Koodi2016 johdattelee harhaan 4

Kuvan luku 17000 ict-ammattilaisen vajeesta Suomessa vuonna 2019 lienee harhatietoa ajalta ennen Nokian romahdusta. Toisekseen vaikutukset näkyisivät vasta 2030-luvulla ja silloin maailma on täysin toisenlainen. Ohjelmoinnin opetuksesta peruskoulussa on enemmän haittaa kuin hyötyä ohjelmoinnin kannalta ja muutenkin painotus on väärän suuntainen. Paremmasta  äidinkielen, historian matematiikan ja fysiikan jne. opetuksesta olisi paljon enemmän hyötyä ajattelun, luovuuden ja maailmankatsomuksen kehitymisen kannalta.

Diginatiiveista:

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/28235-diginatiivit-kakarat-leikkiv…

 

Tietokoneet ja tietoyhteiskunta 1980-luvun alussa

——————————————————————–

Tietokone on aina ollut viaton. Me ihmiset heijastamme omaa 
psyykeämme 
tietokoneeseen ja näin alamme vihata tietokonetta,
vaikka oikeastaan vihaamme itseämme.

(Markku Siivola, psykiatri)

Koulujen ei pidä hurahtaa atk:hon.
(Kaarina Suonio, Ministeri)

Pojat ajattelevat digitaalisesti ja tytöt analogisesti.
Tietokoneet vahvistavat tyttöjen ja poikien eroa.
(Vappu Taipale, ministeri)

Tietokoneet pelastavat lukion tyttöistymiseltä.

(Rauno Perälä, lehtori)

Informaatioteollisuuden vallankumous muuttaa opetusta.
(Erkki Aho, kouluhallituksen pääjohtaja)

Tietokoneopetuksen paras puoli on opetuksen yksilöllistymisessä.
(Jukka Lehtinen, kasvatustieteen professori)

Kun aikaisempien aikojen kulttuurin ja kielen yleisväline oli latina, 
tulee tietotekniikasta 
nyt vastaava ihmimillsen toiminnan yleisavain.
(Kurt Wikstedt, Nokia elektroniikan johtaja)

Tietotekniikan soveltaminen ja hyväksikäyttö antavat tilaa luovuudelle, 
kun 
välttämättömät rutiinit hoidetaan koneella.
(Jaakko Castren, Tietojenkäsittelyliiton hallituksen puheenjohtaja)

Samoin kuin heikot konemallit tulevat karsiutumaan, ei ryhmätyöhön 
sopeutumattomillekaan tulevaisuus näytä valoisalta.
(Kalevi Kontinen, SYP)

Atk-ihminen kuuluu omaan rotuunsa. Hän on luova, ennakkoluuton ja 
seikkailunhaluinen.
(Hanna Yliluukko, lukion rehtori)

Atk on väline tiedon hankkimista ja käsittelyä varten.
(Kalevi Sorsa)

Tietyt mandariinit ja informaation välittäjät myyvät öuutta tietoa ja 
teknologiaa 
yhteiskuntaan kehittämällä tiettyjä ideologioita.
(Ilkka Heiskanen, valtiotieteen professori)

Meillä on edellytykset luonnonmukaiseen tietoyhteiskuntaan.
(Paavo Väyrynen, keskustapuolueen puheenjohtaja)

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu