Kaikki blogit puheenaiheesta Jumala

Uskovaiset pilkkaavat jumalaa

 

...”sinäkö loit mun, vai sinut ihmisen kaipuu”...

Aaro Hellaakoski

 

”Ihminen ei ole muuta kuin mitä hän tekee itsestään”, uskoo Jiipee Sartre. Ihminen on ihmisen tehtävä. Jumalakin on ihmisen tehtävä, väitän minä.

Inhimillisen järjen kritiikki

Sehän tiedetäänkin, että jos maailmankaikkeus olisi ns. "ääretön", olisi jokainen piste yhtä paljon sen keskellä kuin mikä hyvänsä muukin, joten ainoa järjestys olisi mielivaltainen, kuvitteellinen ja laajimmillaankin vain jonkun tietyn aikakauden tarkoituksiin soveltuva, vertaileva teippailu, vailla muuta pätevyyttä kuin julistuksellisen sävynsä antama varmuus. 

Esitellystä syystä onkin kiehtova huomata kuinka vähän mielletään inhimillisiksi piirteiksi niitä ominaisuuksia, jotka todella tekevät meistä inhimillisiä.

Ajatus jumalasta on olemassa muttei jumala.

Niko Kettunen kirjoitti esseen Helsingin Sanomiin 2.5.2017 jumalasta aivojen tuottaman harhana. Esseessä käsitellään uutta tieteen alaa nimeltä neuroteologia.

Neuro­teologiaa on kritisoitu siitä, että se pyrkii pelkistämään valtavan mutkikkaita, mitä suurimmassa määrin myös sosiaalisia ja kulttuurisia ilmiöitä yksinkertaisesti aivojen jonkin alueen sähköiseksi sykkeeksi. Ikään kuin jumala piileksisi jossain hermosolujen sopukoissa ja sitä yritettäisiin savustaa sieltä esiin kuin Saddam Husseinia maakuopasta.

Kristittyjen ylösnousemus peruttu muotovirheen vuoksi

Näin kristillisessä kontekstissa Jumala ja Jeesus höpläsivät Saatanaa: 

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/89272-jumala-ja-jeesus-keplottelij...

Tuosta seuraa, että kristillisessä kontekstissa uhri olikin peruttu uhri ja koko kristikunta onkin kuoleman oma ilman ylösnousemusta.

Voiko Jumalaa nähdä ?

Kuuntelin sunnuntaina iltapäivänä hartausohjelmaa, jossa puhuja puhui viimeisestä tuomiosta, jossa kadotus on tarkoitettu saatanalle ja hänen enkeleitä varten. Sitä ei siis ole tarkoitettu ihmiselle.  Sen tähden ihmistä varten on tehty suuri vapaaehtoistyö, että ihminen pääsisi taivaaseen.

Puhuja puhui myös siitä, että Jumalaa ihminen ei voi nähdä, koska ihminen kuolee.  Näinhän siinä käykin, jos ihminen joutuu elävän Jumalan käsiin. 

Kristus opetti rakkaasti yhä uudelleen ja uudelleen myös opetuslapsille sitäkin asiaa , että joka näkee minut, näkee myös Isän.

Piritorin putsaus

Siis siinä ei oo mitään falskii, vaikka muutaki räpätään. Se oli mun skidi Jesse, ku putsas Piritorin sillon pääsiäisenä. Tai siis oliks mun vai sen bärtsiläisen Jumpun skidi, mä en tiedä saletissa, mut se meni näin.

Jesse siis synty tallissa, ei siinä mitään, mä olin mestoilla. Jos joku ei tsennaa, niin skrivasin siitä jotain joskus. Se stoori on tuolla:

Sama Jumala

Markion Sinopelainen toisella vuosisadalla lähti levittämääm omaa oppiaan, että vanhan testamentin Jumala ei ole Jeesuksen Isä. Tähän oppiin sisältyy ajatus monijumalisuudesta, sekä Jumalan kuvan muuttamisesta toiseksi. Tästähän opetetaan ensimmäisessä käskyssä, että "Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia."

Myyttien juurakot 3

Ilman viholliskuvaa kristinusko näivettyisi tyhjään satujen fraseologiaan. Eikä kansaa voisi pelotella. Opin ristiriitaisuudet häipyvät esimerkiksi kvasiselityksillä, joissa demonit näkivät kristikunnan tulevaisuuden. Ei ihme, että tuollaisten kuurien jälkeen kaikenlainen hömppäkin menee täydestä astrologiasta ja grafologiasta alkaen... 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/158092-myyttien-juurakot-2

 

Myyttien juurakot 2

Isä meidän -rukous on manausta, jossa pyristellään irti Saatanasta (ks. Kuva) Samaan tapaan kasteessa manataan Saatanaa pois lapsesta.

Mitä kristinuskoon jäisikään ilman Saatanaa? Tai mitä kristinuskoon jäisikään, jos kristinuskon lainaamat myytit karsittaisiin pois?

 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/158034-myyttien-juurakot

Myyttien juurakot 1

Uskonnot ovat pullollaan henkisiä ja älyllisiä ristiriitoja (ks. Kuva) Kaikenkarvaiset kirkkoisät ovat aikojen kuluessa pyrkineet niitä oikomaan synnyttäen lisää ristiriitaisuuksia. Jotkut niistä tosin saattoivat tuntua hyviltä syntyaikoinaan.
Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä