Opillinen livistys

On selvitetty että tuhannet lapset ja nuoret eivät osaa kunnolla lukea ja kirjoittaa.

Kun vanhemmilta kysytään syytä siihen tai miksi lapsesi on koulukiusaaja, siis kouluväkivaltainen, löytyy syy mielenkiinnottomasta koulusta ja epäpätevistä opettajista.

Kun lapsen puheen välimerkkinä on jalkovälimerkki, on syy huonojen kotien kavereissa.

Lapset, etenkin pojat, viihteellistetään niin etteivät he väistä mitään ponnisteluja välttääkseen ajattelun vaivan.

Mikä riähkälapsilta puuttuu? Kotikasvatus. Sen korvaa viritetty mopo ja nk. älyvekotin.

Minä onnekseni sain lukea kokopäivätoimisesti. 12-vuotiaana luettu Pohjantähti järkytti. Mutta maailmani ei mennyt rikki. Se syntyi siitä, että jotakin luettuani särkyi.

Opin senkin, että ollakseen rohkea, alistumaton, nöyryyttämistä inhoava ei pidä olla niin kuin yleisen mielipiteen paineessa pitää.

Kirjasta tuli minulle väliaine, jonka läpi valo kulkee.

Meillä on iso liuta päättäjiä ja sellaisiksi pyrkiviä, joiden kanssa sivistyskeskustelu on mahdotonta. Paitsi jos tekee kaikesta mitä ei ymmärrä, pyhästäkin, naurunalaista. Tässä älymaailmassamme ei huoli tietää paljoakaan, ovelalle riittää, että tuntee kaikki.

Kuinka Platon sen kirkastikaan:

”Samantekevää nukkuuko ihminen vai valvoo mutta se, ettei erota oikeaa väärästä eikä hyvää pahasta. Se on totinen häpeä vaikka ihmiset taputtaisivatkin käsiään.”

Nuorena jouduin kuuntelemaan kun kaverini huusi isälleen:
– Sinä pilasit lapsuuteni ja nuoruuteni!

Menestynyt isä hämmästyneenä:
– Kuinka niin? Enhän juurikaan ollut paikalla.

IMMU

0
immu
Kuopio

Oli pakinoitsija ja kirjallisuustoimittaja Savon Sanomissa 1975-2007

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu