Muusikoiden yleisivistys ja luovuus ?

Monet huippumuusikot, esimerkiksi Ralf Gothoni ja Pekka Kuusisto, ovat lopettanee koulun keskiasteelle. Monet kulttuurin osat jäävät heikoille eikä Sibis paranna asiaa.  Näkyykö tämä? Faktantarkistus puutteellista?

Säveltäjät antavat usein sävellyksille teoksen sisältöön muka liittyviä nimiä. Suurta valhetta, koska musiikilla ei ole semantiikkaa, joten kaikki musiikkiin liittyvät metaforat ovat mielivaltaisia. Metaforat ovat etenkin sävellysesitteiden ja konserttikritiikin riesa. Havainnollistetaan sellaista, mikä ei ole havainnollistettavissa. 

Musiikilla ei siis voi ilmaista ajatuksia. Laulujen sanat ovat ikäänkuin musiikin kainalosauvoja. 

Toisin kuin Ralf Gothoni ilmeisesti väittää kirjassaan HÄMÄHÄKKI, rohkenen epäillä, että muusikkous on enemmän luovuuden este kuin koulu: samojen harjoitusten junnaaminen ja mekaaninen muistaminen vailla semantiikkaa. 

Musiikin filosofia on Suomessa retuperällä. Samoin musiikin psykologia. Jyväskylässä harrastetaan tosin musiikkiin liittyvää neofrenologiaa…

 

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu