Ärähdys Juha-Antti Lambergille
Juha-Antti Lamberg on taloushistorian ja strategian professori Jyväskylän yliopistossa. — En voi olla tarttumatta hihasta, kun tässä kai ollaan melkein naapureita … naapurisopua edistääkseni näin keskikesän leppeässä illassa voisin aloittaa keskustelun vaikka toteamalla että ettekö te perkuleet tajua?
Suomalaistutkija varoittaa: Rooman tuhon kaltainen katastrofi voi toistua, kun väestönkasvu lakkaa
Väestönkasvu? No eikö se ennemminkin ole merkki yhteiskunnallisesta katastrofista, kun väestö kasvaa nyt hillittömästi Afrikassa? Tai paremminkin: eikö kausaalisuus kulje toisin päin, niin että väestömäärä reagoi systeemin epästabiilisuuteen? — Tämä menee niin solmuiseksi, pelkkä puuskahdus ei nyt riitä.
Standardiselitykset eivät kelpaa: tällä kertaa voimme edellyttää tinkimätöntä ajattelua. Ja sitä pitää myös voida sietää. Asiaa tutkineella tiedemiehellä nimittäin on kunnia-asia kyetä katsomaan pinnan alle — nähdä laajempia hahmoja, heikkoja signaaleita. Tiedemieshän myös myöntää virheensä? — Pelkäänpä kuitenkin että kyseessä on taas jonkinlainen "tendenssitutkimus", tilaustyö yhteiskunnan nomenklatuuran uskottavuuden pönkittämiseksi … että tehdyt paniikkiratkaisut pakolaishässäkän hoidossa voitaisiinkin selittää kaukonäköisyytenä?
Kuulemma Rooman romahtamiselle on esitetty "700 syytä". — Kulttuurin hajoaminen on emergentti systeemi-ilmiö, joka varmaan heijastuu kaikkiin noihin 700 pintatason ilmiöön, mutta oikean fundamentaaliselityksen näkeminen edellyttää holistista tarkastelua, jonkinlaista konkretiasta etäännyttävää makroskooppia. Muutoin, asioiden kytkeytyessä yhteen, kun pyörteet yhtyvät myrskyksi, syklit synkronoituvat, kaikki asiat ovat kausaalisuhteessa, ja eri ilmiöt kietoutuvat yhteen absurdeilla tavoilla.
Avainkysymyksiä kuitenkin ovat taas synnyt ja näitä herätteitä ruokkiva epästabiili dynamiikka: millainen muutos systeemissä on mahdollistanut näin kokonaisvaltaisen kumuloituvan romahduksen kierteen? — No, ainutkertaiset dynamiikat ovat tietenkin haastavia, kun jotakin aidosti uutta emergoituu kulttuurievoluutiossa; mutta sen sijaan sykliset muutosilmiöt pitäisi tunnistaa, semminkin, kun ne toistuvat aina samoin.
Mitä yleisempää ja laajempaa selitystä haetaan, sitä syvemmälle subjektiiviseen maailmaan
on mentävä — aina omaantuntoon saakka.
Syy on sisäsyntyinen … yhteiskunnallinen liima-aine nimittäin on vahva moraali. Moraalin vahvuus on lujuutta, kykyä vastustaa häiriöitä; se estää rakenteiden haurastumisen. Tinkimättömyys heijastuu näkymättömissäkin pikkujutuissa: vain tekijä itse tietää tuleeko tehdyksi sutta ja sekundaa, ja kunka paljon asioita tulee peitellyksi pelkällä puheella. Ja oman käyttäytymisen malli yleistyy stereotypiaksi, malliksi myös toisten ihmisten toiminnan mallista. Tämä heijastuu lopulta systeemitasolle, luottamukseksi yksilöiden välillä: kuinka pitkälle puheisiin voi luottaa.
Kaikki menee niin vaikeaksi jos luottamusta on rakennettava yksilö kerrallaan. Systeemitason luottamus on emergentti ilmiö: yhtäkkiä voi ruveta katsomaan "ylöspäin", kohti laajempia kokonaisuuksia, sen sijaan että on aina katsottava "alaspäin", epähomogeenisen alustan kompastuskiviin. Impivaaralaisuus on hyve — niin kauan kuin kaikki ovat rehellisiä … mutta sen jälkeen se on pelkkää sinisilmäisyyttä.
Mikään ulkoinen valvonta tai ylläpito ei riitä — kun systeemi kaatuu kaikki romahtaa yhtäaikaisesti. Tämänkin voi selittää yksilöiden kautta: tietyn käännepisteen jälkeen ihminen sanoo antaa mennä. Ei ole kyse rakettitieteestä — ehkä parhaiten asian ymmärtääkin vertaamalla sitä lasten käyttäytymiseen hiekkalaatikolla, heillä kun ei toiminnassa ole vielä niin monia sivistyksen kuorikerroksia: kun mitään ei ole enää tehtävissä, alkaa itse potkimaan hiekkalinnojaan, että ehtisi ensin. — Tai kuten Lamberg toteaa: se on pelottavin juttu Roomassa. Siellä menetettiin hallinta kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla.
Mikä moraalia sitten uhkaa? — Se on monikulttuurisuus! — Ehkä antiikin Roomassa käytettiin eri termiä, mutta kykenemättömyys pakottaa yhteistä moraalia johtaa arvojen pienimpään yhteiseen nimittäjään. Kun toisenkin posken kääntämistä pidetään pelkkänä typeryytenä tai heikkoutena, uudet tavat opitaan kyllä nopeasti. Jos luottamus kärsii jo siitä ettei toista ymmärrä, mihin johtaa tahallinen harhaanjohtaminen (rasismisyytteen pelossa en edes uskalla sanoa mitä sana "taqiyya" tarkoittaa). Niin, erityisen huonosti tämä sopii yhteen suomalaisen ehdottoman rehellisyyden vaatimuksen kanssa.
Mutta ehkä tämäkin on vain heijastusta: katastrofin edellä kaikki syklit synkronoituvat. Ehkä kyseessä oli vain vanhuudenheikon kulttuurin ja veren heikkeneminen, ja "barbaarit" ja hullut koheltajat tarvittiin regeneroimaan henki. — Järkihän on kaikessa elämässä toisarvoista, pikemminkin elämää halvaannuttavaa … nykyajan "moraalittomilla" vihapuhujilla taitaakin olla terveimmät arvot.
Tyhminkin kansalliskiihkoilija vaistoaa nimittäin mikä se katastrofi on: kun kulttuuri kuolee, mikään ylätason tekohengitys ei saa enää "soluhengitystä" toimimaan, tai toisin päin — kuolema on lopullinen ja
nyt täytyy taistella. Kyseesssä ovat yllättävän tutut tunteet, introspektiiviset vitaalivirtaukset omassa mielessä: riittää kyky elämyksellisesti vaihtaa yleisiin kehyksiin oman elämänsä sisällöt. Yhteiskunnan romahdus kiteytyy aina samaan hyvin konkreettiseen yksilötason johtopäätökseen "tähän hulluun maailmaan ei kannata tehdä lapsia". — Näin päin on tämä Lambergin missaama kausaalisuhde. Ja mikään maahanmuutto ei systeemivirhettä voi eheyttää.
Lambergin mukaan yhteiskuntatieteen suuri haaste on kehittää teoria siitä, miten ymmärtää ja johtaa yhteiskuntia, jotka eivät kasva. Hän sitten osoittaa tämän haasteellisuuden todeksi todetessaan, että kasvava väestö johtaa suurempaan talouden toimeliaisuuteen. — No mikä tässä sitten on vialla, mitä muuta yhteiskunnassa virtaava elämänvoima voisi olla kuin fyysistä, rahaa, jotakin jonka määrä voi myös vähetä? — Ehkä puhuminen hengen pyörteistä on liian abstraktia; mutta ehkäpä, paradoksaalisesti, tässä kaikkiallisten syklien maailmassa kaikkein täsmällisin kuvaus on kaikkein metaforisin. Kyseessä nimittäin on Shivan ja Vishnun tanssi, toistuva "tekemisen aiheuttama säpinä" ja romahdusta viivästyttävä "liiman aiheuttama hitaus".
Kokonaisvaltaisen romahduksen odotusta kuvaa myös nykypoliitikkojen kyvyttömyys sanoa totuutta: kuinka esimerkiksi tosiasia on se että koskaan nykykulttuurin puitteissa ei velkaantumiskierrettä saada taltutettua. Nykykulttuurin tarinankertojan on hymyiltävä, oltava "hyvä tyyppi", surkeaakin tarinaa kertoessaan. — Joku Waltari aikanaan, parempien tarinoiden aikana, uskalsi todeta että mikään ei muutu … niin, hän tarkasteli erään kolmannen korkeakulttuurin romahtamisen aikoja, ja totesi Sinuhen sanoin: ei mitään uutta auringon alla. Vihoviimeinen yritys on aina ollut vaihtaa koko moraalin perusta, uskonto — niin Ekhnatonilla, Konstantinuksella, kuin näillä nykyajan hengen kääpiöilläkin.
Ei tosiaankaan mitään uutta auringon alla, samat pyörät pyörivät … kohta joku keksii Rooman romahdukselle selityksen numero 701: että kaiken taustalla oleva perimmäinen selitys, siis sen väestön vähenemisenkin selittäjä, olikin ilmastonmuutos …
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005295514.html
Ilmoita asiaton viesti
Vanha historian opettajamme opetti meille, että Rooman valtakunta tuhoutui, ”kun siellä löhöiltiin vain kylpylöissä”. Seuraava historian opettajamme ei tuntunut allekirjoittavan vanhemman kolleegansa näkemystä, vaan totesi meille, että kyllä ne syyt hajoamiseen ovat muualla, ei se hygienia ja puhtauden ylläpitäminen niin vaarallista ole yhteiskunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä tuli vähän liirumlaarumia tästä kirjoituksesta … mikä siinä nyt se ”oma uusi näkökulma”, ennemminkin tuttujen asioiden kertaamista … jaa-a, täytyykin teroittaa kynää seuraavaan postaukseen, aiheena ne kuuluisat ”ehdottomat arvot”!
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä onko tämä selitys numero 702 vai joku aikaisempi, mutta minä olen ihmetellyt, miten Rooman valtakunta laajuudessaan ylipäätään oli mahdollinen, kun tiedonvälitys oli niin surkeaa ja hidasta. Liikkuminen yleensäkin, mutta kyllä roomalaiset aika mahtavaa infraa rakensivat.
Toisaalta roomalaiset olivat alkuaan vähäjärkistä soturikansaa, joiden kulttuuri oli alkeellista. Älysivät sentään kopioida vähän kaikkea antiikin kreikkalaisilta, mutta eivät kuitenkaan arabialaisilta numeroita.
Kurt Vonnegutin jossain lyhyessä jutussa diktaattorin homman sai helposti, mutta joutui pitämään kaulassaan pommia, jonka kuka tahansa kansalainen pystyi nappia painamalla räjäyttämään. Rooman ensimmäinen diktaattori palasi kyntämään peltojaan, kun hätätila oli ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Heillä oli keinonsa ennen vanhaan. Myös Krimin sodassa käytettiin 1850-luvun puolivälissa Suomessa optista lennätintä viestittämiseen ja vastaavanlaisia keksintöjä oli pilvin pimein aiemmin.
Kiinassa toimitettiin Kantonin alueelta pari tuhatta vuotta sitten Pekingiin keisarille tuoreita Li-Chi hedelmiä vaikka ne eivät herkullisina säilyneet paria vuorokautta kauempaa. Pekingin ja Kantonin välillä toimi express yhteys, jossa oli nopeaksi jalostettuja hevosia laukkaamassa kahdenkymmenen kilometrin välein. Lasti tai viesti jätettiin sitten aina seuraavalle hevoselle, joka laukkasi seuraavat 20 kilmoteria niin kovaa kuin pääsi. Ja niin edelleen. 2000 kilometrin matkalla oli sata hevosta ja matka taittui vajaassa kahdessa vuorokaudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuurin herkkyys ja identiteetin katoavuus — tällaisen kuvaamiseen sopii parhaiten intuitio, taide. Se voi avata juuri oikeat ymmärryksen väylät, joita järjellä ei voi koskettaa. — Ja Roomaa käsittelevää ”taidetta” on parhaimmillaan Ridley Scottin ohjaama Gladiaattori-elokuva.
Minulla on jäänyt elävästi mieleen muutama vuorosana sieltä … kuinka hyvään aikaan, Rooman nousun aikaan, Rooman idea oli kuin ”kuiskaus” … joka sitten vahvistui mahtavaksi, niin kuin historiankirjoitus jälkeenpäin kertoo.
Elokuva on kuin vitalismin ylistystä, vapauksien ponnistusta rajoitteiden, vakiintuneiden muotojen, läpi. Aika riittää heikon kuiskauksen vahvistua, kunhan olosuhteet tukevat kasvua. Millaista on oikeanlainen kasvu, kuinka kuulttuuri voi pitää itsensä oikealla tiellä?
Maximus-kenraalin hartain toive on päästä vain kotiin viljelemään maata. Ja, niinkuin vanha viisas hallitsija toteaaa, ”juuri siksi hänen oli ruvettava keisariksi”. Rooma kaipaa taas raikkautta, regeneroitumista, liiallisen tasaisen elämän tuoman oikean elämän unohtamisen sijaan.
Tämä regeneroituminen edellyttää vanhojen arvojen palauttamista. Vanhat hyveet, joilla Rooma aikanaan oli noussut, olivat yksinkertaisia sotilashyveitä, rehellisyyttä, tinkimättömyyttä, lojaalisuutta … ja nämä oli tuotava uudelleen arvoonsa laiskistuneessa, vehkeilevässä Roomassa.
Elämän arvon tuo käsinkosketeltavaksi kuoleman todellisuus, kokoaikainen läsnäolo. Kuinka ”elämisen kiire” tuo kitkerää elämänmakua elämään! Palkkioksi nnykyelämän kärsimyksistä näet kuitenkin rakkaasi tuonpuoleisessa — toisin on nykyihmisillä, järki-ihmiset kun sanovat että toivoa ei ole.
https://www.youtube.com/watch?v=-yOZEiHLuVU
Tiedonvälityksen nopeudesta: vaan niinpä ilmeni, ettei parhaimmillakaan hevosilla voinut saavuttaa hallinnon nopeutta — epäsuosioon joutuneen kenraalin perhe oli jo tapettu. — Mitä tämä sanookaan nykyhallinnon heikkoudesta: postinkulku kestää 10 päivää, klikkaus somessa kestää 10 mikrosekuntia!
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti en ole nähnyt juuri tuota elokuvaa, jota ylistät kuin bardi. Kyllä se nyt pitää katsoa. Kubrikin Spartacusen olen tietysti nähnyt ja TV-sarjankin osia. Nuorena aihe kiinnosti enemmän ja jotain muitakin klassikkoja olen nähnyt.
Oletko nähnyt Terry Jonesin TV-sarjan barbaarit? Se on esitetty YLEllä suomessakin, mutta tuskin löytyy areenasta tai muuten kätevästi. Lyhyesti kerrottuna roomalaiset olivat paskiaisia, jotka pitikin pyyhkäistä maan pinnalta.
Elokuviin sitten vielä palatakseni, niin Kummisedässä, jossain sen osassa kerrotaan, että mafian komentosysteemi oli Rooman legioonilta lainattu. Haluaisitko sinä elää sellaisessa valtakunnassa?
Ilmoita asiaton viesti
Ähhh … liioittelen ehkä elokuvan hyvyyttä hieman. En haluaisi mainostaa, bisnestähän tuokin elokuva on. Amerikkalaiset sen osaavat: jujuja (esimerkiksi nyt ”syvällisyyttä”) on kiinnostavuuden (kassatulojen) maksimoimiseksi! Kuten Jean Baudrillard on todennut, ”Disneyland on Yhdysvaltain todellisin paikka, koska se ei esitä mitään muuta kuin mitä se on”.
Tehokkaat organisaatiot taitavat aina konvergoida samannäköiseksi hierarkiaksi, jossa nimen omaan komentojen eteneminen ylhäältä alas on maksimaalisen tehokasta. — Sen sijaan robusti ”elävä” organisaatio on litteä (vähän solmukohtia), maksimoiden energian (”merkityksen”) kumuloitumisen alhaalta ylös. Kukin toimija etenee tällöin itsenäisesti vapausasteensa suunnassa, jolloin kokonaisuus emergenssissään voi olla yllättävä ja KAUNIS.
Ilmoita asiaton viesti
Oliko Nokian nousu ja tuho vain uusinta?
Räjäytä mielesi ja ihmettele mitä vielä tulee.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=E-La91wr8xw
Ilmoita asiaton viesti
Klassikko vailla vertaa, kuten Kubrikin tuotanto yleensäkin.
Sillä välin toisaalla, nauttikaamme kesästä niin kauan kuin sitä kestää.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka on jo Jaakon päivä …
https://www.youtube.com/watch?v=I4boFGBWur8
— Itsekin Jaakkona, olen aina ihmetellyt kansanperinteen selvää virhettä: eivät vedet lähde jäähtymään vielä 25. heinäkuuta. — No sepä selvisi: juliaanisen kalenterin mukaan Jaakon-päivä on vasta kaukana elokuun puolella!
Ilmoita asiaton viesti
… Ajattelun regeneroiuminen joka sukupolvessa on haaste: kulttuurin henki pitää syntyä eloon joka yksilössä erikseen. Tuore henki on aina yhtä nuori ja naiivi, ja ehdoton, järki-ihmisen mielestä hieman naurettava … mutta muuten ne ideat liudentuvat, arvot pehmenevät … täst lisää seuraavassa postauksessa!
Ilmoita asiaton viesti
Kasvatustieteessä ainakin nykyään käytetään sanaa uudentaa, joka on niin outo, että pisti silmään. Koulutuksen yksi perustarkoituksista on siis uudentaa kulttuuria. Kyllä silläkin sanalla on siis olemisen tarkoitus.
Oppimisessa tärkeää on myös poisoppiminen tai unohtaminen. Minä olen ylpeä suppeasta suomen sanavarastostani. Olen oppinut unohtamaan sanoja, joita useat ihmiset eivät ymmärrä. Ehkä tuossa tekoälyllä olisi vielä tekemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen sukupolvi käy oman taistelunsa … rintamalinjoja vain on vaikeampi hahmottaa rauhan aikana …
Ilmoita asiaton viesti
… Tässäpä vielä hyvä näkökulma väestönkasvuun/vähenemiseen:
http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2411…
Ilmoita asiaton viesti