Puhelinmyyjistä ja terveystuotteista
Alkukesästä kohtelias naishenkilö soitti ja esitti tekevänsä kyselyä erilaisten terveyspillerien käytöstä. Koska sattumalta juuri silloin minulla ei ollut mitään kiirettä, niin ajattelin olla avuksi tällaisessa tärkeässä kyselyssä. Muistini mukaan en tilannut mitään, en edes ilmaisnäytettä, koska lähipiirissä on henkilö, joka toimii alalla ja joskus olen itse toiminut ’koekaniinina’ heidän edustamissa tuotteissaan. Minulla on muutenkin periaate, etten koskaan tilaa ennen kuin näen edessäni tarjouksen tekstinä, jonka voi taltioida.
Noin kuukauden kuluttua alkoi eräästä yrityksestä tippua pillerilähetyksiä. Ensin tuli 5 €:n paketti ja kuukauden päästä 37 € lähetys. Koska en ollut mielestäni tilannut kieltäydyin maksamasta laskuja sekä ilmoitin, että pillerit voi noutaa meiltä, säilytän niitä kuukauden. Myös joka kerta ilmoitin, etten ole tilannut eikä meillä ole ollut, ole eikä tule liikesuhdetta, joten turha lähetellä mitään. Vastauksena oli maksumuistutus. Tuli sieltä lopulta ilmoitus, että laskut on mitätöity; hyvästä yhteistyöstä eivät kiittäneet.
Koska palautus on lähes mahdotonta, pystyy yksi myyjä tekemään yhdellä soitoilla tuottoa noin 30 € (5 + 37 – postimaksut – pillerien arvo). Kuukausituotto olisi siten 30 € * 30 soittoa/pv * 20 pv/kk = 18000 €/kk. Tällaisen hiljaisen huijauksen julkituonnilla ja parhaassa tapauksessa sen katkaisemisella on sen verran yleistä merkitystä, että pidän tärkeänä sen tuomista esiin tällä palstalla.
Puhelinkeskusteluissa tuntemattomien kanssa vältän sanaa kyllä, koska se voidaan leikata sopivaan kysymykseen vastaukseksi ja käyttää ’todisteena’ minua vastaan. Soitosta useinkin seuraa automaattinen asiakastunnus eli soiton kohde on samalla laittomasti viety rekisteriin.
Olen tässä mielessäni pohdiskellut, pitäisikö tällaisessa tapauksessa jonkun tehdä rikosilmoitus yleistä merkitystä olevan petoksen yrityksestä ja aiheettoman perimislaskun tuomasta kiristyksestä, jotta itse kukin voi vedota tällaiseen päätökseen kiistäessään laskut, kun tai jos perimistoimisto alkaa karhuta palkkioitaan. Asiaa mutkistaa, ettei laskuista eikä ytj-rekisteristä ulkomaille rekisteröidyille yrityksille yleensä löydy Suomesta käyntiosoitetta vain postilokero. Suomessa olevan parin hengen alatoimiston puhelin voidaan koplata niin, että laskutusasiat siirtyvät valitsemaasi alanumeroon, johon kukaan ei vastaa.
"Mercator sine peccamine esse potest." (Rikoksetonta kauppiasta tuskin voi olla.)
Ja näitä riittää, ihmiseltä yritetään kusettaa milloin mitäkin, jopa vastoin hänen omaa tahtoaan.
Ilmoita asiaton viesti
Voisi kannattaa tehdä rikosilmoitus, niin asia ainakin tutkittaisiin. Ja voisi saada kieron yrittäjän toisiin ajatuksiin. Vaikkei näyttö tms. riittäisi tuomioon.
Olen kuullut samanlaisen tarinan palvelusta, jossa tarjotaan yrityksille tilaa yrittäjien puhelinluettelosta. Tyylinä ei ole ollut edes todeta että kyseessä on myyntitilanne, vaan vain kysyä vastaajalta, että missä muodossa tämä haluaisi tietonsa ko. katalookiin. Eräs yrittäjä nauhoitti ko. puhelinkeskustelun ja julkaisi tarinan blogissaan.
Kyse on siitä, että myyjä hankkii tulkinnan tavalla tai toisella, että tilaus on tapahtunut. Ilman että vastaaja tajuaa tilanneensa. Puhelinkeskustelun perusteella sitä on vaikea kieltääkään, mutta voiko se olla laillinen tulkinta?
Tapauksessasi kyseessä voi olla vielä härskimpi menettely, eli tuotteita lähetellään laskujen kera lupaa kyselemättä ja luotetaan siihen, että saadaan asiakas pehmitettyä pitämään tuotteet ja maksamaan laskun. Vaivoja säästääkseen.
Vähän samaa huijausta, tosin laillista on ollut näissä kirjakerhoissa, joissa kuukaudenkirja lähetetään automaattisesti ja asiakkaan tehtävä on palauttaa, jos ei muista perua. Äärettömän helppo kun olisi asia muuttaa niin, että asiakas erikseen ilmoittaa jos haluaa uusimman kirjan.
Ilmoita asiaton viesti
→ 2/JK: ”Vähän samaa huijausta..”
Eräs valiomuoto yrittäjyydestä on sertifikaattien rustailu tyytyväisimmistä asiakkaista. Näitä plakaatteja näkee ripustettuina pienyritysten sienillä – paremmissa useampia. Jos arvata saa, niin kyselytulokset on tehty maksimiotoksella viisi ja loput on kynäilty. Hinta on sitten se 300 €. Ei ole kaukana ajatus, että tällaisen plakaatin hankkija on tietyllä muotoa herkkäuskoinen.
Ilmoita asiaton viesti
Hakemistopalveluiden tarjoajat toimivat noin, me tässä vaan tarkastellaan että onko hakemiston nykyiset tiedot oikein ja lopuksi sivulauseessa todetaan vuosisopimuksesta. Itse kun olen yksinyrittäjä niin en mene vipuun, isommissa firmoissa vastaaja voi kuvitella että yritys jo on luettelossa ja tässä vain jatketaan sopimusta, ei välttämättä uskalla ottaa kontolleen että ei ”jatkaisi”.
Minulla on kännykässä aplikaatio, joka tallentaa automaattisesti kaikki puhelut. Sen voi säätää myös niin, että ei tallenna tuttuja numeroita. Puhelun jälkeen voi sitten päättää jos tallentaa sen, muuten se häviää muistista. Oman puhelun nahoittaminen kun on ihan laillista, eikä siitä tarvitse erikseen kertoa.
Ilmoita asiaton viesti
Sitäpaitsi yrittäjä joka tapauksen toi esiin, totesi ettei tuollaisista hakemistoista juuri ole edes lisäarvoa, kun yhteystiedot kuitenkin löytyy netistä.
Kierot myyntitaktiikat voivat olla peräisin jo antiikin basaareista. Ainakin Turkissa kun menimme mattomyyjän luo niin tämä totesi muitta mutkitta, että milläs luottokortilla aioin maksaa. Piti tehdä ihan töitä jotta pääsi tilanteesta irti ja moni muu ”kiltti” kollega oli mattotilauksen kanssa paikalta poistunut.
Ilmoita asiaton viesti
Turkkilaiset basaarit ovat oma lukunsa, ne kannattaa ottaa viihteenä. Muistan kun joskus viattomasti kysyin mitä t-paita maksaa, kysymys johti ensin viiden t-paidan nippuun joiden hinta olisi ollut jotain sadan euron luokkaa, sitten poiskävelemiseen, kutsuun juomaan omenateetä, jossain vaiheessa siinä oli joku savesta tehty silmä kaupantekijäisiksi mikä sitten taas poistui kun hintaa tingittiin alas.
Kyseessä oli improvisointiteatteri, jossa molemmilta näyttelijöiltä välillä petti pokka, toinen kertoi olevansa hyvä muslimi ja toinen vakuutti ettei ole niin rikas kuin toinen luulee. Taisin noin tunnin tinkimisen jälkeen maksaa niistä viidestä t-paidasta parisenkymppiä mikä on ihan hillitön ylihinta, vastineeksi sain viitisen kuppia omenateetä, hyvän mielen ja hauskan kokemuksen basaarikulttuurista.
Siellä ei sentään laskuteta jos ei osta mitään, toisin kuin mm. näissä luettelotapauksissa.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä aloitankin tuntemattomasta numerosta tulleen puhelun, kun kuulen soittajan nimen ja yrityksen ensin, että en osta mitään. Se joillekin riittää, joillekin ei sekään ihan täysin. Törkeää kaupantekoa ja kauppaan liittyviä lahjoja myös usein tarjolla houkuttimina. Kun ei tarvitse mitään, ei tarvitse niitäkään.
Kun yhden ehkä saa pois toiminnasta on tullut jo kymmenen uutta tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
Mietin että voisiko puhelinmyynnin lailla kieltää.
Ongelmahan siinä on että joutuu ostamaan monimutkaisen tuotteen kuten sähkösopimuksen tai puhelinliittymän jota ei siis ehdi puntaroida rauhassa eivätkä myyjät malta selittää. Kauppa on kyllä helppo purkaa mutta silti tulee ongelmia varsinkaan kun myyjäfirma ei pelaa reilua peliä.
Vakuutukset uusin puhelinsoiton perusteella, muuta lankeamista en muista.
En vastaa outoihin numeroihin ja jos on oikein sinnikäs, tarkistan Fonectalta soittajan ja pistän estoon.
Ilmoita asiaton viesti
Huh. Tuossahan lähestytään jo yksityisten parkkifirmojen ”pysäköimällä hyväksyt ehdot” -muotoilua! ”Käymällä puhelinkeskustelun teet tilauksen” – outs. Tietysti sekin mekanismi pitäisi tehdä asiakkaalle selväksi ennen kuin ryhdytään jaarittelemaan.
”Puhelinkeskusteluissa tuntemattomien kanssa vältän sanaa kyllä” on todella varovaisen miehen periaate. Toisaalta vältänhän minäkin nenänkaivamista huutokaupassa, koska se edellyttää etusormen nostamista.
Ilmoita asiaton viesti