Tietokarkkia koululaisille

 Mielestään edistyksellinen hyvää tarkoittava hölmö, luokanopettaja Maarit Korhonen Voima-lehdessä: 

"Kännykät ovat luokassani mukana opetuksessa koko ajan. Saatan kehottaa katsomaan sanan sähköisestä sanakirjasta tai etsimään verkosta luokkaretkeen liittyvän asian. En ole ikinä joutunut sanomaan oppilaille, että tulkaa nyt pois sieltä Facebookista. He tietävät, että kännyköiden käyttö ei ole sallittua ennen kuin minä sanon. Kännyköiden ja tablettien kieltäminen on kuin kieltäisi tuomasta kirjaa kouluun.” 

Korhosen mielestä "oppimistulosten arviointi olisi syytä heittää pois.

Hyödyt?

Digitekniikan hyötyjen arviointi oppimisen kannalta on Suomessakin perustunut opettajien ja oppilaiden arvioihin siitä, kuinka kivaa on ollut. Kivahan ns. MOTIVOI. Näyttöjä oppimistuloksien paranemisesta ei ole, pikemminkin päinvastoin USA:n kokemusten perusteella. Oppimista ei voi korvata digileikkimisellä tai tai teknofiilien uudella keppihevosella, pelillistämisellä.

Toisekseen, käytäntö on osoittanut, että jos oppiminen ei kiinnosta, eivät tabletitkaan auta, kuva 2.

Digidementia:

USA:n ja Kanadan lastenlääkärit ovat julkistaneet 10-kohdan julkilausuman, jossa varoittavat mobiililaitteiden  liiallisen käytön eri vahingoittavan monin tavoin lasten aivoja ja henkistä kehitystä. http://www.huffingtonpost.com/cris-rowan/10-reasons-why-handheld-devices…

Tässä 10 syytä miksi mobiililaitteita tulisi rajoittaa alle 12 vuotiailta lapsilta:

1. Lasten aivot kehittyvät nopeasti ja ulkoisilla vaikutteilla tai niiden puutteella on suuri merkitys.

2. Monipuolisen liikunnan vähenemisen haittaa kognitiivista lasten kehitystä.

3. Lihavuus lisääntynyt liikunnan puutteen vuoksi

4. Unihäiriöt

5. Psyykkiset sairaudet kuten depressio, keskittymishäiriöt jne.

6. Agressiivisuus

7. Digitaalinen dementia. Aivojen etulohkon kehitys häiriintyy, kehittyy 17 vuotiaaksi asti

8. Addiktiivisuus

9. Mahdolliset säteilyvaikutukset

10. Kestävä kehitys vaarassa

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/163747-lasten-digitaaline…

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu