Miksi kahvi pitää hereillä?

Englannissa ja USA:ssa on tehty yliopistotutkimuksia, joiden mukaan kupillinen vahvaa kahvia kolme tuntia ennen nukkumaan menoa hidastaa keskimäärin nukahtamista 40 minuuttia, jos koehenkilö samaan aikaan ennen nukkumaan menoa oli kirkkaassa valossa, niin nukahtamista sai odottaa keskimäärin 1tunti 45 minuuttia. Tutkimukset vahvistavat, että kofeiini vaikuttaa biologiseen kelloomme estämällä melatoniini eritystä. Melatoniini on hormoni, jota vapautuu ennen nukahtamista.

Biologisella kellolla on monia yhtymäkohtia jokapäiväiseen elämäämme ja terveyteemme. Esimerkkeinä ovat vaikkapa, missä vaiheessa vuorokautta saamme syvimmän unen, milloin 'luonto kutsuu metaboliseen loppuistuntoon' tai milloin henkinen ja fyysinen suorituskykymme on parhaimmillaan.

Niin kahvi, tee kuin colajuomat hidastavat päivärytmiä estämällä adenosiinireseptorien toimintaa. Adenosiinireseptorit vaikuttavat muun muassa sydämen lyöntinopeuteen, aivotoiminnan kautta hidastavat metabolista aktiivisuutta sekä tukevat nukahtamista biologisen kellon mukaisesti.

On myös vahvoja viitteitä siitä, että tätä sisäistä kelloa sotkevat muun muassa sellaiset asiat kuten vuorotyö ja jatkuva matkustelu aikavyöhykkeiltä toisille, mitkä lisäävät erilaisten syöpien, verisuonitautien ja 2-tyypin diabeteksen riskiä.

0
JaakkoKorpi-Anttila
Kirkkonummi

Sotaorpo, elämä hautausavun ennakon ja halpakaupan tarjousten varassa (pääosin, evp).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu