Virtuaalisiirtolaisuus
Politiikka yrittää siepata ihmisten
sielut aatteillaan. Meneillään olevien kunnallisvaalien propaganda
kuvaa hyvin tilannetta. Sosiaalisia ongelmia käytetään lyömäaseena
eikä myöskään kulttuuriasioita jätetä hyödyntämättä näissä
kiivailuissa. Puheista huolimatta politiikka erottaa ja pyrkii
erottamaan ihmiset karsinoihin eikä suinkaan yhdistä.
Kun ihmisten olosuhteet ja ympäristö
muuttuvat dramaattisesti ja nopeasti tuo se mukanaan yhteiskuntaan
uusia fyysisiä rakenteita ja symboleja. Syntyy uusia elämisen ja
käyttäytymisen malleja sekä uusia ihanteita. Muutosprosessit
aiheuttivat ihmisille tuskaa, koska siinä vaiheessa mikään
järjestelmä ei pidä heistä riittävästi huolta. Vastustus, inho,
viha ja katkeruus toisia kohtaan kasvaa. Tällaisesta on esimerkkinä
nykyiset rasistiset kannanotot.
Kasinotalous on tuonut kuvaan uusia
sosiaalisia perustyyppejä. Toisessa päässä ovat muun muassa
kovapintaiset sijoittajat, äkkirikkaat it-gurut ja veropakolaiset ja
toisessa tuotantoelämästä syrjäytyneet, sosiaalituvan varassa
keikuttelevat, huonoon tilaansa alistuneet, haikailijat,
viherpipertäjät, yksinkertaiset puurtajat, yhtenäisyyteen taipuvat
ja edistykseen uskovat.
Teatteri, ooppera, baletti,
kaunokirjallisuus jne. edustavat pitkälti oppineisuutta ja vetävät
puoleensa intellektuelleja. Lavatanssi vaikuttaa tajuntaan ja
tunteisiin, se on yhteinen kieli, joka suuressa määrin on kaikkien
lapsi, vaikka osa eliitistä haukkuukin sitä äpäräksi. Sen avulla
voidaan tuulettaa henkilökohtaisia ristiriitoja, jotka ovat
syntyneet kulttuurinäkemysten ja sosiaalisten olosuhteiden
törmäyksessä. Lavoilla ihminen oppii sopeutumaan toisiin ja
mielipiteet loivenevat ja sekoittuvat toisiinsa. Väitetään, että
sata vuotta sitten tango sopeutti rauhanomaisesti miljoonat siirtolaiset Buenos
Airesissa yhdeksi Argentiinan kansaksi.
Kulttuurin käyttökelvottomuudesta
poliittisiin tarkoituksiin on esimerkkinä muun muassa nykyinen
lavatanssikulttuuri. Lavatanssit ovat sosiaalinen tapahtuma, jossa
kaikki ovat murheineen, mielipiteineen ja varallisuuksineen
tasa-arvoisessa asemassa. Lavoilla sosiaalinen demokratia puhuu
aidosti ilman poliittista tarkoitusta. Siellä kaatuvat poliittiset
raja-aidat, mikä tuntuu olevan myrkkyä puolueille.
Nykyinen suomen poliittinen kenttä on vitsikkyydessään vertaansa vailla.
Kokoomuksen ja SDP:n nykyinen europolitiikka antaa stand up-koomikoille äärettömän hyvää aineistoa irvailemiselle noista puolueista. Ja
Etenkin se että Jutan olan takaa huutelee edelleen mooses Lipponen.
Nykyinen poliittinen kenttä tulee lähiaikoina saamaan kansan tuomion tuon ilveilyn lopettamiseksi. No, kaiken tuon seurauksena Perussuomalaiset korjaavat potin seuraavissa kunnallisvaaleissa, nimitetään sitä nyt vaikka
luomujytkyksi. Lavatanssien poliittisuudesta tai sen puuttumisesta olen samaa mieltä Jaakon kanssa.
Kataiselle voimme jo toivottaa hyvää jatkoa muissa tehtävissä kuin pääministerin ominaisuudessa. Etenkin kun tänään luin iltapäivälehdestä, että Kokoomuksessa kytee kapina Kataista vastaan. En ihmettele yhtään.
Ilmoita asiaton viesti
>>1: ”..stand up-koomikoille..”
Jo Rooman tasavallan aikaan siellä esitettiin atellaaneja. Ne olivat yksinkertaisia, kansanomaisia ja hiukan räävejä ilveilyjä pysyvine henkilöhahmoineen: tyhmä Marcus, suulas kerskailija Bucco, ovela kyttyräselkäinen Dosennus, typerät narrit Pappus ja Sannio. Ehkä aikamme Lapatossu, Pekka ja Pätkä, Kassi-Alma sekä Uuno Turhaporo jne. -tyypit sopisivat atellaanihahmoiksi.
Nyt kun kaksikielisten nimien välttäminen on tullut tavaksi siten, että erilaisille yrityksille, laitoksille ja rakennuksille otetaan latinankielinen nimike, kuten Porthania, Aboa Vetus et Nova, Destia, Itella, Veho, Volvo, Fiat, Chymos, Helios, Solidium jne. niin ehdottaisin, että eduskuntatalolle otetaan virallinen nimi Atellaania. Se kuulostaisi niin komialta tällaisen rahvaan brutalistin korvaan.
Näin kunnallisvallien alla tietenkin voisi harkita tämän nimen käyttöä myös kuntatasolla.
Ilmoita asiaton viesti