Ootko puhtaana säilynyt synneistä sä'? . . .
Paavi tuomitsi uuden paganismin kuin
myös tietyt sanomalehdet, teatteriesitykset ja muotivillitykset,
jotka turmelevat sielun. Uudella synnillisellä muotivillityksellä
hän tarkoitti tangoa. Hän varoitti, että elleivät vanhemmat
suojele lapsiaan tästä turmeluksesta, ovat he syyllisiä jumalan
edessä pyhimmän tehtävänsä laiminlyömisessä. Venetsian
kardinaali määräsi myös kaikkia kirkon paimenia eväämään
synninpäästön niiltä, jotka ovat tanssineet tangoa, nykypäivän
häpeäpilkkua, ja jotka eivät pyhästi luvanneet olla sitä
tekemästä uudestaan.
Brittiläistä ylempää yleistä
mielipidettä edusti hyvin Anthony Comstock näkemys, että vaikkei
hän ollut koskaan nähnyt tanssittavan tangoa, mutta jos se on
totta, mitä hän on kuullut siitä sanottavan, niin hänen
mielestään mitkään kunnon ihmiset eivät sitä tanssi eivätkä
salli sitä tanssittavan kotonaan.
Tuomionsa tangolle antoivat myös niin
Itävalta-Unkarin ja Saksan keisarit kuin Englannin, Italian ja
Baijerin kuninkaat, ja tango sen kun voi hyvin ja levisi kulovalkean
tavoin maailmalla. Kun tangosta puhutaan epäsopivana tanssina, niin
sekoitetaan käsitteitä, koska tavallisesti tarkoitetaan jotain
muuta tanssia. Tango sai myös arvovaltaisia tukijoitakin, kuten
Venäjän suurruhtinaan ja hänen perheensä, jolla on oma
tangonopettajansa.
Tango kukisti niin Vatikaanin kuin
maalliset ruhtinaat. Yritykset tappaa tango epäonnistuivat
Euroopassa. Vatikaanin uupumattomat ponnistelut tangon
tukahduttamiseksi ovat epäonnistuneet. Tulos on ollut musertava
pettymys kirkolle, tango valloitti siten myös Ikuisen Kaupungin
salongit.
Pariisissa eräs lehti raportoi
tanssitilaisuutta seuraavaan tapaan: Yleisö oli täynnä upporikasta
elostelijaa ja ensimmäisen luokan rakkauden ammattilaisia.
Heteroseksuaalit käyttäytyivät brutaalisti ja samaa sukupuolta
olevat esittivät tarkoituksensa häpeämättömästi. Naiset toivat
julki halunsa samalla vimmalla, millä ne vaativat naisille yleistä
äänioikeutta. Kun tangoa esitetään tällaisessa hirviöluolassa,
on selvää, että itse tango ymmärrettiin rappiotanssiksi ja
tällainen ympäristö teki siitä maailmanlaajuisen skandaalin.
(Lähde: New York Times 1913)
Tango menee tappiin, ja lisääntyminen on synti ;D Vihreiden hapatusta ;D
Ilmoita asiaton viesti
Tämän jälkeen paluuta entiseen viattomuuteen ei ollut…
http://www.youtube.com/watch?v=b_sG5vRKcB0
Ilmoita asiaton viesti
Four Horsemen and the Apocalypse:
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Paramount filmiyhtiö teki eksoottisesta tangosta useita elokuvia, joissa esiintyivät mm. Rudolf Valentino ja Beatrice Domínguez sekä maailmankuulu tangolaulaja Carlos Gardel.
Valentino ja Domínguez olivat pääosissa kuuluisassa tangoelokuvassa Four Horsemen and the Apocalypse (1921). Siinä heidän esittämästään tangosta tuli niin suosittu, että siitä muodostui tangonormi, joka on säilynyt meidän aikaamme asti. Elokuva sijoittui Buenos Airesin Bocan kaupunginosan kortteleihin. Ensimmäisessä kohtauksessa Valentino esiintyy sikaria poltellen täysissä, muka gauchon tamineissa viehättävän ruskeaverikön kanssa. Hänellä on yllään atsteekkien poncho ja päässään andalusialainen hattu. Domínguez oli pukeutunut pitkärimpsuiseen koristeelliseen espanjalaiseen huiviin (mantón) suuri kukkakoriste hiuksissaan. Toisessa kohtauksessa Domínguez tanssii epämiellyttävän miehen kanssa ja silloin Valentino tulee kuvaan mukaan ja viittaa miestä häipymään, että on hänen vuoronsa tanssia. Mies vastustelee, jolloin Valentino rohkeasti iskee miestä ratsupiiskalla kasvoihin ja samalla orkesteri alkaa soittaan habarenaa (ei tangoa).
Valentino ja Domínguez lähestyvät toisiaan lattian vastanurkista, pienten soolopyörähdysten jälkeen heidän kätensä yhtyvät ja he aloittavat tanssin liukuen pitkin lattiaa unohtamatta taivutuksia, hidastuksia ja keinumisia. Lopulta he ovat otteessaan niin lähellä toisaan, että Domínguezin on taivutettava itseään voimakkaasti välttääkseen Valentinon haluavaa suudelmaa. Kun mies ei onnistu tätä saamaan, hän vihapäissään sysää daaminsa luotaan ja tämä kaatuu lattialle ja sieltä laahautuu Valentinon jalkojen juureen yhtä aikaa vihoissaan kuin hurmiossaan ja taka-alalta kuuluvat ruoskaniskujen paukkuvat äänet korostavat jännityksen tunnelmaa. Lopussa Valentino vetää esiin salaisen aseensa, lasson, siepaten ja sitoen tällä Domínguezin, joka rukoilee armoa Valentinon käsivarsilla. Kohtalokas latinomies on voittanut kohtalokkaan naisen vastustuksen, koska osaa käsitellä tätä.
Ilmoita asiaton viesti
Virallinen totuus on aina aikaansa takana. Tämän soisi kaiken, kaikkien, ja kaiken valtiaan ymmärtävän.
Ilmoita asiaton viesti
Paavi Pius X sai oman tangoesityksensä vuoden 1914 alkupuolella. Hänen mukaansa se oli barbaarista vääntelehtimistä ja mm. sillä perusteella hän tuomitsi tangon synniksi. Myös Ranskan presidentti yhtyi paavin kantaan.
http://www.xn--hammaslkri-w5aab.net/kamin/paavi.jpg
Sanottua: Tiedäthän miksi sanotaan tanssijoita, jotka tekevät näyttävän lopetuksen viimeiselle nuotille? – Turisteiksi.
Ilmoita asiaton viesti