Bisneksenä onnenkantamoiset

Peliala perustuu onnenkantamoisiin. Pelialalla kehitetään sisältöjä teknologiselle alustalle. Sisällöt eivät voi olla innovaatioita sen enempää kuin kaunokirjallisuus tai musiikki. Kaikki pelit kilpailevat keskenään, joten Tekesin tuki peleille rikkoo kilpailulakia. Tuki 2011-2014 oli 30 miljoonaa euroa. 

Pelitoimiala huijaa laskemalla markkinapaikkojen saaman osuuden liikevaihtoon, esim Apple 30%.

"Yksi ensimmäisistä oli 2011 perustettu Grand Cru. Se keräsi yli 10 miljoonan euron rahoituksen yksityissijoittajilta ja hioi kunnianhimoista Supernauts-pelihankettaan poikkeuksellisen pitkään, kolmen vuoden ajan. Lopulta peli oli taloudellinen pettymys. " Talouselämä

Pelitoimialasta on tullut pyhä lehmä. Suomessa valtaosa peliteollisuuden voitoista valuu Supercellille ja Roviolle, kertoo Kauppalehti. Yhtiöt vastaavat 90 prosentista alan liikevaihdosta ja jopa 99 prosentista alan liiketuloksesta.

Rovion tarukin alkaa olla lopussa (kuva).

Pelialan raportti:

http://www.neogames.fi/fgir2015/

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu