Onko kasvatustiede tiede? 5

Kasvatustiede Suomessa lasten osalta on pseudotiedettä: Kasvatustieteen viitekehys lasten osalta perustui aikaisemmin vanhoihin kasvatusfilofien kirjoituksiin. Modernit näkemykset perustuvat puolestaan aikuisopiskelijoista tehtyihin tutkimuksiin (kuvat), jotka eivät ole yleistettävissä lapsiin.

Oulun yliopiston oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET) listaa viitekehyksensä näin:

Theoretical background

Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET)The research group’s theoretical grounding is in sociocognitive and constructivist approaches on learning (Brandsford, Brown & Cocking, 2000) following the recent theoretical and methodological development in the learning sciences (Sawyer, 2006). The group’s special expertise lies in self-regulated learning theory (Schunk & Zimmermann, 2008) and research on motivation (Volet & Järvelä, 2000) as well as social interaction in learning and socially shared cognition (Resnick, 1991).

Nuo tekstit käsittelevät aikuisoppimista tai niiden taustalla on aikuisoppiminen. Kuitenkin useissa LET:in väitöskirjoissa on osia, jotka liittyvät koululaisiin.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186768-onko-kasvatustiede…

Opettaminen ja digitalisaatio:

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187462-opettamisen-taito-ja-digita…

 

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu