Kansankulttuuri kukoistaa myös Kangasalla
Nuorisoseuraliike syntyi Pohjanmaalla 1881 ja sen aatteellisena oppi-isänä pidetään Santeri Alkiota. Jo 1897 perustettiin myös Kangasalan Nuorisoseura ja kahdeksan vuotta myöhemmin heinäkuussa 1905 vihittiin Kangasalan Nuorisoseuran talo Pirtti. Talo vaurioitui jonkin verran kansalaissodassa, jonka alussa tapahtui muun muassa Suinulan verilöylyksi kutsuttu 15 antautuneen valkoisen joukkoteloitus 31.1.1918. Kangasalan Suinulan tapahtumalla oli vakavat seuraukset, sillä se raaisti sodan luonteen.
Tänään kaksi päivää vaille 106 vuotta sitten tapahtunutta veritekoa ei muisteltu Kangasalan Pirtissä, kun varttuneempi nuoriso pisti jalalla koreasti jo kello 12, kun Harri Nuutinen ja Jari Nurminen aloittivat valssilla, jonka sävelet menivät minun suunnistustaitoni vuoksi ohi. Onneksi sain vielä viimeisen parkkipaikan, kun parkkiohjaajalla oli vielä jäljellä yksi pienelle autolle sopiva paikka. Tangoparin toiselle puoliskolle sitten ehdin töpöttelemään.
Väliajalla sitten kuulin, ettei Pirtti ole miesmuistiin ollut niin täynnä kuin mitä se nyt oli. Arvata vain voi, mikä oli saanut hitaat hämäläiset ja vähän kauempaakin tulleet maanantaina puolilta päivin liikkeelle enkä ollut näkevinäni kenelläkään läsnä olevalla kovin paljon synnintuntoa olleen ainakaan ilmeessä.
Suomessa päivätanssit ovat jo vuosia olleet eläkeläisten suosiossa. Niistä media ei vain ole ollut kovinkaan paljon kiinnostunut, joten ne ovat enimmäkseen eläneet omaa elämäänsä varjossa. Pariisissa covid-pandemian aikana vanhukset joutuivat suuren huomion kohteeksi, muun muassa tuli esiin heidän tarpeensa jatkaa elämäänsä kaikesta huolimatta. Tämä synnytti myös Stayin’ alive –projektin lähteä tapaamaan enemmistöltä piilossa olevaa osaa yhteiskunnasta, vanhuksia, jotka eivät lopeta elämäänsä siksi, että he ovat ehtineet olla vanhuuseläkkeellä jo monta vuotta. Esimerkiksi La Coupolen bistron päivätansseissa vanhuksia eivät vaivaa pitkin nenän vartta, pelon ja tyytymättömyyden ilmein katsovat tekopyhät, vaan heidän mielestään ”jos tuli jatkaa palamista, ei ole mitään syytä sammuttaa sitä”. Näyttää siis siltä, että synti on taas harharetkiensä jälkeen palannut yhteiskunnan tukemana myös Pariisiin. Olisiko sana kiertänyt täältä pohjolasta aina sinne asti.
Pariisin Tour Montparnasse-pilvenpiirtäjästä noin 500 metriä itään, Vavin’in metroaseman vieressä on La Coupole, kuuluisa bistro, jossa sunnuntai-iltapäivisin (klo 14:30-21:00) käy melkoinen kuhina, kun Pariisin varttuneempi nuoriso antaa palaa. Valokuvaaja Julie Grassberg on ollut mukana projektissa tehtävänään kuvata vanhuksia, jotka eivät ole lopettaneet tanssimista, rakastumista ja elämänsyrjässä pysymistä. 🎯
https://www.julieglassberg.com/stayin-alive-bnf
Ilmoita asiaton viesti
Jaa sen takia Tapulintie oli niin täynnä autoja ja oli hankalaa puikkelehtia omallani siitä ohi. Mutta kielinatsina huomautan, että oikea taivutusmuoto on yhä ”Kangasalla”, vaikka onhan tekstiilialakin täälläpäin kunnostautunut.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos korjauksesta, allekirjoittanut muutti otsaketta, mikä oli pulpahtanut oman aivoitukseni syvyydestä omavaltaisesti virheellisessä muodossa.
Tapulitien ruuhkaa en ihmettele, kun olen seurannut Harri Nuutisen suosiota, mikä varsinkin Hyvinkään tason pohjoispuolella on merkille pantavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Talon historia oli kiinnostavaa. Olen lukenut noista tapahtumista kirjoittaessani kansalaissodasta-sisällissodasta Puheenvuoro-puolelle aikaisemmin.
Nuorisoseurat tekivät hirmuisen hyvää työtä maaseudulla aikanaan. Ne tietenkin toimivat vieläkin, mutta on niin paljon muuta tarjolla niiden kilpailijoina ajankäytöstä. Oulussa on lähimpänä kotiani Oulunsuun nuorisoseuran talo ns. Oulunsuun pirtti (vuodesta 1895 alkaen). Siellä on ollut viime aikoina mm. tanssikursseja, kuoroharjoituksia, teatteritoimintaa ja säännöllisiä kansantanssiryhmiä.
Ilmoita asiaton viesti