*

Teknologia

Höpöä matematiikasta

Käsitteellistä roskaa, matematiikka on vain työkalu: 

"Oikeastaan kaikki teknologia pohjautuu tavalla tai toisella matematiikkaan. " (Jaakko Eskola, Konsernijohtaja, Wärtsilä Oyj)

http://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/toimitusjohtajablogi/mat...

Kuolemantähteen ei valtion rahaa

Tekniikka & talous -lehti (8.12.2016) viittaa brittiläisen energiayhtiön selvitykseen, jonka mukaan Tähtien Sodasta (engl. Star Wars) tuttu Kuolemantähti (engl.

Hesarin höpöä innovaatioista

Hackathonissä kehitetty idea (kuva) ei  missään nimessä ole innovaatio. Innovaation on käsitteellisesti uusi menestyksellisesti lanseerattu tuote, prosessi tai palvelu.

 

Onko uusi aina parempaa?

Digifanaatikot kääntävät herkästi todistamisen taakan nurin. Heidän ei muka tarvitse todistaa, että uusi on parempaa. Sellaisesta on harvoin näyttöä kasvatuksen alalla. Toinen taktiikka on syyttää kriitikoita teknologian vihaamisesta. Kolmas harhainen tapa on kertoilla, että ennenkin on kirjoja, televisiota jne. pelätty viettelyksinä.

Jotkut väittävät, että pelien hyödyllisyys on osoitettu. Totta. Pelaamalla tulee paremmaksi pelaajaksi. Sekö tärkeää? Entä haitat? Minkä ikäisistä kyse? Mitä tärkeää jää kokematta?

 

MLL unohtanut lapsen parhaan

Mannerheimin lastensuojeluliitto on hypännyt bisnesmiesten kelkkaan teknologisen determinismin hengessä lasten parhaan unohtaen, kuva. Ilmeisesti joku ns. mediakasvattaja on ollut asialla.  Toisaalta MLL:n sivuilta on hyvä teksti leikin merkityksestä lapsille. 

Mediaa 2 vuotiaille: 

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/lapset_ja_media/media_ja_la...

Leikin merkitys: 

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/lasten_leikit/leikin_merkitys_lapselle/

Teknologiavapaa oppiminen

Ns. kasvatustieteillä on ollut jo 35 vuotta mahdollisuus osoittaa, että digiteknologia yleisesti ottaen edistää oppimista ja että hyöty/panos on hyvä. Sellaista ei ole nähty ja kaikki merkit viittaavat siihen, että koulujen digiteknoistamisesta tulee kallis katastrofi.

Opetusteknologiaan satoja miljoonia ilman riskianalyysiä

Edelleen ajankohtaista: 

Ministeri Kiuru päätti keväällä 2014, että ohjelmointi tulee peruskouluun syksyllä 2016. Laitehankinnat, ohjelmistojen ja verkkojen asennus, ylläpito ja opettajien koulutus merkitsevät vähintäänkin satojen miljoonien investointeja ja satoja tuhansia lisätyötunteja opettajille. 

Valtaojan prosenttilasku hakusessa

Valtakunnanhöpöttäjä Esko Valtaoja ei näytä tajuavan, että alhaisesta lähtötilanteesta lähtien saadaan suuria kasvuprosentteja, mutta kehittyvien maiden ja länsimaiden erot silti kasvavat. Kasvu noudattaa yleensä aina S-käyrää, jonka mukaan kasvu tasaantuu nopean nousun jälkeen etenkin kun taustalla on Kiinan eräänlainen uuskolonialismi. Esimerkiksi vuonna 2012 Kiina investoi Afrikkaan 200 miljardia dollaria. 

Teknofiilit ja skientologia samoilla apajilla

Teknofiilit kannattavat kaiken oppimisen teknologistamista eivätkä tunnusta digidementian vaaroja. Skientologit näyttävät olevan samoilla linjoilla: 

10 Reasons Why Handheld Devices Should NOT Be “Banned” for Kids Under 12   

http://www.scientologyparent.com/10-reasons-why-handheld-devices-should-...

 

Big data ei tiedettä

Peruutuspeiliin tuijottavat big datan superselvitykset eivät ole tiedettä. Ns. tulevaisuuden tutkimuskaan ei ole kehkeytynyt tieteeksi. Big datan teknologian lobbaajia riittää (kuva).  

 

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä