Poltettu oranssi

poltti jäljen kuulijoihin ja kokijoihin. Kyseessä on säveltäjä Tauno Marttisen pienoisooppera vuodelta 1968. Ooppera pohjautuu Eeva-Liisa Mannerin näytelmään Poltettu oranssi, myös vuodelta 1968.

Opera BOXn tuottama Poltettu oranssi sai uuden ”ensi-illan” ensin Aleksanterin teatterissa ja myös Hämeenlinnassa, Marttisen kaupungissa. Oopperan ensi-illan valmistelu aloitettiin vuonna 1971 värituotantona TV1-ohjelmistoon. Ensi-ilta oli vuonna 1973, jolloin Poltettu oranssi myös voitti tv-tuotantojen kamarioopperakilpailussa Salzburgissa ensimmäisen palkinnon.

Oopperan historiaan sisältyy myös sen synty. Lausuja Liisa Majapuro sai teoksen tuoreeltaan käteensä ja vei sen Tauno Marttiselle. Hän innostui tekstistä, ja näin sekä ooppera että näytelmä kirjataan syntyneiksi 1968.

Mannerin tekstin henkilöt asustavat jossain 1910-luvulla, mutta tässä esityksessä henkilöt oli istutettu teoksen syntymävuoteen eli 60-luvun loppuun.

Mitä jäi mieleen Poltetusta oranssista?

Tauno Marttisen huima, monivärinen musiikki, joka luotaa mielen syvyyksiä, on varmasti sävelletty ihastuksesta Mannerin hienoväreiseen näytelmään. Nuoren naisen mielentilat versus ympäristön pyyteet on ikivihreä teema riippumatta ajasta. Marttisen musiikki tukee näytelmän ihmishahmoja ja kulkee hyvin tapahtumien tulkkina – mutta aina Marttisena ja aitona itsenään. Kiehtova kokonaisuus.

Ville Saukkonen ohjaajana teki hienon työn. Hän tunnisti musiikin mahdollisuudet ja käytti Marttisen rytmejä hyväkseen. Näyttämöllä näyttelijöiden askellukset osuivat tarkalleen musiikin tahtiin. Nautittavaa. Muutenkin Saukkonen loi henkevän näkymän, jossa viiden henkilön käyttämät tilat olivat fiktiivisiä. Katsojan mielessä ne olivat kuitenkin erillisiä tiloja. Mielessä on moninäkyinen, ilmava oopperan lava.

Elli Vallinoja näytelmän sairaana Marinana teki hienon roolin. Hänen kaunis sopraanonsa antoi sielun sairastuvalle Marinalle­, jonka roolitus kantoi ehyenä alusta loppuun. Äidin roolin laulanut Maria Turunen samastui äitirooliin tunnistettavasti – kaikkineen. Vaikka kyse on 1910-lukuisesta äidistä, ongelmat lienevät samat tänään.

Puvustus seurasi hauskasti 60-lukua eli oopperan syntyaikoja. Pakko sanoa, että läpinäkyvät polvisukat sairaanhoitajan säärissä olivat lyömättömät!

Poltettu oranssi on vakava teos, jolla on sanansa sanottavana. Ihmisen kasvu, kasvun ympäristön ihmiset ja asenteet näyttäytyvät ajattomina. Manner osaa sanoittaa ja Marttinen osaa säveltää, yhdessä heistä on jäljellä upea Oranssi, jolla on toivottavasti tulevaisuutta monilla näyttämöillä. Kuulisin Oranssin toiseenkin kertaan.  – Kahdeksan hengen orkesteri toimi itse asiassa hyvin, vaikka teos on sävelletty kokonaiselle orkesterille. (Olisi kuitenkin mahtavaa kuulla teos alkuperäisessä kokokoonpanossa.)

Tauno Marttisen musiikkia kuulee harvakseltaan. Poltettu oranssi on toivottavasti heräte, jonka seurauksena hänen musiikkiaan kuullaan isoillakin lavoilla. Opera BOXn rohkeus on palkitsevaa.

 

 

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu