Missä oikea jalka lepää? Haudassako?

Ostin uuden auton viime syksynä. Olen ajellut yli 20 vuotta ranskalaisella taikamatolla jonka kulku on ollut sileää kuoppaisellakin tiellä. Kun aloin katselemaan uutta autoa huomasin, että taikamattoa ei saa enää kaasunestejousituksella. Tasainen matkanteko on minulle yksi tärkeimmistä ominaisuuksista jonka autooni haluan. Onhan tunnettua, että saksalainen insinööri laittaa kaasujousitettuun autoon kovaa ilmaa, kun taas ranskalainen pehmeää.

Kun tuo tärkeä ominaisuus puuttui ranskalaisesta, päätin uteliaisuuttani testata japanilaista tunnettua laatumerkkiä. Olen ajellut uudella autollani jo kohta 10 000 km. Kyyti on ollut melko tasaista, sanotaanko nippa nappa riittävän. Autoni on itsestään lataava hybridi. Tuo ominaisuus on ollut positiivinen yllätys. Sähkömoottorin ansiosta auto kiihtyyy mukavasti. Toisaalta hidastettaessa liikenergia otetaan talteen tehokkaasti. Olen ihan tyytyväinen hankintaani.

Jos vertaan japanilaisen ja ranskalisen autoinsinöörin eroja suunnittelu ja toteutus työssä, erot eivät ole suuret. Japanilainen insinööri suunnittelee autoa luotettavuus, energiatalous ja turvallisuus etusijalla. Tekniikka ja sisustan muotoilu on vanhahtavaa ja todella loppuun asti testattua varmaa laatua. Sisäosista ei muodostu yhtenäistä kokonaisuutta. Kytkimet on hajasijoitettu eri puolille kojelautaa. Istuinlämmittimen kytkin on hankalassa paikassa ja muutekin tulee hieman muovimainen vaikutelma.

Ranskalaisen kollegan lähtökohta on käyttäjän mukavuus ja ergonomia, tyylikäs avntgardistinen muotoilu ja nykyaikainen uusi tekniikka. Sen paremmin en näitä uusia malleja voi arvioida, kun ei ole käyttökokemuksia. Onko sinulla?

Nykyään autoissa on paljon mukavuutta ja turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia. Ainoa isompi pettymys minulle on ollut adaptiivisen vakionopeussäädön käyttö. En ole löytänyt oikealle jalalleni mukavaa paikka jossa sitä voisi ajon aikana lepuuttaa. Vasemmalle jalalle löytyy kyllä mukava lepuutuspaikka juuri sopivasti oikeassa paikassa. Miksei kaasupolkimen vieressä oikealla puolen ole jalan lepuutuspaikkaa? Ei ole kovin luonnollista laittaa polvea koukkuun ja jalkaa kaasupolkimen eteen. Polvea ahdistaa ja nilkka joutuu olemaan luonnottomassa balettitansijan asennossa.

Nyt kyselen lukijoilta minne he laittavat oikean jalkansa, kun adaptiivinen vakionopeudensäätö on käytössä? Onko jokin automerkki ratkaissut ongelman?

HannuKallonen

Minulla on yrittäjätausta. Kannatan markkinataloutta ja länsimaista demokratiaa. Harrastuksia on sudoku, uinti, pihatyöt, kuntosali ja veneily. Puoluekanta on Tappara.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu