Ateneumin näyttely – Edelfeltin yms dynaaminen pysähtyneisyys vs moderni n 1900- luvun taiteen runsas dynaamisuus

Ateneumin näyttely – Edelfeltin yms dynaaminen pysähtyneisyys vs moderni n 1900- luvun taiteen runsas dynaamisuus

Ilahduin näyttelyssä havaintooni – olen niin paljon katsonut taidekirjoja että lähes kaikki maalaukset osasin yhdistää tyylistään tekijään. Vaikka en ehkä nimetä  – mutta varmuudella sanoa onko maalaus tietyn taiteilijan jos olisi kysytty.

Entä kokonaiskuva näyttelystä.

Yleisvaikutelma otsikkoni mukainen – Ateneumin näyttely – Edelfeltin yms dynaaminen pysähtyneisyys vs modernin 1900- luvun taiteen runsas dynaamisuus.

Alkoi suorastaan häiritä Edelfeltin maalausten – liika asetelmallisuus – tyylitellyt asennot – liika tyrkyttäminen katsojille – studiomaisuus – liika moitteeton valmiiksi tekeminen – välillä jopa se että yhdessä huoneessa oli suorastaan valokuvastudion otosten kaltaisia muotokuvia.

Lopputuloksena vaikutelma että maalaukset oli yliasetelmallisia pysähtyneisyyksiä –  niin taiteena kuin dynamiikoiltaankin.

Ehkä tämä asia ei olisi ollut niin korostunut ellei 1900-luvun modernismin maalaukset olisi olleet niin herkullisen dynaamisia jatkumoita keskeneräisine viivoineen jne – eikä kaikenlaisen dynamiikan taukopaikkoja – sinne unohtuen.

Olisikin toivomus – että Valtion taidemuseo Ateneum räväyttäisi varastoistaan  suomalaisen 1900 luvun taiteen dynaamisen ilotulituksen kaikkiin kerroksiinsa.

Sillä esimerkiksi näyttelyn ehkä ainoa Reidar Säteistöniemen maalaus nurkassaan.

Oli kuin seinässä olisi ollut reikä päivänvalon päästä sisälle kaikessa dynamiikassaan.

Meidän pitää suomalaisten von Wright taidekäsitykseen tehdä sen vertainen naarmu – ellei suorastaan reikää.

Ettei Suomi olisi niin auttamattoman pysähtynyt taiteessaankin.

eerojuhani vaarala

Eettis-realismin mukainen asioiden ja ratkaisuiden eettisyyden tarkistuslista

1. Toteuttaako asia tai ratkaisu hyvyyttä

2. Toteuttaako se kauneutta - estetiikka

3. Toteuttaako se oikeutta - oikeusvaltio

4. Toteuttaako se totuutta - tiede

5. Toteuttaako se kohtuutta - empaattinen suhteellisuudentaju

6. Toteuttaako se luonnon, ihmiskunnan ja ihmisyhteisöiden monimuotoisuutta

Miksi materialistiselle kasvulle ja aineettomien arvojen kasvulle ei tehdä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Saattaisi olla aika lailla vihreää siirtymää aineettomiin arvoihin suuntaava vertailu.

Eettis-realismin mukaista asioiden arvoketjukritiikkiä - joka voi olla myös positiivista eli kehumista

1. Onko tiedostettu edes asian arvoketjuluonnetta

2. Onko se eettistä

3. Onko se realistista

4. Onko se dynaamista ja dynamiikkoja tiedostavaa

5. Onko se loogista

6. Onko se monimuotoisuutta vaalivaa niin luonnon kuin ihmiskunnan ja ihmisyhteisöjen suhteen.

Olen kehittänyt filosofian eettis-realismi

Ajan aineettomia arvoja ihmiskunnan keskeiseksi asiaksi

Eettis-realismin filosofiassani olen määritellyt keskeisiksi aineettomiksi arvoiksi nämä

1. Hoivaaminen ja huolenpito

2. Sosiaalisuus

3. Kulttuuri

4. Itsensäkehittäminen

5. Luontosuhde

Kuudenneksi voisi lisätä

6. Monimuotoisuus sosiaalisesti ja luontosuhteessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu