Tunteen mustat viivat – Kalle Carlstedt Hämeenlinnan Taidemuseossa

Kauniisti kuvitetut vanhat kirjat sieltä jostain vuosisadan (viime) alkupuolilta. Mielessä ovat Sata  Kantelettaren laulua (1930) ja Eino Leinon Helkavirret (1924)  ja niiden kuvien mustanpuhuvat, vahvan herkät viivat. Tekijä on tietysti Kalle Carlstedt, Sääksmäkeen aikanaan kiinnittynyt kuvataiteilija.

Hämeenlinnan Taidemuseossa on laaja Carlstedtin näyttely, josta avautuu kiintoisa näkymä kiintoisaan taiteilijaan, aikansa virtausten tallentajaan. Onkohan väärin ajatella, että Carlstedt oli ”hiljainen” taiteilija, jonka kädenjälki on kuitenkin monen kuvamielikuvan takana? Ehkä.

Hämeenlinnan Taidemuseon Puupiirroksia ja guassimaalauksia -näyttely esittelee aikaansa elävän taiteilijan ja ihmisen, jonka taide puhuttelee ehkä yllättäen tänään. Puupiirros ei ole päivän trendejä.  Hän onkin ihminen, jolla oli epäilyksensä, hän eli historiallisessa ajassa (1891-1952), jonka alussa piti tulla toimeen omillaan ja huolehtia itse koulutuksestaan ja menestyksistään.  Näin Kalle teki.

Itseoppinut puupiirtäjä ja kuvittaja eli vahvasti ajassaan – ja toi siihen myös uutta.

Carlstedt eli elämänsä Sääksmäellä, jossa oli oma taiteilijasiirtolansa. Muun muassa kirjailijat Bertel Gripenberg ja Joel Lehtonen olivat Carlstedtin läheisiä.

Carlstedtiin liitetään taidesuuntaus, jos toinenkin: symbolismi, ekspressionismi, modernismi ja Marraskuun ryhmän läheisyys tyylillisesti ovat läsnä näyttelyln teosrivissä. Kävi Carlstedt hörppäämässä karelianisminkin suuresta saavista. Kiinnostavaa on japanilaisen puupiirrostaiteen näkyminen Carlstedtin töissä. Työt alkavat huokua runollisuutta ja viivan rauhaa.

Katsojan ahaa-elämys syntyy kuitenkin viivan vetovoimasta. Viiva on taipunut välittämään suurta, vaikka teoskoko on pieni. Intensiivisyys ja sisäinen sanoma ovat läsnä. Epäröivästä, elämäänsä hakevasta Kallesta kasvaa taidemuseon seinillä teoskatselmuksen myötä itsenäinen, omaehtoinen vakaa taiteilija. Kehityskaaren mukana pääsee kiinnostavalle matkalle vuosisadan alusta 50-luvun kynnyksille. Tyyli kestää vuosikymmenten muutokset.  

Kalle Carlstedtin näyttely osoittaa jälleen, miten taide voi olla rajatonta ja ajatonta: siis siten, että tunnelmat, ihmisen tunnot ja haasteet ovat samoja, vaikka ilmaisut muuttuisivat. Nuoruuden ahdistukset ja eletyn elämän seesteisyys ovat läsnä tässä näyttelyssä. Luonto ja sen harmonia, hämäläinen maisema piirtyvät vahvoina. Puupiirroksissa on voimaa.  

Vielä sananen. Näyttelyssä on esillä monta exlibristä. Voi toivoa, että kirja olisi edelleen niin arvostettu, että sen ensiölehdelle uhrattaisiin grafiikkaa tänäänkin. Exlibris-kulttuuri on kaunista perintöä.

 

Hämeenlinnan Taidemuseon Kalle Carlstedtin näyttely on avoinna 26.4. 2019 – 16.2.2020.

Kalle Carlstedtin teokset ovat 1910-luvulta 1940-luvulle. Näyttely on koottu museon omista kokoelmista.

Hämeenlinnan Taidemuseo

Viipurintie 2, Hämeenlinna

www.hameenlinnantaidemuseo.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu