Kirjailija Eeva-Liisa Mannerin elämä ja kirjallinen tuotanto
Kuva 1. Eeva-Liisa Mannerin muistolaatta on ollut paikallaan Tampereella Ojakadulla vuodesta 2005 lähtien. Kuvan lähde joel-niininen.blogspot.com.
Kirjailijan elämä
Eeva-Liisa Manner (1921–1995) oli kirjailija, runoilija, kirjallisuuskriitikko ja suomentaja. Mannerin äiti oli kuollut vain vuorokausi tyttärensä syntymänsä jälkeen. Isänsä Manner tapasi vasta aikuisena. Eeva-Liisa varttui Viipurissa uskonnollisten isovanhempiensa hoidossa. Sodan vuoksi Manner joutui kuitenkin muuttamaan Helsinkiin.
Mannerin ensimmäinen runokokoelma ”Mustaa ja punaista” ilmestyi jatkosodan aikana vuonna 1944. Viisi vuotta myöhemmin ilmestyi Mannerin toinen kokoelma ”Kuin tuuli tai pilvi”. Manner muutti Orivedelle vaatimattomiin oloihin. Siellä syntyi vuonna 1956 kolmas runokokoelma ja läpimurtoteos ”Tämä matka”.
Sen jälkeen Manner muutti Tampereelle, josta muodostui hänen pysyvä asuinpaikkansa. Manner aloitti 1940-luvun lopulla kriitikkona Taiteen maailma -lehdessä. Hän kirjoitti kritiikkejä myös tamperelaisiin Kansan Lehteen 1956–1962 ja Aamulehteen 1962–1990. Manner myös suomensi kirjallisuutta.
Manner on haudattu Tampereen Kalevankankaan hautausmaalle. Kuvanveistäjä Mauno Kiviojan tekemä Mannerin pronssinen muistolaatta on Tampereella Ojakatu 1:ssä, missä Manner asui vuodesta 1963 kuolemaansa saakka.
Vuodesta 1997 alkaen Suomen Kirjailijaliitto on jakanut Eeva-Liisa Manner -runopalkintoa tunnustuksena ansioituneille runoilijoille.
Helena Sinervo on kirjoittanut Mannerin elämän pohjalta romaanin ”Runoilijan talossa”, joka sai Finlandia-palkinnon vuonna 2004.
Vuonna 2005 perustettiin Eeva-Liisa Manner -seura. Sen puheenjohtaja vuonna 2023 on Malla Kuuranne.
Eeva-Liisa Mannerin elämänkerta on ilmestynyt joulukuussa 2021. Se on
Marja-Leena Tuurnan ”Eeva-Liisa Manner, Matka yli vaihtelevien äärten” (Tammi, 2021).
Kirjailijasta ei ole aikaisempia elämäkertoja. Kirjan kirjoittaja Tuurna tunsi Mannerin henkilökohtaisesti. Hän tutustui Mannerin tuotantoon jo lukiolaisena. Myöhemmin hän kävi tapaamassa kirjailijaa. Tässä on eräs kirjan arvostelu:
”Eeva-Liisa muutti maalle kolmekymppisenä 1950-luvun alussa. Tällöin jo kaksi runokokoelmaa ja proosateoksen julkaissut kirjailija löysi piilopirtin Orivedeltä. Manner on myöntänyt, että hän oli aivan liian epäkäytännöllinen asuakseen maalla. Liiteriksi nimetty talopahanen oli kylmä, kirjailija söi mitä sattui ja vatsa reistaili. Ystävät olivat huolissaan ja toimittivat Mannerin välillä Kellokosken, välillä Pitkäniemen sairaalaan.
Tuurna kuvailee koskettavasti puoliorvon tytön kasvuvuosia ja pohtii niiden merkitystä tämän tuotannolle. Viipuri synnytti elämänmittaiset kauhut mutta menetetty kaupunki oli myös syli, jota kirjailija kaipasi. Lapsuus ”muuntuu ja pelkistyy” vuosien varrella runoiksi.
Tuurna on kirjassaan kiinnostunut ensisijaisesti Mannerin runoudesta ja ohittaa muut lajit nopeasti. Siksi Mannerin elämä ja tuotanto ovat mahtuneet vajaaseen kolmeensataan sivuun.
Kirjailijan rakkauspettymyksiä Tuurna mainitsee ainakin kolme.
Suomessa kirjailija muutti liiteristä kellariin, kärsi aina vetoisista huoneista. Kesätkin olivat pelkkää vesisadetta. Ehkä siksi Manner lähti etsimään aurinkoa ja lämpöä Espanjasta. Hän muutti 1960-luvulla Churriana-nimiseen kylään Málagaan.
Huonovointinen kirjailija ei tervehtynyt etelän olosuhteissa. Kerran Tammen toimitusjohtaja Jarl Hellemann matkusti itse kirjailijansa luokse ja toi hänet kotimaahan toipumaan.”
(Lainauksen lähde on Helsingin Sanomat)
Kuva 2. Nuori Eeva-Liisa Manner. Kuvan lähde on kampinkirjakauppa.fi.
Eeva-Liisa Mannerin runokokoelmat
- Mustaa ja punaista (1944)
Järkyttävästi eletty ja liikuttavasti kirjoitettu laulu Viipurista. Esikoiskokoelma, joka antoi lupauksen lahjakkaan runoilijan tulosta kirjallisuuteemme.
- Kuin tuuli tai pilvi (1949)
Eeva-Liisa Mannerin toisessa runokokoelmassa hänen ilmaisunsa on esikoisteosta vapautuneempaa. Luonnon lisäksi runokokoelman keskeisenä teemana on musiikki.
- Tämä matka (1956)
Luonto, musiikki ja kulttuuri toimivat kantavina voimavaroina kokoelman viitoittaessa tietä suomalaiselle modernismille runoudessa ja pohjustaessa Mannerin asemaa tämän tyylilajin edelläkävijänä.
- Orfiset laulut (1960)
Tässä Eeva-Liisa Mannerin runokokoelmassa heijastuu antiikin mytologia, idän filosofia ja mystiikka.
- Niin vaihtuivat vuoden ajat (1964)
Eeva-Liisa Mannerin runokokoelma on ylistys vuodenajoille ja luonnolle. Teoksen raikasta ja lennokasta ilmaisua värittää monitasoinen luontomystiikka ja elävä kuvasto.
- Kirjoitettu kivi (1966)
Osa teksteistä on espanjavaikutteista ja osa on proosarunoutta. Teoksen päättää muutamat espanjan kielestä käännetyt runot.
- Fahrenheit 121 (1968)
Tämä on Eeva-Liisa Mannerin yksi arvostetuimpia ja eheimpiä runokokoelmia. Teos lukeutuu suomalaisen modernin runouden klassikoihin.
- Jos suru savuaisi. Elokuun runot ja muitakin. (1968) (1980)
Runokokoelma on runoilijan vastalause Tšekkoslovakian miehitykselle ja yksi Mannerin poliittisimmista teoksista. Teos on samalla huuto vapauden ja ihmisyyden puolesta.
- Paetkaa purret kevein purjein (1971)
Teoksen suuret, Mannerille ominaiset teemat muodostavat eheän kokonaisuuden rikkaan lyyrisen kuvaston siivittämänä.
- Kuolleet vedet (1977)
Eeva-Liisa Mannerin ilmaisu on tässä pelkistetympää ja runojen kylmää kuvastoa leimaa erittäin syvä melankolia ja tunnelma elämän hiipumisesta.
- Runoja 1956 – 1977 (1980)
Sisältää kokoelmat ”Tämä matka”, ”Orfiset laulut”, ”Niin vaihtuivat vuoden ajat”, ”Kirjoitettu kivi”, ”Fahrenheit 121”, ”Jos suru savuaisi”, ”Paetkaa purret kevein purjein” ja ”Kuolleet vedet”. Siinä on noin 530 sivua.
- Kamala kissa ja Katinperän lorut (1985)
Se on leikittelevä teos, joka lennokkaan, humoristisen ja ivallisen kielensä avulla onnistuu viljelemään terävää yhteiskuntakritiikkiä.
- Hevonen minun veljeni (1988)
Teos sisältää Mannerin hevosrunot vuosilta 1956-1976.
- Kirkas, hämärä, kirkas: Kootut runot (1999)
Teoksen on toimittanut ja esipuheen kirjoittanut kirjallisuuden tutkija ja Manner-asiantuntija Tuula Hökkä. Mukana ovat kokoelmien lisäksi myös tehdyt muutokset sekä yksittäisten runojen rinnakkaisversioita. Siinä on noin 600 sivua.
Eeva-Liisa Mannerin proosaa
- Tyttö taivaan laiturilla (1951), pienoisromaani
- Kävelymusiikkia pienille virtahevoille ja muita harjoituksia (1957), novellikokoelma
- Oliko murhaaja enkeli? (1963, salanimellä Anna September), salapoliisiromaaniparodia
- Varokaa voittajat (1972, tekijän uudistama laitos 1976), romaani
- Kävelymusiikkia: Proosateokset (2008), toimittanut Tuula Hökkä
- Mistä meille metsä, niitty, lähde – Kirjoituksia Eeva-Liisa Mannerista (2008), toimittaneet Tuula Hökkä ja Jarkko Tontti
Näytelmiä ja kuunnelmia
- Eros ja Psykhe (1959), runonäytelmä
- Uuden vuoden yö (1964–1965), näytelmä
- Toukokuun lumi (1966), näytelmä
- Poltettu oranssi – Balladi sanan ja veren ansoista (1968), näytelmä ja sävelletty ooppera
- Varjoon jäänyt unien lähde (1969), kuunnelma
- Vuorilla sataa aina (1970), kuunnelma
- Sonaatti preparoidulle pianolle (1971), näytelmä
- Tulva (1977), kuunnelma
- Kauhukakara ja Superkissa (1982), näytelmä lapsille
- Vuorilla sataa, Näytelmät ja kuunnelmat” (Studio Arkki, 2021), Eeva-Liisa Mannerin näytelmien ja kuunnelmien kokoomateos. Sen on toimittanut Tuula Hökkä. Siinä on noin 560 sivua.
Kirjoja kirjailijasta
- ”Kirjoittamisen aika: Eeva-Liisa Mannerin kirjeitä 1963-1968” (2006), toimittanut ja selityksin varustanut Tuula Hökkä
- ”Silmäyksiä: Eeva-Liisa Mannerin kirjoituksia elokuvista, mediasta ja maailmanmenosta 1968-1987” (2015), toimittanut Tuula Hökkä
- Marja-Leena Tuurna: Eeva-Liisa Manner, Matka yli vaihtelevien äärten (2021).
Kuva 3. Eeva-Liisa Mannerin aukio nimettiin 5. elokuuta 2015 Tampereella. Kuvan lähde on joel-niininen.blogspot.com.
Juuri sain päätökseen tuon kirjan. Mannerin moderni runous on jäänyt minulle vieraaksi. Mutta kiinnostavaa oli hänen elämänsä vaiheet ja lapsuutta voi sanoa vaikeaksikin. Tunnen jonkun verran Espanjaa koska asun siellä osan vuodesta. Ja varmstikin Manner oli hieman epätoivottu persoona 1960-luvun suomalaisyhteisössö Francon ankarassa diktatuurissa,
Ilmoita asiaton viesti
Oikeastaan hän ei ollut lainkaan tekemisissä suomalaisyhteisön kanssa, hän asui yksikseen Churrianan ”mustalaiskylässä” kuten hän tuota Malagan esikaupunkia kutsui. Hänellä oli ainakin kaksi syytä asua siellä: hän sai siellä tarvitsemansa työrauhan (hän inhosi julkisuutta) ja hänen mieleensä Churrianan tori ja ihmiset toivat hänen lapsuutensa Viipurin.
Tuurnan elämäkerta voi antaa avaimia usein vaikeaksi koetun Mannerin runoihin. Joku, en enää muista kuka, sanoi joskus että hän on vierastanut Manneria, koska Manner on liian älyllinen, liian rehellinen, liian suora monipolvisella tavalla tms. Hänelle Manner avautui kun hän kuuli Tuukka Vasaman lausuvan Mannerin runoja (olikohan samainen ”Kromaattiset tasot” jonka minäkin olen kuullut Tuukan tulkintana).
Ilmoita asiaton viesti
Tässä linkki Lamminpään blogiin Tuurnan elämäkertakirjasta:
https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/mikalamminp/eeva-liisa-manner-ensimmainen-ekorunoilija/#comment-137631
Ilmoita asiaton viesti
Luin tuon 2 vuotta sitten kirjoitetun kirjaesittelyn Mannerin elämänkerrasta. Se on hyvä kirjoitus!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitokset kirjoituksesta. Tämä on oivallinen todiste siitä, että taiteilijat Suomessa tarvitsevat säännölliset perustulot. Nykykäytäntö taiteilijoitten toimeentulon suhteen on, että heidän pitää tehdä ainakin kaksi elämäntyötä, palkkatyötä ja omaa taidettaan. Tämä on usein herkille taiteilijasieluille liikavaatimus. Asia voitaisiin järjestää nykyään helposti, kun meidän suuren enemmistön mielipideilmasto sen sallii. Taiteilijalle voitaisiin myöntää ”eläke” jo silloin, kun tiedetään taiteen tuottamisen alkaneen. Eläkejärjestelmistä. Näin välttyisimme siltä, että taiteilijat olisivat niitä syrjäytyneitä nuoria, joista lehdissä puhutaan. Jokaisella suomalaisella pitää olla tulot ja vähintään kohtalainen toimeentulo. Eeva-Liisa Mantereella näyttää olleen suuri taiteellinen tuotanto. Miksi hänellä ei ollut rahaa kohtuulliseen elämään ja asumiseen?
Ilmoita asiaton viesti
Eeva-Liisa Manner -seuralla on myös Facebook-sivu, jolta voi bongata Mannerin teosten esityksiä, Mannerista tehtyä tutkimusta ja muuta mannermaista meininkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Muistan kun vuonna 1985 ostin silloiselle tyttöystävälleni Mannerin vasta ilmestyneen kirjan Kamala kissa ja Katinperän lorut, hän kun piti kovasti kissoista ja minä taas Mannerista. Akateemisessa kirjakaupassa oli ollut tekijän signeeraamia kappaleita mutta ne olivat loppuneet, ja myyjä sanoi että voithan käydä pyytämässä kirjailijalta nimmarin, hän asuu tässä lähellä. ”Onko teillä hänen puhelinnumeronsa?” kysyin.
”Ei hänellä ole puhelinta, mutta tässä on osoite.”
Menin Ojakadulle ja ulko-ovesta sisään – siihen aikaan sinne pääsi vielä ilman ovikoodia – ja kiipesin portaat ylös ylimpään kerrokseen, jossa oli yksi ovi ja siihen kiinnitetty nastalla käyntikortti jossa luki vain MANNER. Soitin ovikelloa mutta kukaan ei tullut avaamaan. Jostain syystä minulla oli kuitenkin tunne että siellä oli joku. Myöhemmin sain kuulla ettei Manner koskaan tullut avaamaan ovea jos tulosta ei ollut etukäteen ilmoitettu postikortilla tai kirjeellä eikä välttämättä aina silloinkaan.
Ilmoita asiaton viesti