Linda Liukas höpsi leikeistä ja peleistä

Digitaalisten pelien pelaamisella ei ole käytännöllisesti katsoen mitään yhteistä leikkimisen kanssa. Leikkiminen on lasten kehittymisen kannalta olennaisen tärkeää, digipelit ovat lasten aivojen kehittymistä haittaavia. Ohessa pieni leikkimisen ja pelaamisen vertailu:

"Leikki esittää todellisuutta symbolisesti, mielikuvituksellisesti, leikisti."
Pelit eivät yleensä.

"Leikki edellyttää leikkijöiden omaehtoista ja aktiivista sitoutumista siihen."
Pelit addiktoivat, koukuttavat.

"Leikkiä ylläpitää lapsen sisäinen oma motivaatio ja toiminnan synnyttämä mielihyvä."
Pelit addiktoivat, eivät motivoi sisäisesti.

"Leikki on yhteydessä lapsen omiin kokemuksiin."
Pelit tuskin koskaan.

"Lapset leikkivät heille ennestään tutuilla esineillä ja asioilla tai sellaisilla uusilla asioilla, joihin he ovat juuri tutustumassa ja joista he haluavat ottaa selvää."
Pelit eivät juuri lainkaan.

"Leikin säännöt ovat leikkijöiden itse luomia – leikin sisäiset säännöt eivät tule leikin ulkopuolelta."
Pelit nörttien ja markkinamiestene tia luomuksia.

"Leikissä on keskeistä itse toiminta – ei niinkään sen päämäärät."
Peleissä on syöttejä "päämäärinä".

Lainaukset: Wiki

Lasten digidementia

Ohjelmointia lapsille a la Neukkula

Media nostaa ns. asiantuntijoita.

Tietokoneet ja peruskoulu

 

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04 Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto, iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97, yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (mm, km). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu