Päivä kerrallaan päämäärää kohti
Paratiisi on siellä, mitä emme koskaan saavuta ja jota sisällämme aina kaipaamme. Myös kansanomainen musiikki ja laulu kertoo useimmiten jostakin, joka on sisällämme ja jonka vuoksi itkeä. Se kertoo enemmän kärsimyksistä ja menetyksistä kuin onnellisuudesta. Lamassa yleiset tarpeet ja ajatukset ovat erilaisia kuin hyvinä aikoina. Tämä on havaittavissa muun muassa maahanmuuttajien mukanaan tuomissa erilaisissa moraalikoodeissa ja niiden vaikutuksissa. Niiden yhdistyminen omiimme tuottavat helposti melkoisia ristiriitoja. Ne koskevat erityisesti oikeusarvoja, rakkautta sekä erilaisten ihmisten hyväksymistä ja sietämistä.
Dionysioksen juhlaviikoilla muinaiset ateenalaiset löysivät teatterista ja Terpsichoresta välineet, joilla he kanavoivat tunteitaan, lisäsivät keskinäistä yhteenkuuluvaisuutta ja aktiivisuutta sekä saattoivat naamion takaa ylläpitää ikivanhaa harhaa siitä, että jokaisesta voi tulla sankari tai jumala. Tanssi lienee yksi tärkeimmistä koheesiota pitävistä voimista, joka liittyy ihmisen evoluutioon.
TV-1 esitti 12.1.15 klo 19:55-20:30 dokumentin 'Euroopan uudet siirtolaiset', missä kerrottiin portugalilaisten siirtolaisaallosta Mosambikiin. Ohjelmassa paikallisen kahvilan henkilöstöpäällikkö pohti Euroopan kriisiä ja miten eurooppalainen selviää kriisistä. Syövätkö he lääkkeitä, vai tanssivatko he, vai miten? Tämän voi tulkita myös niin, että afrikkalaiselle tanssi on itsestään selvä masennuslääke.
Voimakas yhteiskuntakritiikki ei yleensä ota tulta tanssi-iskelmissä, vaikka poikkeuksiakin on: ”maailma on ollut ja tulee aina olemaan sikala” (E. S. Dicépolo). Monet sanoittajat ovat ottanet tavakseen tuoda esiin kaikkia käytännönläheisiä ihmisten moraalia vahingoittavia asioita, kuten pienen ihmisen ympäristössä tapahtuvaa julmuutta, ahneutta, tekopyhyyttä ja rakkaudettomuutta. Esimerkiksi tango käsittelee lähes aina ihmisten välisiä ristiriitoja. Tangossa etsitään onnea sekä suojaa epäonnea vastaan – valitettavasti harvoin sitä löydetään.
Totuutta kun on ikävä kuunnella korva suussa. Mieluimmin elää edes tanssin pyörteissä pilvilinnoissa.
Olisiko se kiva tanssipaikka jossa virsiä veisattaisiin?
Ilmoita asiaton viesti
->”1/AA: ”Olisiko se kiva tanssipaikka jossa virsiä veisattaisiin?”
Muutamat jouluvirret menevät hienosti englantilaisena valssina ja argentiinalaista tangoa voi tanssia mihin tahansa musiikkiin. Floridan Lake Worth’ssa vuosia sitten Finlandia-viikolla paikallisessa kirkossa oli tanssiesitys. Toisella kerralla samaisessa kirkossa Eino Grön esitti ikivirheitä laulelmia, jotka kaikki eivät olleet tanssittavia.
Raamattuun mennäkseni, kun faraon joukot olivat jääneet meren pohjaan vesimassojen vyöryessä heidän päälleen, naisprofeetta Mirjam, Aaronin sisar, otti käteensä rummun, ja kaikki naiset seurasivat häntä tanssien ja rumpua lyöden.
Vaikka heprealainen hartaus ja -jumalanpalveluselämä kehittyi asteittain ja muut palvelusmuodot kuten uhrit, siunaukset, ylistyslaulut saivat etusijan, ne eivät koskaan syrjäyttäneet tanssia. Parhaiten tunnettu pyhä tanssi Raamatun historiassa on kuningas Daavidin tanssi Jumalan arkin edessä Jerusalemissa (2.Sam.6). Toisin oli taas laita tanssissa, jota tanssittiin kultaisen vasikan ympärillä (2.Moos.32:19). Raamatun kertoja tähdentää tanssin hillitöntä luonnetta.
Jeesuksen vertauksessa tuhlaajapojasta: Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin. (Luuk. 15:25).
Ilmoita asiaton viesti
Ja siellä tanssittiin tuhlaajapojan paluuta, eikä virsiä vedelty!
Ilmoita asiaton viesti
Virrestä viis veisaamme.. mutta tuli mieleeni:
Muistan jostain lukeneeni, että kristikansa suhtautuu tanssiin nuivasti, koska Johannes Kastaja menetti päänsä tanssin vuoksi. Neljännesruhtinas Herodes Antipas lupasi syntymäpäiväjuhlissaan uuden vaimonsa tyttärelle mitä vain, kun oli ihastunut tämän tanssiesitykseen. Vaimo neuvoi pyytämään Johanneksen päätä, mitä sitten toteutettiin. (Matt.14:1-12 ja Mark.6.:4-29)
Tarkkaan ottaen pitäisi siis kaikki esittävä tanssi kieltää ja sen sijaan hyväksyä lavatanssityyppinen toiminta, mitä tuhlaajapojan vertauskin tukee.
Ilmoita asiaton viesti
Mormoneissa on tanssi sallittu ja useampikin tanssitettava.
Ilmoita asiaton viesti
->#5/AA:
Vahinko, että juna meni jo! Taidan siis pysyä tässä epäuskossani.
Ilmoita asiaton viesti
Jos olisi poikamies ja himottaisi rikas daami niin sinnehän se kannattaisi suunnata, ennemin kuin kapakkaan, jossa kiertävät yleensä himokkaat miehet ja naiset. Mutta tyynessä vedessä ne isot kalat kutevat. No se uskonto on mitä on mutta eihän kaikkia tarvitse todesta ottaa, jos ei tahdo.
Ilmoita asiaton viesti
->#7/AA
Monen tuhlaajapojan elämänkaari on havaintojeni mukaan mennyt seuraavaa rataa: tiivis opiskelijaelämä, elämänkumppani, lounaspitoinen työ, perhe, ongelmat, ero, raitistuminen kerhon kautta, lavatanssi ja uusi sosiaalinen elämä.
Kun katselee tangouskovaisia, voi helposti tulla johtopäätökseen, ettei (argentiinalainen) tango ole tanssi vaan fundamentalistinen uskonto.
Edit:
Katso myös: ”Uudestisyntyminen” Hannu Lehdeskoski 14.11.15 US/Vv
Ilmoita asiaton viesti
Noinhan se elämä mataa ja sitä rataa…
Ilmoita asiaton viesti