Peliyritykset eivät ohjelmistoyrityksiä

Käsitevammaisuus on suomalainen kansantauti. Raportissa peliyritysten nimeäminen ohjelmistoyrityksiksi on yhtä harhaista kuin vaikkapa animaatioyritysten nimeäminen ohjelmistoyrityksiksi. Molemmissa toki hyödynnetetään ohjelmistoja, mutta tuloksena on viihdettä. Kyse on siis sisältötuotannosta.

Tuollaisten raporttien tarkoituksena on seurata kehitystä. Pelialan ja ohjelmistoalan sekoittaminen on yhtä höpsöä  kuin raportti perunoiden tuotannon ja omenoiden tuotannon yhteisseurantana. Peliyrittäjillä on Neogames ry ja ohjelmistoyrittäjillä Ohjelmistoyrittäjät ry. Valitetavaa on, että myös Teknologiateollisuus on osallisena tuossa sekoilussa.

Täydennys 26.6:

"Ohjelmistoalan year-on-year kasvu oli n. €1,5 miljardia (€7,25 Mrd -> €8,75Mrd).

Tämä jakautuu kolmeen:
Peliala (käytännössä Supercell) kasvoi miljardin (pelialan tiedoissa mainittu, että vuodet eivät ole tarkalleen vertailukelpoisia, syynä kirjanpitomuutos)
Pörssinoteeratut softafirmat pakittivat vajaa -sata miljoonaa (€2,6 Mrd -> €2,5 Mrd)
Listaamattomat softayritykset kasvoivat n. €600 miljoonaa"

http://oima.ohjelmistoyrittajat.fi

Periaatteessa kaikki pelit kilpailevat keskenään eivätkä myöskään sisältötuotteina ole innovaatioita. Tekesin tuki peliyrityksille rikkoo EU:n kilpailulakeja. Tekesin tärkein tehtävä on jakaa yritysten innovaatioiden kehittämisen riskejä, mutta ei pelejä, koska ne ovat aina onnenkantamoisia. Pelit eivät voi olla innovaatioita kuten eivät myöskän kirjat, elokuvat jne.

    grohn

    Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

    Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos!

    Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu