Lasten digidementia 1/17
USA:n lastenlääkärit (AAP) ovat 2013 julkistaneet 10-kohdan julkilausuman, jossa varoittavat kännyköiden liiallisen käytön eri vahingoittavan monin tavoin lasten aivoja ja henkistä kehitystä. Televisio aiheuttaa samoja ongelmia.
* 7. Digital dementia
High speed media content can contribute to attention deficit, as well as decreased concentration and memory, due to the brain pruning neuronal tracks to the frontal cortex (Christakis 2004, Small 2008). Children who can’t pay attention can’t learn. (Lastenlääkärit USA:ssa).
http://www.huffingtonpost.com/cris-rowan/10-reasons-why-handheld-devices…
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/162190-aivoja-naivettavat…
Digidementia on liian nuorena aloitetun ja/tai liiallisen digitekniikan käytön indusoima ADHD:n kaltainen tila
Lähteitä:
http://www.zoneinworkshops.com/zonein-fact-sheet.html
Osa 17/17:
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186539-lasten-digidementi…
Television lisäksi pelit ovat tutkitusti aiheuttaneet lapsille keskittymishäiriöitä mikä haittaa oppimista. Nyt näitä ongelmia yritetään ratkoa käyttäen opetusteknologiaa ja pelillistämistä. Tulipaloa sammutetaan bensiinillä …
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/162…
Ilmoita asiaton viesti
Pelillistäminen on opetusteknologia uusi muotisana. Rohkenen epäillä, etteivät yllämainitut ongelmat kiinnosta ohjelmistonikkareita. Vrt. kuvat 1 ja 2 !
Pelillistäminen on ylipäätänsä suuren luokan henkistä huijausta:
”Pelillistäminen eli gamifikaatio tarkoittaa simppelisti sanottuna sitä, että peleistä tuttuja mekanismeja ja elementtejä sovelletaan muissa yhteyksissä. Pelien dynamiikkaan liittyvät monet motivaation kannalta keskeiset asiat: elämyksellisyys, merkityksen ja saavuttamisen tunne, sosiaalisuus sekä statuksen ja edistymisen tekeminen näkyväksi.”
http://www.kauppalehti.fi/sponsoroidutblogit/markk…
Ilmoita asiaton viesti
En ota kantaa noihin ohjeisiin siitä voiko varhaisteini katsoa TV:tä tunnin vai kaksi päivässä(ovat nimittäin amerikkalaisen todellisuuden tietäen aika kaukana elävästä elämästä), mutta tähän liittyen tuli mieleeni huvittava episodi, kun tyttäreni aikoinaan jo kolmivuotiaana oli innokas tietokonepelien pelaaja.
Kerran hän kurkotteli ikkunasta ja varoitin, että sieltä voi pudota alas ja käydä huonosti. Kun hän kysyi, että ”miten huonosti”, niin sanoin, että ”voi menettää elämänsä”.
Siihen hän vastasi, että ”en ole vielä menettänyt yhtään elämää, niin ei se vielä ole ”game over””. (Peleissä oli yleensä hahmoilla tietty määrä kertoja menettää elämä, kunnes ei enää voinut jatkaa pelaamista).
Ilmoita asiaton viesti
Joopa. Vanhemmat jopa ylpeilevät lastensa aivoja ja tulevaisuutta vaurioittaessaan. Osa noista vanhemmista on itse noita lapsena vaurioituneita …
Ilmoita asiaton viesti
Jos minuun viittaat, niin omassa varhaislapsuudessani oli vain faijan oma rakentama mustavalkotelkkari, johon osat oli tilattu Amerikasta ja josta näkyi TES-vision koelähetyksiä pari kertaa viikossa. Vaan ehkäpä sekin jotain vaikutti …
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmia Singaporessa:
http://www.tekniikkatalous.fi/ict/singapore+taisto…
Ilmoita asiaton viesti