Googlen robottiauto ja ns. futurologia

Robottiauto melkein huijausta: ”Auton toiminta riippuu niin paljon kartoista ja yksityiskohtaisesta liikennetiedosta, että se ei pystyisi vielä operoimaan 99 prosentilla teistä edes Yhdysvalloissa, missä ensimmäisiä koeajoja on suoritettu, kertoo MIT Technology Review.” TiVi
Suomesta puhumattakaan:
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/173120-robottiautoilla-ei…
Mutta mitä sanookaan tunnettu ns. futurologi:
”Sovelton muutosjohtanana työskentelevä Linturi on tunnettu pitkällekin ulottuvista visioistaan, mutta hän korostaa robottiliikenteen olevan aidosti ajankohtainen asia. Autoteollisuudessa arviot robottiautojen tulosta markkinoille sijoittuvat vuosien 2014 ja 2025 välille.”
http://teknologiateollisuus.fi/fi/a/robottiliikenne-robotti-tarttuu-ratt…
ENTÄ TÄMÄ:
”Linturi mukana kehittämässä lentävää autoa
10.12.2003
”Kalifornialainen yrittäjä, Paul Möller kehittää parhaillaan lentävää autoa, jossa hankkeessa on mukana myös suomalaisia sijoittajia. Risto Linturin perheyritys R. Linturi Oyj omistaa noin puoli prosenttia Mollerin yhtiön osakkeista. Linturin arvion mukaan lentoauto tulee nousemaan Suomen taivaalle 3-7 vuoden kuluttua.”
http://www.digitoday.fi/mobiili/2003/12/10/linturi-mukana-kehittamassa-l…
” Robottiliikenne voisi palveluna tarjottuna säästää pelkkinä kalustoon liittyvinä kuluina 10 miljardia vuositasolla Suomessa. Esimerkiksi USA ja Japani ovat muuttaneet lainsäädäntöään ja sallineet robottiliikenteen laajat kokeilut normaalin liikenteen seassa. Useat suuret autonvalmistajat ovat luvanneet sarjavalmisteiset itse itseään ohjaavat autot myyntiin vuoteen 2020 mennessä. Googlen robottiautot ovat jo ajaneet noin miljoona kilometriä liikenteen seassa ilman ainoatakaan robotin aiheuttamaa kolaria.”
https://m.facebook.com/notes/risto-linturi/lausunto-robotiikkaan-liittye…
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187720-robottiauto-vs-autopilotti
Tulevaisuudentutkimus ei ole tiedettä, vaan piilopolitikointia.
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/23846-tutkij…
Ilmoita asiaton viesti
Linturi on minustakin hieman optimistinen tämän alan arvioissaan, arvatenkin koska on niin henkilökohtaisen kiinnostunut kaiken saamisesta ilmaan ja itsestäänohjautuvaksi.
Autojen suhteen asia on paljon mutkikkaampi kuin että kyse olisi pelkästään sovelluksen toimivuudesta tai teknologiasta. Suomessahan esim automaattivaihde ei vieläkään ole oletusarvoinen standardi, koska ihmiset a) haluavat säilyttää tekemisiinsä kontrollin ja b) eivät halua maksaa asioista, jotka voivat itsekin tehdä. Suomi tietenkin onkin harvinaisen ´cost to benefit´-orientoitunut maa (sukua rehellisyyden oletteelle). Mutta mitäpä Suomesta. Silti.
Ilmoita asiaton viesti
Linturi ”hieman optimistinen”?! Hänen mukaansa lentoauton olisi pitänyt nousta Suomen taivaalle 2006-2010…
Tällaista voisi pitää vastuuttomana humbuugina
”Tällaiset robottiautot voivat vapauttaa ihmiset autoriippuvuudesta, väittää tietotekniikan koulutusyritys Sovelton muutosjohtaja Risto Linturi.
Sovelto julkaisi viime viikolla automaattisen liikenteen metropolivision. Sen mukaan henkilöautojen robotisoituminen voi johtaa nykyisen kolmen miljoonan henkilöauton autokannan supistumiseen miljoonaan autoon.” Sk
Ilmoita asiaton viesti
No tota, mä näen kaikki maanpäälliset asiat suhteellisen toteutumiskelpoisina. Kiinalaiset eivät ole luopuneet syömäpuikoistaan kohta ever, silti; konventioihin voidaan pystyä vaikuttamaan, vaikkei aikatauluihin kirjattaisi mitään. Joihinkin asioihin ei kannata kirjatakaan. Fysiikan ilmiöiden ketterä kumoaminen kuuluu niihin.
Ilmoita asiaton viesti
Infrastruktuuriasiat ovat täysin eri asia kuin vaikka nuo syömäpuikot, jotka ovat sitäpaitsi itämaisille ruoille kätevämpiä kuin länsimaiset
Ilmoita asiaton viesti
Mikä oli 1900-luvun alun infra joka on säilynyt? Mitkä ovat muuttuneet?
Ei ole olemassa yleistä infrastruktuurin käsitettä. On vain osatotuuksia, joista jokainen on altis muutoksille. Kukin tavallaan, eikä vaikuttajista konventio ole suinkaan pienin. Juurtunutkin konventio on kuitenkin muutettavissa, jos esim teknologia tarjoaa kannattavan hyötysuhteen. Jos ei, historia inttää pitkään.
Syömäpuikkoja tehokkaampia syömävälineitä on kyllä keksitty, mutta se ei riitä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki ovat säilyneet. Netti tullut lisää. Toisekseen noin 100-130 vuotta syntyi enemmän merkittävädti ihmisen elämään vsikuttavaa uutta teknologiaa kuin nykyisin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä maailma on muuttunut tietotekniikan myötä viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana enemmän kuin konsanaan sata vuotta sitten. Jos tänne tuotaisiin joku, joka olisi pidetty eristyksissä 80-luvulta lähtien, hän olisi kuin vieraalla planeetalla.
Kun serkkuni muuttivat Australiaan 1969, mielsin heidän poistuneen elämästäni lopullisesti. Muutamia kirjeitä vielä tuli, mutta ne matkasivat kolme viikkoa perille. Nykyään heidän kanssa voi puhua korven keskeltä mustikkamättäältä näköyhteydellä. Tuo olisi ollut puhdasta science fictioniä aikoinaan. Ja täysin epärealistista sellaista.
Ilmoita asiaton viesti
Ei oikeastaan. Vanhoja asioita tehdään vain uudella tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Juu. Aivan kuten autojakin ajellaan aikanaan.
Ilmoita asiaton viesti
Matti Jusala/TS:
Luonnonolot aiheuttavat ongelmia robottiautoille. Itsenäisesti liikkuvalle autolle oleelliset kaistaviivat ovat Suomen oloissa puoli vuotta lumen ja jään peitossa.
Lisäksi lumi peittää kameran, ja tutka saa heijastuksia lumesta.
– Suuri osa teistämme on edelleen sorateitä, joilla autonominen henkilöauto ei osaa liikkua ollenkaan, Matti Juhala huomauttaa.
Hän pitääkin hyvin mahdollisena, että autonominen autoilu ei tule koskaan Suomeen. Ja jos tuleekin, se toteutuu hyvin rajoitetulla alueella.
Ilmoita asiaton viesti
Google huijaa:
The mishap that occurred while a person was driving Google’s Prius was widely reported in the press; what we don’t hear much about are all the times the backup drivers in Google cars, and other automated test vehicles, have to take the wheel to perform maneuvers the computers can’t handle. Google requires that people drive its cars manually when on most urban and residential streets, and any employee who wants to operate one of the vehicles has to complete rigorous training in emergency driving techniques. 6 Driverless cars aren’t quite as driverless as they seem. Carr
Ilmoita asiaton viesti
Harhoja musiikista:
http://www.amfion.fi/keskustelut/topic/musiikin-tu…
Ilmoita asiaton viesti
Harhoja ns. tietoyhteiskunnasta:
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/72627-sitran…
Ilmoita asiaton viesti
Markkinamiesten harhoja levitetään. Ote konsulttien löysästä raportista tulevaisuusvaliokunnalle vuodelta 2013:
Robottiauto ****
Ingressi:
Itse itseään ajavia autoja on kehitetty jo pitkään. Automatiikkaa on lisätty jatkuvasti autoihin, ja osa myynnissä olevista autoista selviää jo yksinkertaisista tilanteista ja tehtävistä autonomisesti. Suljetuilla alueilla, kuten kaivosalueilla, satamissa ja varastoissa, monet ajoneuvot jo toimivat ilman kuljettajaa. Viimeisenä kehityksenä useat USA:n osavaltiot ovat antaneet kuljettamattomille autoille kokeilulupia julkisilla teillä ajamiseen. Kehitys etenee nyt nopeasti ja kuljettamattomia autoja luvataan kuluttajamyyntiin 2018– 2020 välillä.
Taustatietoa ja esimerkkejä:
http://www.liikenteensuunta.fi/fi/artikkelit/profi… , http://en.wikipedia.org/wiki/Google_driverless_car, http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/motors/493038… car-in-the-world.html, http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/13081…
Kehityksen kärki tai kärjet:
Teknologiakehittäjistä pidimmällä vaikuttaa olevan Google, jonka varustamat kuljettajattomat autot ovat ajaneet USAn teillä jo 800.000 kilometriä. Vakiomallisten autojen kehittynein automatiikaltaan on Mercedes-Bentz S-2014, joka ajaa ruuhkaliikenteessä ja moottoritiellä autonomisesti. Singapore on sallinut ensimmäiset kokonaan kuljettamattomat joukkoliikennevälineet muun liikenteen sekaan vakioreitille.
Sovellusalueita: Ajamisen helpottuminen, liikenneturvallisuus, kuljettajaton taksi, kuljettajaton tavaraliikenne, valvontatehtävät, sotilasteknologia.
Ratkaisun valmius markkinoille:
3, tuotekehitys laaja-alaista Itsenäisiä R&D-polkuja useita
Ratkaisun vaikutusalue arvonluontiverkostoissa: 1.1, 1.2, 1.4, 1.6, 1.9, 1.10, 1.12, 1.13, 1.14, 1.15, 1.16, 1.17, 1.18,1.19, 1.20
Osaamisperusta:
Osaamista on, markkinaläsnäolo olennainen alueilla 3.1.1 moottorit ja mekaaniset koneiden osat, 3.1.2 toimialakohtaiset erikoiskoneet, 3.1.3 sähkölaitteet, 3.1.10 mittalaitteet, 3.1.16 mobiili tietotekniikka, erityisesti paikkatieto
Lähde:
Suomen sata uutta mahdollisuutta:
radikaalit teknologiset ratkaisut
Risto Linturi, Osmo Kuusi ja Toni Ahlqvist
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus:
Albertan öljyhiekkakentillä Kanadassa on koekäytössä suurikokoisia itseohjautuvia kuorma-autoja, kirjoittaa IEEE Spetrum.
Hiekkakaivosaluetta operoiva Suncor Energy on tiettävästi tehnyt sopimuksen 175 autonomiseen ajoon soveltuvan kuorma-auton ostamisesta japanilaiselta Komatsulta.
Kuormurit on varustettu itsenäisen ajon mahdollistavalla ohjausteknologialla tarkkoine GPS-järjestelmineen. Autot kommunikoivat toistensa kanssa ja muodostavat integroidun järjestelmän, jonka avulla öljyhiekkakaivoksia saadaan automatisoitua tehdasautomaation tavoin.
Suncor Energyn talouspäällikön mukaan roborekat tulevat aikanaan korvaamaan noin 800 ihmisen työn. Työvoimakulujen vähentämisen lisäksi tavoitteena on tehostaa hiekkakuljetusten tahtia, sillä itseohjautuvat autot voivat jatkaa työntekoa vuorokauden ympäri ilman kahvi- ja ruokataukoja.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on ihan eri asia
Melkein hissiin verrattavissa.
Ilmoita asiaton viesti
lisää työttömyyttä kuitenkin.. Eikä tällaista ollut vielä 10-15 vuotta sitten.
Ilmoita asiaton viesti
12.6.2015: lainaus
Helsingin Messukeskuksessa järjestetyillä logistiikka-alan messuilla esiteltiin raskasajoneuvojen uutta teknologiaa.
Scanian toimitusjohtaja Raimo Lehtiö kertoi, että robottirekkoja koeajetaan tällä hetkellä.
”Vielä niissä on henkilöitä sisällä. Hän ei kuitenkaan aktiivisesti aja, vaan niissä on ajatuksena, että ensimmäisessä autossa on kuljettaja ja kolonnassa tulee rekkoja letkassa perässä.”
”Sillä perässä tulevalla porukalla ei kulu ajoaikaa, vaan pelkästään ensimmäisellä. Tällöin tulee merkittävät säästöt.”
Osaksi robottitekniikka tulee käyttöön jo lähitulevaisuudessa, kun automaattinen ohjausjärjestelmä ”etäisyysvahti” tulee pakolliseksi raskasajoneuvoihin lokakuussa.
”Tulee kaistavahdit, jotka vahtivat, että pysytään oikealla kaistalla. Se jarruttaa automaattisesti esimerkiksi hätätilanteessa.”
Ilmoita asiaton viesti
Eräänlainen paternosterhissin muunnos vaakasuunnassa. Ei indikoi mitään varsinaisten robottiautojen osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Hype hype:
Autonomous vehicles: Damn straight. Every day comes some breathless account of driverless cars. We get silliness like people asking whether these things will disrupt Uber? Well, save your breath. It will take years for this technology to actually be reliable, and probably decades for people to adopt them. Remember, after 15 years, hybrid cars are only 3
percent of all car sales. How long do you think it will take people to switch to driverless cars?
http://venturebeat.com/2015/08/19/here-are-the-fiv…
Ilmoita asiaton viesti
Robottiauto simputti pyöräilijää;
http://www.roboticstrends.com/article/a_cyclists_e…
Ilmoita asiaton viesti
”Älykkäiden kulkupelien pitäisi tulevaisuudessa kilpailla robottiautojen kanssa, koska Toyotalla ei haluta korvata ihmistä ratin takana. Yritys ei halua viedä ajamisen iloa ihmisiltä vaan lisätä turvallisuutta.”
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187720-robot…
Ilmoita asiaton viesti
Konsultin täydellistä ihmiarvoa loukkaavaa höpöä:
— Robotit oppivat kuten lapset. On kuitenkin muistettava, että jonakin päivänä ne ovat aikuisia. On varauduttava siihen, että joskus ne pystyvät tekemään myös omia johtopäätöksiä. Voidaanko niitä vielä silloin hallita, vai onko robotti vaarallinen ase, kysyi Andersson.”
http://www.kymensanomat.fi/m/Online/2015/09/09/Kot…
Ilmoita asiaton viesti
Ns. kaaosteoriasta:
http://www.foresight.fi/2009/10/28/onko-yhteiskunn…
Ilmoita asiaton viesti
Paketoitua höpöä robottiautoista:
http://www.futuristspeaker.com/2016/04/128-things-…
Ilmoita asiaton viesti
Robottiautoja kokeillaan Tampereella:
”Kokeilu jatkuu ainakin lumentuloon saakka.”
Niinpä!
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/uskaltaisitko-kyyt…
Ilmoita asiaton viesti
Valmistajat luvanneet liikaa:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/teslan-kolari-hera…?
Ilmoita asiaton viesti
Musk: lentoautoilla ei tulevaisuutta.
http://bit.ly/2ld3FL1
Ilmoita asiaton viesti
Virtuaalitodellisuus teki kovasti tuloaan 25 vuotta sitten:
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/tivi-25-vuotta-s…
Ilmoita asiaton viesti
Jos Tesla ajaa itsekseen, se tappaa pyöräilijöitä:
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/robottiautotutki…
Ilmoita asiaton viesti