Ohjelmointiako peruskouluihin

Lauri Gröhn 1983:

LOGO-ympäristössä lapsi oppii oppimista

Papertin kehittämä LOGO-kieli on herättänyt toiveita uudesta oppimistavasta. Ihmisten toimintaa rasittaa vaarallinen harhaluulo, että ”virheetön” ajattelu on hyvää ajattelua. Toisaalta epäonnistumisen pelko on oppimisen pahimpia esteitä. Jotta lapsi
pystyisi oppimaan, on hänen säilytettävä itsetuntonsa virhetilanteissakin.

 

LOGO pyrkii antamaan lapsille kyvyn luoda, havainnoida ja iteroida, kyvyn oppia virheistä, kyvyn kommunikoida virheistä. LOGO-tietokoneympäristössä lapset oppivat rakastamaan virheitään. LOGO:n käyttö pitäisi aloittaa ennen esikouluikää,
ennenkuin koulu ehtii luoda vääriä oppimisasenteita .

 

Yksi tyypillisistä LOGO-ympäristön oppimistapahtumista on lasten toteuttama projekti, joka alkaa lasten paperille piirtämästä kuvasta. LOGO:n graafisen kielen avulla lapset yrittävät generoida mieleisensä paperikuvan vastineen. Joskus tämä saattaa vaatia tuntikausien uurastuksen, jossa vähitellen yrityksen ja erehdyksen kautta alkaa muotoutua lapsia tyydyttävä lopputulos.

 

LOGO:n keskeisimmäksi tekijäksi on osoittautunut suuri ajan tarve ja opettajan ratkaisevan suuri merkitys. Valitettavasti arviot LOGO:n saavutuksista osoittavat, että odotukset eivät täysin ole täyttyneet, kun LOGO:a käytetään esimerkiksi matematiikan opetuksessa. Merkitseekö tämä, että LOGO:sta puuttuu jotain vai onko itse konsepti virheellinen? LOGO:n yhteydessä tutkijoille on tuottanut myös yllätyksen, etteivät ainakaan alle 10-vuotiaat lapset käytä mikroja luovaan kirjoittamiseen.

http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/inet/vanhat/lapsi.html

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu