Ns. pelitutkimus

Tässä muutamia kommentteja pelitutkija Frans Mäyrän blogiin

  • Pelitutkijoiden enemmistö ei usko "peliaddiktion" olemassaoloon kliinisenä oireyhtymänä, mutta liiallista tai muuten ongelmallista pelaamista toki esiintyy.

Ns. pelitutkijoiden uskomukset voi jättää omaan arvoonsa.

Viihdepeleissä peliongelmatutkimus on puolestaan painottunut peliväkivaltavaikutusten tutkimukseen.

Ns. pelitutkijoiden tyypillinen olkiukko, jolla sivuutetaan nuorten lasten ongelmat.

  • Usein ogelmalliseksi kasvaneen käyttäytymisen taustalla on masennuksen tai työttömyyden kaltaisia muita tekijöitä ja pelien lisäksi monet muutkin asiat voivat tarjota ongelmakäyttäytymiselle kanavan.

Ns. pelitutkijoiden uskomukset voi jättää omaan arvoonsa.

  • Mobiilipelit eivät näiden perusasioiden suhteen juurikaan eroa muista digitaalisista viihdepeleistä.

Perusasioista ei edellä ole puhuttu. Mobiililaitteiden ainainen mukanaole tekee niiden peleistä oman brandin.

  •  
  • Pienpelien lelunomaisuus ja näennäinen harmittomuus voivat tosin ehkä helpommin tuottaa yllätyksiä. Esimerkiksi alaikäiset pelaajat jotka saavat täysin rajoittamattomasti tehdä rahanarvoisia hankintoja pelipalvelussa tai käyttää peleihin aikaa ilman että heidän vanhempansa valvovat toimintaa mitenkään,

Toinen olkiukko. Pahempana vaarana on digidementia:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/163747-lasten-digitaaline…

  •  
  • ovat selvästi vaaravyöhykkeessä. Lasten mediakäyttöön ja pelaamiseen liittyykin erityisiä vastuukysymyksiä, joissa vanhempien mediakasvatusvastuun lisäksi myös pelikehittäjien ja digitaalisten kauppapaikkojen ylläpitäjien on myös toimittava vastuullisesti.

Pelikasvatus markkinoi kännyköiden käyttöä ja on myyntimiesten asialla:

 http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163779-pelikasvattien-verkosto-markkinoinnin-peitejarjesto

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04. Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (puiteohj.). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu