Ote ministerille vuonna 1985 kirjoittamastani puheesta

Tietotekniikan kouluopetuksen perusteluksi ei riitä, että laaja ATK-opetus estää yhteiskunnan avainpaikat itselleen kaappaavan tietokone-eliitin syntymisen, Ajatuksessa on hieman sama sävy kuin kuvitelmassa, että rikkaruohojen haittojen torjumiseksi tulisi kaikille lapsille opettaa torjunta—ainekemiaa. Rikkaruohojen tunnistaminen voisi kylläkin olla hyödyllinen taito.

Tietotekniikan kouluopetuksen perusteluksi ei myöskään riitä tietokonepelkojen poistaminen. Työelämän pelot aiheutuvat muutostilanteista. Ihmisten muutossietoisuutta voidaan kehittää aloittamalla lasten turvallisuudentunteen ja itsetunnon kehittämisestä. Kehittääkö tietotekniikan kouluopetus yleistä muutossietoisuutta vai kangistaako se asenteita entisestään?

Teollisuuskin kannattaa tietotekniikan kouluopetuksen laajentamista, jotta nykyisen kaltaisia resurssiongelmia ei enää olisi 1990—luvun loppupuolella. Mitä ongelmia tästä voi seurata? Koulussa opitaan ehkä vääriä tottumuksia, Opettajilla ei ole tuntumaa esimerkiksi ohjelmistotyöhön, opetuksen painotukset voivat olla virheellisiä. Kouluopetus vaikuttaa kuitenkin uran valintaan ja jatkokoulutukseen saattaa hakeutua persoonallisuudeltaan väärän tyyppisiä nuoria, Vaikka eräät teollisuuden edustajatkin vannovat tietokonenerojen hyödyllisyyden nimeen, on kuitenkin tosiasia, että ohjelmistotyössä tarvitaan prosentin verran neroutta ja 99 prosenttia asiantuntevaa työtä.

Eräät tahot ovat julkisuudessa esittäneet näkemyksiä, että joka kodissa olisi hyvä olla mikro, jonka koulimista nuorista sitten tulee tietotekniikan ammattilaisia. Todellisuus on toisennäköistä. Jo nyt on tietojenkäsittelyn opettajilla korkeakouluissa kokemuksia mikronuorista, jotka ylvästelevät taidoillaan ensimmäiseen välikokeeseen saakka. Tällöin kupla puhkeaa, seuraa joko uusi aloitus vaikean poisoppimisen prosessin kautta tai alan vaihto.

Mitä hyödyllistä kouluissa voisi sitten opettaa, mikä tukisi tietotekniikan hallintaa työelämässä? Voisi opettaa enemmän fysiikkaa mallintamisen oppimiseksi, historiaa suurien linjojen havaitsemiseksi, virkkausta kärsivällisyyden lisäämiseksi, lentopalloa ryhmätyön oppimiseksi, konekirjoitusta kymmensormijärjestelmän hallitsemiseksi.

http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/inet/vanhat/ministeri.html

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu