Niin! Olemme päässeet jo näin pitkälle, vaikka eilen Tuomo Kokko peräsikin tarkasti kuvattuja meloninsiivuja, mutta minä en vieläkään ymmärrä miksi pitäisi maalata maailmaa millintarkasti kopioiden. Tätäkään muotokuvaa ei olisi jos olisin maalannut valokuvasta jäljennöstä, sillä Tiinasta ei ole ainoatakaan valokuvaa, ei ainakaan sellaista, jonka hän haluaisi jäljennettävän prikulleen. Ja se, että hän asettuisi malliksi, se ei vain ole mahdollista.
Tämä maalaus tehtiin taas sillä aikaa kun Tiina oli Kiimingissä käymässä. Kun hän lähti olin jo laittanut kankaan telineeseen, tai en telineeseen vaan roikkumaan seinälle naulaan, kun alsistista työtä ei saa normaaliin maalaustelineeseen. Heti aluksi, kun aloitin maalaamaan alsistisia töitä heitin vanhan maalaustelineeni kaatopaikalle, enkä ole sitä katunut.
No tiesin että oli toimittava aika ripeästi, sillä jos Tiina olisi huomannut kotiin tullessaan mitä tai ketä minä maalaan olisi se tehnyt viimeistelyn vaikeahkoksi. Eihän sitä keskeneräistä voi näyttää itse mallille. No loppu hyvin kaikki hyvin ja Tiina ihastui heti tuohon potrettiinsa. Hän näkee siinä enemmän itseään kuin yhdessäkään valokuvassa mitä hänestä on veivattu.
Tuossa on minusta maalauksen juju, maalari voi tehdä siitä sellaisen kuin huvittaa. Toki hän voi maalata aivan oikealta näyttävän sipulisäkin tai asetelman meloniviipaleista. Mutta luulen, että Tiina ei olisi ollut yhtä mielissään jos olisin näin toiminut.
Ai niin pieni yksityiskohta tuohon maalauksen tekniikkaan, siinä ei ole lainkaan käytetty sivellintä, eli palettiveitsellä ja sellaisella pienellä keittiösienellä, jossa on toisella syrjällä karhunkieli.
”No loppu hyvin kaikki hyvin ja Tiina ihastui heti tuohon potrettiinsa. Hän näkee siinä enemmän itseään kuin yhdessäkään valokuvassa mitä hänestä on veivattu.”,
– En ole asiantuntija maalaustekniikassa, mutta Tiinan potretista tykkään. Nuo värit tuovat minulle sellaista tunnelmaa, että taidemaalarilla oli paljon maalatessa tunnetta mukana! Ты моя Красавица!
Onnistuinko tosiaan kutittelemaan Ari Alsiota niin herkästä paikasta, että hän lähti saman tien ristiretkelle fotorealistisen maalaustaiteen kimppuun?
En vastusta tulkinnallista taidetta, mutta hämmästelen taituruutta, jolla saavutetaan kopiokonemainen tarkkuus. Missä määrin se lienee pelkästään teknistä osaamista, kun näinä aikoina kaikenlainen kuvamanipulaatio on varsin laajasti käytössä?
Tässäpä kiinnostava sarja Timo Vuorikosken maalaamia muotokuvia. Jokseenkin kaikissa tauluissa on tarkastelemaan houkuttelevia yksityiskohtia, taitavasti ikuistetun henkilöhahmon ohessa tietenkin. Mielestäni nämä työt ylittävät sekä Rafael Wardin sokaisevankeltaisen ”Tarja Halosen” että Ilja Glazunovin ”Urho Kekkosen”, joka on kuin kansakoulun havaintotaulu.
Et kutitellut, mutta minä halusin kutitella. Sillä monien mielestä realismi loppui jo 1900- luvun alussa. Silti sillä on vankka kannattajajoukko. Itse en tykkää ja sanon sen suoraan. Silti joukossa voi olla hyviä minunkin mielestäni, kuten tuossa linkkaamassasi linkissä pari kolme. Olenkin sanonut, että en tykkää tuosta genrestä, mutta tykkään muutamien tavasta toteuttaa sitä.
Timo Vuorikoskelle kaikki kunnia, mutta minä en löydä sieltä mitään mielenkiintoista itselleni. Enemmän löydän Repinin, Renoirin ja Edelfeltin töistä katsottavaa.
Itse maalaan itselleni, en jäljittele valokuvia tai toisia taiteilijoita, haluan tehdä just niin kuin itse sisälläni asustava Ari tahtoo.
Sauli, ei hänenkään muotokuva valokuvan tarkkaa työtä ole ja hyvä niin.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.hs.fi%2Fkotimaa%2Fart-2000002613894.html&psig=AOvVaw1HRepcKKE_xBbb875NWmpK&ust=1616653042896000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCNDY5PSjyO8CFQAAAAAdAAAAABAI
Ilmoita asiaton viesti
Urkki, ja tässä on yritetty maalata valokuvan tarkasti,
https://im.mtv.fi/image/6757774/landscape16_9/1168/657/350a6434ca5e886e940d258ba348ed34/hj/SomeSharing/urho-kekkonen-ilja-glazunov-1073.jpg
Ilmoita asiaton viesti
Tasapainon vuoksi vielä yksi nainen esimerkiksi.
https://www.studio55.fi/vapaalla/article/muistatko-nama-kohutut-muotokuvat/135236#gs.wfuftb
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos tästä potretti-galleriasta! Jokaisella taiteilijalla on oma personaalinen käsiala! Ja hyvä niin!
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki ovat hyviä, huonoja tai tyydyttäviä, riippuen kuka katsoo ja millä mielellä. Kauneus on katsojan silmässä, kuten jo aiemmin olemme hokeneet.
Ilmoita asiaton viesti
”No loppu hyvin kaikki hyvin ja Tiina ihastui heti tuohon potrettiinsa. Hän näkee siinä enemmän itseään kuin yhdessäkään valokuvassa mitä hänestä on veivattu.”,
– En ole asiantuntija maalaustekniikassa, mutta Tiinan potretista tykkään. Nuo värit tuovat minulle sellaista tunnelmaa, että taidemaalarilla oli paljon maalatessa tunnetta mukana! Ты моя Красавица!
Ilmoita asiaton viesti
Olisi outoa jos rakkaintaan maalatessa olisi aivan tunteeton;)
Ilmoita asiaton viesti
Ты красивый,
ты дорогой.
Ilmoita asiaton viesti
Ты красивый -(красиВАЯ женщина. )
ты дорогой. – (дороГАЯ женщина.)
Ilmoita asiaton viesti
Ты самая красивая из всех, кого я знаю
ты самая красивая из всех, что есть.
Ваше сердце полно роз
и пение птиц.
Тебя я люблю.
Ilmoita asiaton viesti
Очень красивые слова в стихотворении!
После этого и картина стала красивой! В этом и секрет любви!
Ilmoita asiaton viesti
Rakkautta on ääretön luottamus,
kauneutta on rakkauden tuottamus.
Ilmoita asiaton viesti
Onnistuinko tosiaan kutittelemaan Ari Alsiota niin herkästä paikasta, että hän lähti saman tien ristiretkelle fotorealistisen maalaustaiteen kimppuun?
En vastusta tulkinnallista taidetta, mutta hämmästelen taituruutta, jolla saavutetaan kopiokonemainen tarkkuus. Missä määrin se lienee pelkästään teknistä osaamista, kun näinä aikoina kaikenlainen kuvamanipulaatio on varsin laajasti käytössä?
Tässäpä kiinnostava sarja Timo Vuorikosken maalaamia muotokuvia. Jokseenkin kaikissa tauluissa on tarkastelemaan houkuttelevia yksityiskohtia, taitavasti ikuistetun henkilöhahmon ohessa tietenkin. Mielestäni nämä työt ylittävät sekä Rafael Wardin sokaisevankeltaisen ”Tarja Halosen” että Ilja Glazunovin ”Urho Kekkosen”, joka on kuin kansakoulun havaintotaulu.
http://muotokuva.info/muotokuvat.html
Ilmoita asiaton viesti
Et kutitellut, mutta minä halusin kutitella. Sillä monien mielestä realismi loppui jo 1900- luvun alussa. Silti sillä on vankka kannattajajoukko. Itse en tykkää ja sanon sen suoraan. Silti joukossa voi olla hyviä minunkin mielestäni, kuten tuossa linkkaamassasi linkissä pari kolme. Olenkin sanonut, että en tykkää tuosta genrestä, mutta tykkään muutamien tavasta toteuttaa sitä.
Timo Vuorikoskelle kaikki kunnia, mutta minä en löydä sieltä mitään mielenkiintoista itselleni. Enemmän löydän Repinin, Renoirin ja Edelfeltin töistä katsottavaa.
Itse maalaan itselleni, en jäljittele valokuvia tai toisia taiteilijoita, haluan tehdä just niin kuin itse sisälläni asustava Ari tahtoo.
Ilmoita asiaton viesti