Ohjelmointia peruskouluun 1

Ministeri Kiuru on ajamassa ohjelmointia peruskouluun. En ole löytänyt kunnollisia perusteluja tuolle muutokselle. Kuvassa 1 ja 2 asiaa markkinoivien Linda Liukkaan ja Juhani Mykkäsen perusteluina ovat:

alan kieltä pitäisi ymmärtää, jotta yritys osaa tilata järjestelmän tai kotisivut eikä maksa liikaa.

Muita perusteluja ei tuosta Kauppalehden jutusta löydy. Peruskoulussa pitää siis olla ohjelmointia, jotta osataan olla hyviä asiakkaita IT-firmoille. Toisaalta IT-firmat tykkäävät liikaa maksavista asiakkaista.

Minkäänlaisia pedagogisia näkemyksiä siitä, että varhainen aloittaminen olisi hyödyllistä ei esitetä. Eikä myöskään puututa mahdollisiin haittoihin.

Markkinointikirjaan Koodi2016 on koottu erilaisten "asiantuntijoiden" näkemyksiä siitä, miksi ohjelmointi pitää tuoda peruskouluihin. 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/183497-ohkelmointia-perus…

  

Mikäli atk-opetuksen pääpaino sijoittuu ohjelmoinnin opetukseen, olisi se yhtä nurinkurista kuin jos opetettaisiin säveltämistä, jotta oppilas oppisi käyttämään levysoitinta."

Kauppalehti 2.8.1984

 

***

Vanhoja:

Markkinamiehet ovat Tekesin avulla nousseet oppimisen asiantuntijoiksi:

Kuinka tehdä koulutuksellisia pelejä, jotka (muka) todistetusti auttavat oppimaan, ovat hauskoja pelata ja tuottavat tekijöilleen tuloja? "Muun muassa näihin kysymyksiin haettiin vastauksia Tekesin Piilaaksossa järjestämässä Games for Learning -tilaisuudessa maaliskuussa. Piilaaksossa Electronic Arts -pelitalon tiloissa järjestetyssä tapahtumassa lavalle nousivat muun muassa Peter Vesterbacka Roviolta, tutkijat John Murray ja Jarmo Viteli SRI:sta, Harri Ketamo SkillPixelsista sekä Jessica Lindl GlassLabista."

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/164867-etta-oppimisen-asi…

Digidementiasta kärsiville lisää digimediaa? Tietokoneet sopivat professori Kirsti Longan mielestä kaikenikäsille. Kun lapsi mankuu karkkia, pitää lapselle antaa karkkia. 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/168202-digitaalisesta-dem…

"Pelikasvattajien verkosto" on nimestään huolimatta pelien markkinoinnin peitejärjestö. Heidän julkaisemassaa 150 sivuisessa Pelikasvattajan käsikirjassa aivot mainitaan vain 6 kertaa ja konteksti on pelien aivoja stimuloiva vaikutus. Carrin ja Healyn kirjoja ei lähdeluettelosta löydy.

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163779-pelikasvattien-verkosto-mar…

 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/170502-ohjelmointia-perus…

 

 

 

 

 

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu