Hiljaa yössä .. synti seurasi minua..

Tangon
synnillisyydestä on kirjoitettua tarinaa pitkälti yli sadan vuoden
ajalta, joten mitään uutta siihen on vaikea saada, mutta kertaus ja
uudet lähestymiskulmat ovat joskus paikallaan. Monen tutkijan
mielestä tango
oli seurausta sekoittumisesta.
Mutta se ei ole pelkästään siirtolaisuuden aikaansaama passiivinen
sivutuote, vaan aktiivinen väline, joka tarjosi selkeää apua
maahanamuuttajien sopeuttamiseen uuteen isänmaahansa ja säilytti
yhteiskuntarauhan. Buenos Airesin ja Montevideon
työläiskaupunginosissa 1800-luvun lopussa ensimmäiset tangot
kokosivat yhteen niin espanjalaiset, kreolit kuin neekerit ja tämä
tapahtui yleensä ilotalojen varsinaisen toiminnan ohessa.

 

Näistä
sosiaalisesti marginaalisista oloista tango aloitti vaelluksensa
valloittaen laajan yleisönsä. Tango ylitti keskiluokan rajat ja
vähitellen se valtasi korttelikahvilat ja niiden asiakkaat. Alueen
alkuperäiset nuoret aristokraatit
kävivät ahkeraan ilotalossa, missä he oppivat tanssimaan tangoa.
Ylemmän luokan edustajien
tangon omaksuminen toimi tavallaan lupakirjana muulle väestölle.

 

Historioitsijat
ovat yhtä mieltä siitä, että tangon alkujuuret ovat ilotaloissa
eli noissa demokratian pyhäköissä, missä kaikki miehet olivat
tasa-arvoisia seksin saannin suhteen. Siellä yhtyivät ajatukset,
odotukset, lasit, tanssi ja siellä hallitsi toveruus. Yhdessä
pilaillen siinä opeteltiin
ja opetettiin tangoa eivätkä miesten väliset lähemmät
suhteetkaan olleet harvinaisia.

 

Tangossa
etsitään onnea sekä suojaa epäonnea vastaan. ’Herra Hasardi’ on
aina läsnä ihmisen odotuksissa. Hyvään onneen liittyy lähes aina
taloudellinen aspekti ja huonoon onneen kurjuus. Nämä asiat olivat
aina siirtolaisten mielissä.

JaakkoKorpi-Anttila
Kirkkonummi

Sotaorpo, elämä hautausavun ennakon ja halpakaupan tarjousten varassa (pääosin, evp).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu