"Herättäjä"
Työttömien avustamiseksi perustetun
aikakauslehden lokakuun puolivälin numerossa oli viidellä sivulla
tarinaa suomalaisesta kuuluisasta uupuneen eliittikulttuurin
edustajasta. Katson oikeudekseni närkästyä kirjoituksessa
esitettyjen mielipiteiden sävystä. Irvaili meille tavallisille
tallaajille, jotka emme osaa käydä syvällistä keskustelua
twitterissä tai pohtia tajunnan räjäyttäviä taiteellisfilosofia
kysymyksiä öisillä kapakkakierroksilla ryyppykavereiden kanssa.
Ainakin vessan seinien kirjoitukset tuntuvat olevan hänelle tuttuja,
koska niihin viittaa. Itse en viimeiseen 40 vuoteen muista käyneeni
sen tasoisissa käsienpesupaikoissa, missä on kirjoituksia seinissä,
mutta pitäähän sitä suuruuksien joskus laskeutua koturneiltaan.
Kritiikki yleensä syntyy luomiskyvyn
puutteesta, mutta tässä siitä ei pitäisi olla kyse, vaan enempi
makudiktatuurista. Syvällistä, hedelmällistä ja hyväksyttävää
on vain keskustelu, jossa ollaan maestron kanssa samaa mieltä.
Oikeaa kulttuuria on vain se, mikä itse edustaa ja missä itse on
spesialisti, sitä ei ole syytä kenenkään kyseenalaistaa, ei ainakaan
kulttuuriministerin.
Jos muualla maailmalla kulttuuri elää ulkopuolella valtion tuen ja sen tarjoaminen meillä
edellyttää yhteiskunnalta noin 90% tukea kokonaiskuluista, niin
tuntuu oudolta tässä taloudellisessa tilanteessa tällaisen
menettelyn vaatiminen. Laajojen kansankerrosten mielen ylentämiseksi
löytyy yhteiskunnalle paljon halvempiakin, tehokkaampia ja
kattavampia keinoja kuin joku klassinen musiikki livenä
tykötarpeineen.
Kulmakarvat nousevat varmaan muillakin
kuin minulla, kun kulttuurimme soihdunkantaja, jonka yhteiskuntamme
on ilmaiseksi kouluttanut, viitsii julkisesti räksyttää tavallisia
maamiehiään, vaikka samaan hengenvetoon vakuuttaa olevan
sydämessään mitä suurin patriootti. Jotenkin tässä on
tekopyhyyden ja hurskastelun makua ja tällainen ajattelutapa
muistuttaa enempi kirkasta valonsädettä, joka on kulkenut kahden
toisiaan vastaan kohtisuorassa olevan polarisaatiohilan läpi.
Mestarimme maailmalla, Esa Salonen:
”Eurooppa on 20 vuoden päästä teemapuisto, johon tullaan katsomaan
kauppatoria ja Eiffelin tornia”
Lääkkeeksi Salonen peräänkuuluttaa Euroopan liittovaltiota.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle jäi onneksi epäselväksi kirjoittiko tekstin tekijä Tommi Manninen seuraavasti alkavat kappaleet filosofian jättiläisestä piruuttaan vaiko puolinukuksissa:
”Fiilistelyn lisäksi Salonen yrittää Twitterissä luoda keskustelua Suomen ja Euroopan tulevaisuudesta .. Lääkkeeksi Salonen peräänkuuluttaa Euroopan liittovaltiota. ..”
Ilmoita asiaton viesti
”Itse en viimeiseen 40 vuoteen muista käyneeni sen tasoisissa käsienpesupaikoissa, missä on kirjoituksia seinissä”
Pidätkö tuota hyvänä vai huonona asiana?
Ilmoita asiaton viesti
>#3:
Sanoisin, että kirjoitusten puute on mielestäni eräällä tavalla indisio sille, että paikassa arvostetaan kaikenpuolista hygieniaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. Eli homma ei siis johdu siitä ettet enää muista.
Ilmoita asiaton viesti
>#5:
En välttämättä sanonut niin. Joskus muisti palaa pätkittäin ja se voi olla hyvin selektiivinen. Vähän kuin mielipide, jota jo antiikissa pidettiin totuuden vastakohtana.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan aiheellisen puheenvuoron käytti Jaakko Korpi-Anttila. Tapauksen julkisena kulttuurin hovinarrina ’tuntien’, empä juuri harmitellut miehen narsistista esittäytymistä, se kun ei ole alustapitäenkään suuria kansankerroksia innostanut. Esa Salonen jaksaa vaan edelleen esitellä sivistymättömyyttään maailman turuilla ja toreilla kotimaalleen irvistellen. Miehellä kun ei ole ymmärrystä nähdä omaa häviävän pientä osuuttaan globaaleilla kulttuurin markkinoilla. Salonen on oppipoika entisenä suomalaisena arvokoyhänä keskustelukyvyttömänä intellektuellina, joka pysyköön ihan omassa lestissään, kun ei osaa omia juuriaan arvostaa.
Ilmoita asiaton viesti
Se työttömien myymä aikakauslehti oli APU-lehti, perustettu 1933. Sen ansiosta rakentui maahamme asiamiesverkosto, joka myi kaikkien kustantajien lehtiä aikakauslehdistä sanomalehtiin. Silloin aikanaan köyhyydestä lähteneen asiamiesammatin omaksuneet uudemmat myyjät 1980- luvulla olivat parhaimmillaan miljonäärejä.
En päässyt jutun alustajan juoneen kiinni?
Ilmoita asiaton viesti
Kehä 3:n sisäpuolella on kulttuurilaitos, joka myy suuruusluokkaa 250 000 lippua vuodessa. Rakennelman investointikuluista valtio on maksanut summan, joka 50 vuoden kuoletusajalle tekee noin 50 € per lippu. Järjestelmän ylläpitämiseen se saa keskimäärin myyntituloa 30 € sekä valtiolta ja kunnilta noin 220 € lippua kohti ja silti valittaa vaivojaan. Jos tällainen järjestelmä on ainoa tapa saada näytökset täyteen, niin hiukan uuvahtaneelta tuon laatuinen 1800-luvun loppupuolen pop-kulttuuri äkkiseltään kuulostaa.
Ilmoita asiaton viesti