*

Kaikki blogit puheenaiheesta Peruskoulu

Temperamentti ja koulu

Yllämainittua kirjaa lukiessani mietin, mitä uusi opetussuunnitelma sanoo asiasta: 

"Oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa eikä arviointi kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. "  

Jaahas! Leipurin ohjeissa ei mainita jauhoja...

 

Nobel- ja olympiavoitot luovat harhakuvan USA:sta

Nobel- ja olympiavoitot luovat harhakuvan USA:sta

# Me eurooppalaiset jaksamme arvostella pinnallisia ja typeriä jenkkejä, jotka eivät kuulemma ymmärrä mitään korkeammasta kulttuurista, taiteista nyt puhumattakaan. Kun kuitenkin tutkimme tieteiden ja taiteiden Nobel-palkintotilastoja, Yhdysvallat johtaa mitalitaulukoita aivan kuin olympialaisissa.    

Koodaus jumittaa aivot?

Yksi syy koodauksen ottamiseen uuteen opetusohjelmaan on ollut kuvitelma siitä, että koodaus opettaa ajattelemaan. Käsitteellisesti kyse on reseptin laatimisesta ja kokeellisuudesta.

"Koodauksen opetus on ajattelun opettamista".

"Ongelman palastelua osiin tarvitaan arkielämässä ja ohjelmoinnissa."  

= se "ajattelu"?

Videoprojektien tekeminen koulussa ja OPS 2016 aikapula

 

Uuden opetussuunnitelman ja digitalisaation myötä kouluissa tehdään opetuksen osana ja kokonaisopetuksen yhteydessä yhä enemmän videomateriaalia. Videon tekeminen ei ole välttämättä enää välineistä kiinni, kun jokaisessa tabletissa ja älypuhelimessa on kamerat ja editointiohjelmat. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä tosiseikkaa, että videon ja varsinkin videoprojektin tekeminen on itse asiassa aika aikaavievää puuhaa. (eritellään tässä nyt videoprojekti pelkästä asioitten dokumentoinnista, missä tekninen puoli liittyy pelkkien rec- ja play-nappuloitten painamiseen)

Pelaaminen – paras voittakoot?

Tässä kirjastani Ihmisyyden harmaa alue kappale: Pelaaminen – paras voittakoot?  

Pelaaminen – paras voittakoot?

 

Pelaamiseksi määritän seuraavat elämän osa-alueet joko suoraan tai epäsuorasti:

 

Media nostaa ns. asiantuntijoita

Lapsetko isojen ongelmien pariin mahdollisimman varhain?

Linda Liukas on nostanut itsensä myös varhaiskasvatuksen asiantuntijaksi, kuva. Hän on kirjoittanut kirjan koodaamisesta lapsille ja oli toinen kirjoittaja kirjasessa, jossa ajetaan  ohjelmointia peruskouluun.  

Oikeiden asiantuntijoiden mielestä on hyvä, että Suomessa koulumaisuutta ei tuoda liian aikaisin lasten elämän, kuten joissakin maissa.

Ohjelmointia peruskouluun: 

Tunti liikuntaa päivässä - aktiivisuusranneke?

Koulu alkaa tällä viikolla ja uudessa opetussuunnitelmassa halutaan liikuttaa liian vähän liikkuvia lapsia. Tavoitteena olisi saada lapset liikkumaan koulupäivän aikana vähintään tunti päivässä.

Tämän idean saa napata ihan vapaasti: Huomio Polar ja Suunto!

Koodi2016 johdattelee harhaan 9/9

Tässäkin perustelut ohjelmoinnin ottamisesta peruskouluun ovat olemattomat (kuva). Peruskoulu ei taatusti tule antamaan valmiuksia lähdekoodin muokkaamiseen. Ja tasa-arvon kannalta tämän asian korjaaminen olisi monin verroin tärkeämpää: 

 "Nollalla ja ykkösellä kertominen ja neliöjuuri ykkösestä katsotaan laskimesta. Murtoluvuista ei ymmärretä. Ymmärrys muutenkin on ihan hukassa." Opettaja x

Ohjelmointi haittaa lasten kehitystä: 

Koodi2016 johdattelee harhaan 8

"Mikäli atk-opetuksen pääpaino sijoittuu ohjelmoinnin opetukseen, olisi se yhtä nurinkurista kuin jos opetettaisiin säveltämistä, jotta oppilas oppisi käyttämään levysoitinta." Kauppalehti 2.8.1984

On puhdasta hömppää väittää, että ihminen hukassa jos ei ymmärrä miten ohjelmistot toimivat. Jääkaapin ohjekirjan ymmärtäminen ei edellytä ohjelmointitaitoa. Toisekseen on hupaisaa, että Roihan esimerkit ovat sulautetuista järjestelmistä, kun taas Ohjelmistoyrittäjien jäsenistö koostuu lähes täysin ohjelmistoalan palveluyrityksistä.

Koodi2016 johdattelee harhaan 7

Kun mitään kunnollisia perusteluja ohjelmoinnin tuomiseksi peruskouluun ei ole, ovat puuhamiehet epätoivoisesti keksineet erilaisia kvasitarpeita (kuva): 

1) Tasarvo. Maassa jossa päässälaskutaitokin rapistunut... 

2) Kädentaidot ja ymmärrys asioiden rakentumisesta. Asioiden rakentuminen selviää paremmin vaikka fysiikkaa tai psykologiaa opiskelemalla kuin koodaamalla. Kädentaidot ovat tärkeitä lasten aivojen kehittykselle, mutta (kosketus)näppäimistö ei niitä tuota.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä