Ohjelmointia peruskouluun 2

Krista Kiuru oli 10-vuotias, kun kuvan leike julkaistiin. 

Otsikot: 

Opetusministeriön työryhmä: Opettajien atk-koulutuksella on kiire.

Tietokone kehittää ajattelukykyä. 

Tuntuuko tutulta? Edelleenkään ei ole näyttöä, että tietokone kehittää peruskoululaisten ajattelukykyä. Päinvastaista näyttöä on. On myös näyttöä muista haitoista. 

Edelleen on harhaa tuo lasten vanhempien kuvitelma, että aikaisin aloitetusta ohjelmoinnin opiskelusta on hyötyä myöhemmästä elämästä. Pikemminkin päinvastoin.

Edelleen on harhaa tuo poliitikkojen kuvitelma, että aikaisin aloitettu ohjelmoinnin opiskelu lisää pitkällä tähtäyksellä Suomen kilpailukykyä. Pikemminkin päinvastoin.

Kopioin kuriositeettina 30 vuotta vanhan blogini, joka kertoo elävästi, kuinka päättäjien harhaisuus on edelleen samanlainen ongelma kuin silloin:

 

Tietokoneet ja tietoyhteiskunta 1980-luvun alussa

——————————————————————–

Tietokone on aina ollut viaton. Me ihmiset heijastamme omaa 
psyykeämme 
tietokoneeseen ja näin alamme vihata tietokonetta,
vaikka oikeastaan vihaamme itseämme.

(Markku Siivola, psykiatri)

Koulujen ei pidä hurahtaa atk:hon.
(Kaarina Suonio, Ministeri)

Pojat ajattelevat digitaalisesti ja tytöt analogisesti.
Tietokoneet vahvistavat tyttöjen ja poikien eroa.
(Vappu Taipale, ministeri)

Tietokoneet pelastavat lukion tyttöistymiseltä.

(Rauno Perälä, lehtori)

Informaatioteollisuuden vallankumous muuttaa opetusta.
(Erkki Aho, kouluhallituksen pääjohtaja)

Tietokoneopetuksen paras puoli on opetuksen yksilöllistymisessä.
(Jukka Lehtinen, kasvatustieteen professori)

Kun aikaisempien aikojen kulttuurin ja kielen yleisväline oli latina, 
tulee tietotekniikasta 
nyt vastaava ihmimillsen toiminnan yleisavain.
(Kurt Wikstedt, Nokia elektroniikan johtaja)

Tietotekniikan soveltaminen ja hyväksikäyttö antavat tilaa luovuudelle, 
kun 
välttämättömät rutiinit hoidetaan koneella.
(Jaakko Castren, Tietojenkäsittelyliiton hallituksen puheenjohtaja)

Samoin kuin heikot konemallit tulevat karsiutumaan, ei ryhmätyöhön 
sopeutumattomillekaan tulevaisuus näytä valoisalta.
(Kalevi Kontinen, SYP)

Atk-ihminen kuuluu omaan rotuunsa. Hän on luova, ennakkoluuton ja 
seikkailunhaluinen.
(Hanna Yliluukko, lukion rehtori)

Atk on väline tiedon hankkimista ja käsittelyä varten.
(Kalevi Sorsa)

Tietyt mandariinit ja informaation välittäjät myyvät uutta tietoa ja 
teknologiaa 
yhteiskuntaan kehittämällä tiettyjä ideologioita.
(Ilkka Heiskanen, valtiotieteen professori)

Meillä on edellytykset luonnonmukaiseen tietoyhteiskuntaan.
(Paavo Väyrynen, keskustapuolueen puheenjohtaja)

 

Osa 1:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/170235-ohjelmointi-perusk…

 

 

 

 

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu