Toisinajattelijan kohtalo

Nuoret työttömät tai huonosti arvostetut työllistetyt, vähän koulutetut ja kiihkoilevat miehet ovat nykyäänkin alttiita seuraamaan johtajaa, kun kutsu käy. Isis ja al-Qaida ovat tästä hyvänä esimerkkinä. Näin oli myös 2000 sitten, kun vihattuja roomalaisia valtaapitäviä vastan kapinoitiin erilaisin keinoin. Varsinkin Galilean alue myös maastonsa puolesta oli otollista maaperää kapinoinnille ja laittomuuksille. Myös monet kyseenalaistivat juutalaisen pappiseliitin Tooran tulkintakäytännöt. Varsinkin Jeesus Mooseksen lakien tuntijana oli riidoissa suuren Sanhedrin eli korkeimman uskonnollisen tuomioistuimen puheenjohtajan ylipappi Kaifaksen kanssa.

Jeesuksen opetuslapset olivat kotoisin Galilean alueelta ja ainakin Simon kiivailija oli selootti eli nykytermein laillinen hallitus kutsuisi niitä terroristeiksi. Pietarikin oli kiivasluontoinen kantaen jopa asetta, ainakin Getsemanessa hän huitaisi lainvalvojalta korvan.

Tunnettu espanjalainen juristi José Antonio Vázquez Taín kirjassaan Grandes juicios de la Historia (eli vapaasti suomennettuna ’Historian suuria oikeustapauksia’) on käsitellyt myös Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen liittyvää oikeusprosessia ja päätynyt siihen, että sen ajan laintulkinnan mukaan mitään oikeusmurhaa ei tapahtunut. Hän korostaa, että Jeesus tuomittiin kahdessa erillisessä oikeusprosessissa: uskonnollisessa ( Sanhedrin) ja maallisessa (roomalaisessa, Pilatus).

Suuren Sanhedrin oikeusprosessissa Jeesusta syytettiin jumalanpilkasta, uskonnollisesta niskuroinnista ja kapinoinnista. Korkein rangaistus olisi ollut kuolemantuomio. Hän puolusti itseään kiivaasti voittaen ylipappi Kaifaksen ajamat syytökset. Kaifas avustajineen ilmeisesti antoi raskauttavia todisteita seuraavaan Juudean roomalaisen prokuraattorin (Tain käyttää titteliä prefekti) Pontius Pilatuksen johtamaan oikeusprosessiin.

Jeesuksen maallisessa oikeusprosessissa, jonka osat olivat lähes samat kuin nykyään eli luettiin syytös, kuultiin puolustuspuhe, käsiteltiin todistusaineisto ja luettiin lainmukainen tuomio. Tässä prosessissa Jeesus ei suutaan avannut puolustaakseen itseään, joten Pilatukselle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin lukea lainmukainen tuomio keisarin vastustamisesta sekä kapinointiin yllyttämisestä ja osallistumisesta. Rangaistus lain mukaan näistä rikoksista oli kuolemantuomio, minkä Pilatus sitten määräsi.

Lähde: Quo No. 278, Nov. 2018 s. 64

0
JaakkoKorpi-Anttila
Kirkkonummi

Sotaorpo, elämä hautausavun ennakon ja halpakaupan tarjousten varassa (pääosin, evp).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu