Pääsiäisen ilosanomaa odotellessa

Senaatin julistuksen ohella perinteiseen keisarin apoteoosiin, jumalaksi korottamiseen, kuului taivaaseennousu. Sen kerrotaan tapahtuneen ensi kerran Rooman ensimmäisen kuninkaan, Romuluksen kuoltua. Jumalaksi korotettuna häntä sanottiin Quirinukseksi, jonka ”lapsina”, kviriitteinä, roomalaiset pitivät itseään. Keisari Augustuksen sisäpiiriin kuuluva roomalainen historioitsija Titus Livius (59 eaa. – 17) 142-osaisessa teoksessaan ’Ab urbe condita’ vuonna 26 eaa kirjoittamassaan osassa kertoi, miten kesken sotaväen tarkastuksen nousi myrsky ja ukonilma. Pilvi peitti kuninkaan sotilaiden näkyvistä, ja kun ilma kirkastui, valtaistuin oli tyhjä. Lähimpänä olleet senaattorit vakuuttivat, että myrsky oli temmannut Romuluksen yläilmoihin.

Murheen ja hämmennyksen jälkeen sotilaat tervehtivät ja rukoilivat kadonnutta Rooman kaupungin isänä, jumalana ja jumalan poikana, koska tarinan mukaan Mars-jumala oli Romuluksen isä, äiti Vestan papittarena neitsyt. Kuitenkin Roomassa levisi kuohuttava huhu, että senaattorit olivat itse asiassa silponeet Romuluksen. Silloin eräs mies ilmoitti, että Romulus oli aamun sarastaessa laskeutunut taivaasta ja ilmestynyt hänelle ja kertoen, että kun hän pelon ja kunnioituksen vallassa seisoi siinä ja rukoili, että saisi katsoa häntä kasvoihin, Romulus sanoi: ’Mene ja ilmoita roomalaisille jumalan tahdon olevan, että minun Roomani on oleva maanpiirin pääkaupunki. Heidän on sen vuoksi harjoitettava sotataitoa, ja heidän tulee tietää ja opettaa myös lapsilleen, ettei mikään inhimillinen mahti voi vastustaa Rooman aseita.’ Tämän sanottuaan mies hävisi yläilmoihin.’ (suomennos Itkonen-Kaila). Livius jatkaa: ”On hämmästyttävää, kuinka suurta luottamusta miehen kertomus herätti ja kuinka paljon kansan ja sotaväen tuntemaa kaipausta lievitti se, että oli saatu vahvistus Romuluksen kuolemattomuudelle.”

Edellä mainittu ansaitsee tulla vain paria sukupolvea ennen Jeesuksen aikaa esitetynä kannanottona otetuksi huomioon myös arvioitaessa opetuslasten suhtautumista Jeesuksen ylösnousemukseen. Markuksen evankeliumin teksti päätyy tyhjän haudan havaitsemiseen ja pelästyneitten naisten välityksellä opetuslapsille annettuun lupaukseen kohdata ylösnoussut Jeesus (Mark. 16:8). Jeesuksen lähetyskäsky sisältää vielä Jeesuksen ’lapsilleen’ antaman maailmanvalloituksen tehtävän.

Lähde: Veikko Litzen Tie Nikeaan, 2009, ISBN-978-951-29-3963-3 ss.101-103 (referointi)

Tämä professori Litzenin kirja ei ole jostakin syystä saanut kirkkomme suunnalta varauksetonta hyväksyntää eikä myöskään siltä suunnalta ainakaan erityisemmin ole sen levikkiä tuettu.

JaakkoKorpi-Anttila
Kirkkonummi

Sotaorpo, elämä hautausavun ennakon ja halpakaupan tarjousten varassa (pääosin, evp).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu