Yleistämisen harha kasvatustieteessä 1

Ns. kasvatustiede on suuri höpötiedon tuottaja, vastuu kuulijoilla. Onko tämäkään uskottava esimerkki oppimiskokemuksista

"Teknologistuva yhteiskunta on nostanut myös esiin kasvavan kuilun nuorten koulussa ja sen ulkopuolella saamien oppimiskokemusten välillä. On nuoria, jotka käyttävät tietokoneita, mobiililaitteita, Internetiä ja sosiaalista mediaa luodakseen itseään kiinnostavia oppimiskokemuksia koulun ulkopuolella. Nämä oppimiskokemukset eroavat usein merkittävästi perinteisestä koulussa tapahtuvasta opiskelusta." Kumpulainen&Mikkola kirjassa Marko Kuuskorpi (toim.): Digitaalinen oppiminen ja oppimisympäristöt

Ns. kasvatustiede perustaa oppejaan paljolti aikuisilla opiskelijoilla tehtyihin arvioihin, joita ei voi yleistää lapsiin: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186979-onko-kasvatustiede…  

Kumpulainen ja Mikkola kirjoittavat myös:

Hybridissä oppimisen mallissa tieto ja tietämys eivät siis liity vain opettajaan, oppimissuunnitelmiin tai ulkopuolisiin asiantuntijoihin, vaan kaikkiin osallistujiin. Toisin sanoen, oppilaat nähdään toistensa ja muiden tahoilta tietävinä ja tietoa omaavina osallistujina, joiden käytäntöön kytkeytyneet identiteetit ovat vaihtelevia, moniäänisiä ja interaktiivisia (Holland ym. 1998; Wenger, McDermott & Snyder 2002). Tässä osallistumista ei sidota vain asiantuntijuuteen ja tietoon, vaan myös nuorten kiinnostuksen kohteisiin (Hofer 2010).    

Mutta on järkytys havaita, ettei lähteellä Wenger etc ole mitään tekemistä lasten tai koulumaailman kanssa, kuva. Kuten myöskään lähteellä Holland:  

http://www.amazon.com/Identity-Agency-Cultural-Dorothy-Holland/dp/067400…

Lähteessä Hofer viitataan murrosikäisiin, mutta painopiste on aikuisissa.

Vielä hohhoijaa:

Vielä melko äskettäin oletettiin, että valtaosa elämässä ja työssä tarvittavista tiedoista ja taidoista opitaan koulupäivän puitteissa ja kouluvuosien aikana." Kupulainen ja Mikkola

Lähde: 

http://digi-ope.com/tablet/wp-content/uploads/2015/03/Digit_oppiminen_ne…

 

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu