Mikä minä olen tuomitsemaan homon?
Lentäessään takaisin Roomaan Brasilian nuorten
maailmankongressista paavi keskusteli matkan aikana lehtimiesten
kanssa seuraavaan tapaan:
’En tuomitse homoseksuaalia. Jos hänellä on hyvää tahtoa, niin
mikä minä olen häntä tuomitsemaan.’ Samaan hengenvetoon hän
kuitenkin tuomitsi vatikaanin homopiirin todeten, ettei ole nähnyt
asiaa todistavia dokumentteja, mutta on eri asia olla homo kuin olla
homopiirissä. Homoja ei pidä syrjiä ja marginalisida yhteiskunnassa, vaan
päinvastoin heidät on integroitava yhteiskuntaan.
Toisena puheenaiheena oli naisten tärkeä rooli kirkon piirissä.
Paavi torjui määrätietoisesti mahdollisuuden vihkiä naisia
papeiksi, se ovi on ja pysyy suljettuna, vaikka ilman aktiivisia
naisia ei voi kuvitella olevan olemassa kirkkoa.
Näin nämä epäpyhät asiat näyttävät makaavan Vatikaanissa,
kuten paavi Franciscus Clarin -lehden otsikossa toteaa.
Samaisella paluumatkalla ’Copacabanan sambakarnevaaleista’ oli myös La Nación -lehden reportteri ja hän merkitsi muistiin seuraavanlaisia Franciscus -paavin kommentteja:
Kysymys: Säikähdittekö, kun luitte ensimmäisen kerran Vatileaks -vuodosta, jossa silloisen paavin hovimestari oli antanut salaisia papereita eräälle lehdelle koskien Vatikaanin homopiiriä sekä siihen liittyvää kiristystä?
Vastaus: Tavatessani tuolloin paavi Benediktus XVI erään rukoushetken jälkeen hän näytti minulle isoa laatikkoa ja kirjekuorta sanoen, että tuossa laatikossa on kaikki se todistusaineisto, joka asiasta on kerätty ja kirjekuoressa yhteenveto niistä. Asia ei pelästyttänyt, vaan totesimme ongelman olevan suuren. *
Vatikaani korkea prelaatti, Battista Mario Salvatore Ricca, johti pitkään mm. Vatikaaanin omaa edustushotellia Roomassa, ystävystyi Fransiscuksen kanssa voittaen tämän luottamuksen, minkä vuoksi nimitti Riccan Vatikaanin pankin sotkuja selvittäneen komitean puheenjohtajaksi. Kun paaville selvisi, että Ricca oli yksi niistä, jotka pyörittivät Vatikaanin homopiiriä, antoi paavi tälle potkut ennen lähtöään Brsiailiaan.
K: Tapaus Ricca kiertää maailman tiedotusvälineissä. Miten aiotte kohdata tämän kysymyksen?
V: Kaikella kunnioituksella Risccaa kohtaan, olen tehnyt sen, mitä kanoninen oikeus edellyttää minun tekevän vielä salassa olevien ennakkotutkimusten tässä vaiheessa. Haluan tässä lisätä, että usein kirkko etsii nuoruuden syntejä, jotka eivät aina ole rikoksia kuten lasten ja nuorten hyväksikäyttö. Jumala antaa synnit anteeksi katuvalle ja ne pyyhitään pois. Pietari teki aikanaan raskaan synnin kieltämällä Jeesuksen, mutta silti hänestä tuli ensimmäinen paavi. *
K: Homopiiri?
V: Siitä kirjoitetaan paljon, mutta tässä vaiheessa minulle en ole itse tavannut ketään varsinaista, joka siihen on kuulunut tai kuuluu, ja missä ja miten kyseinen homopiiri Vatikaanissa toimii. En tuomitse homoseksuaalia. Jos hänellä on hyvää tahtoa, niin mikä minä olen häntä tuomitsemaan. Kirkon katekismuksen mukaan tällaisia ihmisiä ei pidä marginalisoida, vaan liittää heidät yhteisöön sekä heitä kohtaan pitää tuntea veljeyttä. Ongelma on homopiirin ylläpito. *
K: Maailmalla kiertää teistä valokuva, jossa kannatte mustaa salkkua lentokoneeseen noustessanne. Mitä se salkku oikein sisältää?
V: Se ei sisällä atomipommin laukaisukoodia, vaan vanhaan tapaani siinä on perusmatkatavaroita eli parranajo-, ja kirjoitusvälineet, matkaohjelma, sekä kirja matkalukemiseksi. *
K: Niin Brasilian yhteiskunta kuin sen nuoriso on muuttunut. Matkanne aikana ette kertoneet mitään abortista ettekä samaa sukupuolta olevien avioliitosta. Brasiliassa on äskettäin hyväksytty lait, joka laajentavat abortin tekoon liittyviä oikeuksia sekä mahdollistavat avioliitot samaa sukupuolta olevien kanssa. Miksi ette ottanut näitä asioita esille?
V: Kirkko on esittänyt näihin asioihin selkeän kantansa samalla tavalla kuin luottamuksen väärinkäyttöön ja valehteluun. Tällä kertaa halusin korostaa positiivisia asioita, jotka raivaavat tietä lapsille. Nuoret kyllä tietävät tarkkaan, mikä em. asioissa on kirkon kanta. *
K: Mutta mikä on teidän kantanne näissä asioissa?
V: Sen antaa kirkko ja minä olen kirkon lapsi. *
K: Miltä tuntuu olla paavi? Oletteko onnellinen?
V: Paimenen työ on hienoa, voi auttaa veljiä pääsemään elämässään eteenpäin näyttämällä tietä ja viestittämällä. Ongelma on, ettei aina voi olla pelkkä herttainen Herran paimen. On myös vaarana, että kasvaa hiukan suuremmaksi eikä samanlaiseksi kuin toiset eli muuttuu johtajaksi. Siinä piilee vaara ja synnin siemen. Olin onnellinen ollessani pappina ja piispana Argentiinassa ja olen myös onnellinen nykyisessä tehtävässä.
Ilmoita asiaton viesti
Paavi osaa asetella sanat taitavasti, kunpa meidän arkkipiispa?
Ilmoita asiaton viesti
Argentiinan homoyhdistyksen puheenjohtaja César Cigliutti on tyytyväinen paavin ja katolisen kirkon asennemuutokseen, koska se ei enää tuomitse homoutta. Sen harjoittaminen kuten seksin harjoittaminen ilonpitomielessä yleisesti sen sijaan helposti lipsahtaa synnin puolelle ja synti seuraa ainakin vielä toistaiseksi samaa sukupuolta olevien avioliittoa.
Katolisen kirkon homojutut herättävät ajattelemaan homouden syntyjä syviä kirkon piirissä. Jeesuksella oli vain alemmista yhteiskuntaluokista lähtöisin olevia miehiä opetuslapsinaan, joista rakkain oli Johannes. Siihen aikaan rakkaudella ymmärrettiin vain miesten välistä suhdetta. Naiset olivat lasten tekemistä ja kodin hoitamista varten.
Mistä tämä selibaattiajatus oikein pohjimmiltaan juontaa? Onko niin, että katolinen kirkko on Pietarista lähtien jatkanut tätä homoperinnettä vaatimalla papeiltaan selibaattia. Asia vain on hienosti selitetty Jeesuksen sanoilla avioliitosta – ’parempi niin kuin minä..’ Vaikka toisten tutkijoiden mukaan Jeesuksellakin oli vaimo tai vastaava huushollerska.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka tietää?
Mitä varmuuden vuoksi suojelua?
Olisiko vastaavaa kun eräässä raamatun suomennoksessa
sana viini on käännetty sanalla ”rypälemehu”…
Ilmoita asiaton viesti
En voi väittää vastaan, etteikö tiettyä samanlaisuutta näissä homo- ja viiniasioihin suhtautumisessa voida nähdä. Veikko Litzen kirjassaan Tie Nikeaan kirjoittaa, että alkukristityt 200-luvulla ehtoolliselle kokoontuessaan syönnin jälkeen jatkoivat Jumalan palvelusta ja keskustelua, jossa myös viini oli kuvassa mukana. Jossakin kohtaa iltaa jokainen kävi vuorollaan esittämässä piirin keskellä laulua joko kirjoituksista tai omasta päästään – osoittaen näin juomisensa määrän. Joten juomana tuskin oli pelkkää rypälemehua. Lisäksi noissa oloissa viini säilyi pitempään, mutta mehu pilaantui jo parissa päivässä.
Vuosisatojen takaa kuvaukset luostarielämästä antavat vahvoja viitteitä, myös samaa sukupuolta olevien ihmisten intiimistä kanssakäymisestä, mutta myös perinteistä kanssakäymistä tavattiin. Esimerkiksi kerran paavin käskystä eräässä nunnaluostarissa pantiin toimeen siveystarkastus. Tarkastajan oli pakko merkitä raporttiin, että oli tavannut melkein kaikki nunnat siunatussa tilassa. Myöskin miesluostarit olivat orgioitten tyyssijoja, ja homoseksuaalisuus oli laajalle levinnyt.
Lutherin elämäntyö osui aikaan, jolloin Eurooppa eli suuren juoppouden ja ylensyömisen aikaa ja epäsiveellinen kylpyläelämä alkoi kukoistaa eliitin piirissä. Munkit puolestaan keksivät viinan tislauksen, kun viinirakko ei kestänyt pitkiä messuja joten piti pysyä humalassa pienemmällä nestemäärällä.
PS: Naispappeudesta viittaan 1.Tim 2:12
Ilmoita asiaton viesti
Ilo lukea näitä, siunatussa tilassa tai ei.
Olen ymmärtänyt, että oli todella kunnon ateria se ehtoollinen,
ahneimmat syöpöt ja juomarit nautiskelivat niin, että hitaimmille
ei jäänyt mitään.
Saivat aikaan sen, että nyt on pahvileipä ja siemaus viiniä.
Ilmoita asiaton viesti
”Mistä tämä selibaattiajatus oikein pohjimmiltaan juontaa?”
Ehkä katollinen kirkko on ammoisista ajoista lähtien halunnut vain pappien erottuvan tavallisesta kansasta ”pyhyydellä”, joka ei himoitse tavallisen kansan tapaan mitään eikä ketään?
Olisi jo katollisen kirkonkin korkea aika tunnustaa että pieleen meni.. Olisi aika vihdoinkin todeta, ettei edes pappien ”pyhyys” kaikkeen riitä.
Ilmoita asiaton viesti
Ennenvanhaan katolisten pappien keskuudessa oli sanonta, että niin kauan kuin maajusseilla on vaimonsa, selibaatti on sama kuin moniavioisuus (tai ainakin sen paremmat puolet).
Renessanssiajalla paavius taisi mennä isältä pojalle.
Tosiasillisesti selibaatissa kyse oli kirkon omaisuuden kartuttamisesta. Kun virallisia perillisiä ei ollut, piispain ja taisi myös pappien omaisuus siirtyä automaattisesti kirkolle heidän kuoltuaan.
Vastaava ajatus liittyi ainakin nunnaluostariin. Äveriäitten vanhempien naimattomat tyttäret pistettiin luostariin ja nuoremmat pojat ristiretkille kuolemaan, jotta he eivät olleet sekoittamassa esikoispoikien perimysoikeuksia. Sen vuoksi kaikki nunnat eivät täysin sisäistäneet säästää neitsyyttään taivasten valtakuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Entä sitten, kun sanotaan että opetuslapset nukkuivat?
Eivät pysyneet hereillä ja valveilla ja hartaina.
Veikkaanpa että sammuivat, raskas työ ja virvokkeita,
kuinkas muuten.
Ilmoita asiaton viesti
Kun Jeesus lähti Jerusalemiin, niin opetuslapset hankkivat hänelle kulkuvälineeksi aasin (varsan). Omistajat nikottelivat vastaan, mutta ’ottolautakunta’ totesi vain, että ’Herra tarvitsee sitä’ (Luuk.19:34). Nykykielellä kyse olisi varmaankin ajoneuvon luvattomasta käyttöönotosta ja pakottamisesta.
Yhtenä haarana evankeliumeissa tulee vastaan ruokaan liittyvät ihmeet. Vesi muuttui viiniksi ja viisi leipää ja kaksi kalaa riitti ruokkimaan tuhansia ihmisiä. Entäpä, jos ’ottolautakunta’ oli taas asialla ja verotti omavaltaisesti esimerkiksi viranomaisten tai jonkun temppelin ruokavarastoja. Ne, jotka jäivät saamapuolelle, eivät tällaisesta menosta pitäneet ja panivat epäilyt muistiin.
Ilman sen kummempaa näyttöä tulee mieleeni, että Jeesuksen jengillä ajatusmalli oli vähän sama mitä nykyisillä moottoripyöräjengeillä. Loisitaan yhteiskunnan kustannuksilla lain ja järjestyksen kahta puolta.
Tältä pohjalta saatat olla hyvinkin oikeassa opetuslasten sammumisesta. Uskon kuitenkin, että asia on oikeudellisessa mielessä vähäisenä vanhentunut, mutta aina voi paheksua varmuuden vuoksi.
PS: 1.Muuten kaloista vielä sen verran, että epäillään Pietarin määränneen katolisille paaston kalan menekin lisäämiseksi.
2. Kirjoista yhdyn Ludwig Wittgensteiniin: ’Niin vähän kuin olen lukenutkin kirjoja, olen lukenut niitä kuitenkin aivan liikaa.’
Ilmoita asiaton viesti
Jaakko, saat suositella kirjoja, sellaisia hyvin kirjoitettuja, kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Juomista vielä, jää unhoon se, että viini oli usein puhtaampaa kuin vesi,
me makeaan veteen tottuneet emme ymmärrä, kun saa suoraan raanasta
raikasta vettä.
Jalostetut rypälejuomat, brandyt ja konjakit, varmaan virvoittaa,
ennen ja jälkeen messun.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkästä aikaa nautittava keskustelu, miltei juovuttava. Kiitokset avaajalle ja osallistujille!
Ilmoita asiaton viesti