Järvilehdon kirjat lukijan vastuulla 1

”Järvilehto ei itse ole opettaja eikä kasvatustieteilijä Hän on noussut asiantuntija- ja auktoriteettiasemaan koulutusyrityksenä aloittaneen FA:n perustajana ja aihepiirin julkisena kommentoijana Osuudessaan ”Opi pelaamalla” Suomen tietokirjailijoiden 2014 julkaisemaan antologiaan Järvilehto kyllä itse selitti asian toisin: ”Tein peliyhtiö Rovion kanssa vuosina 2011–2012 pelioppimista käsittelevää tutkimusta Tutkimuksen tulokset on julkaistu teoksessani Hauskan oppimisen vallankumous (2014) ” Aivan näin roimaa puhetapaa ei sentään vaalita tuossa kaikkea muuta kuin tutkimuksellisessa teoksessa Mutta itsetulkinta näkyi menevän läpi monista porteista Järvilehdon panos parlamentaariseen selvitykseen Uusi oppiminen osoittautui alkusoitoksi juuri kerratuille ja tässä osiossa ruodittaville koulualan vaikuttamisille sekä myös seuraavassa osiossa tarkastellulle FA:n nousulle poliittisen vaikuttamisen paraatipaikoille Osuudessaan eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisuun Järvilehto kertoi sisäisen motivaation, flow-ilmiön, leikin ja innostuksen tutkimuksista: ”Hyvin suunnitellut videopelit tyydyttävät psykologisia perustarpeita …” Ajatuspajoista raportista

Älykkäät ihmiset nauttivat oppimisesta mukaanlukien koululaiset. Sitten on niitä jotka eivät. Heitä yritetään houkutella hauskuutuksella. Toisin kuin Lauri Järvilehto kirjassaan Hauskan oppimisen vallankumous (K8) väittää, ei ole tieteellistä näyttöä siitä, että hauskuus sinänsä ja yleisesti auttaisi oppimista. Hauskuus kyllä vähentää tilapäisesti joidenkin oppilaiden häiriköintiä. Mutta kokonaisuus kärsii, sillä jos jotkut tarvitsevat henkisiä kainalosauvoja, miksi kaikkien pitää ruveta linkkaamaan.

Lauri Järvilehdon kirjan taso paljastuu jo kirjan alussa:

Vedotaan nobelistin auktoriteettiin psykologiassa, vaikka Nobel oli taloustieteessä (Kuva 2). Ja lähde on populaari best seller:

http://www.amazon.com/Thinking-Fast-Slow-Daniel-Kahneman/dp/0374533555

Tässä taas (Kuva 3) jätetään koejärjestelyn olennaisin osa kertomatta, joten voisi sanoa että lukijaa höplätään. Saman tien vastuu koko kirjasta siirtyy lukijalle.

1.3.2015

Blogin kommenttiketjua selaamalla luulisi jokaiselle olevan selvää, että kirja on juosten kustu konsultin tekeke, jonka oikea paikka on paperinkeräyslaatikossa:

1) Lähteet ovat mitä sattuu vailla lähdekritiikin häivää.

2) Kirjoittaja ei erottele leikkimistä ja pelaamista.

3) Lasten oppimisen ja opettamisen näkemyksiä poimitaan miten sattuu aikuisopiskelusta ja aikuisten opettamisesta.

4) Kirja on juosten kustu, kuten käännöskin.

***

Lauri Järvilehdon ns. tutkimustyöt: 

https://scholar.google.fi/scholar?hl=fi&as_sdt=0%2C5&q=lauri+järvilehto

PS.

Lisää Lauri Järvilehdon harhoja kommenteissa alla.

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04. Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (puiteohj.). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu