Tangon ”lähtöainekset”, tangomania ja tango nuovo
Tango ei syntynyt pelkästään Suomessa. Seuraavista kirjoista on syntynyt minulle tietty näkemys tangon vaiheesta. Tässä on muutamia poimintoja avainprosesseista ja -hetkistä seuraavista kirjoista: ¡Tango! (ISBN 0-500-01671-2) on yleiskuvaus tangosta, Tango – La mezcla milagrosa (1917-1956) (ISBN 978-950-07-2814-0) psykologian professorin tekemä palkittu teos ja Tango and the Political Economy of Passion (ISBN 978-0-8133-1638-3) on tangoprofessorin kooste (arvelen väitöskirjansa pohjalta tehty laajennus).
Orjakauppa osaltaan synnytti Pohjois-Amerikkaan jazzin ja Etelä-Amerikkaan tangon. Maantieteellisesti Kuuban ja Hispaniolan saaret olivat paljolti molempien solmupiste. Ao. kuvassa on esitetty tangon kehitykseen suuresti vaikuttaneiden tekijöiden alkuperää. Voisi sanoa, että tango on melkoinen sekoitus erilaisista kulttuuripalasista.
Pariisissa ani harva – jos niinkään moni – oli vuoteen 1910 mennessä kuullut sellaisesta kuin tango, mutta jo 1913 se oli kaikkien huulilla. Tangon yleistä moraalia heikentävä vaikutus tiedettiin johtuvan ennen muuta siitä, että se oli lähtöisin Buenos Airesin epämääräisistä ja rasistisista slummeista. ”El choclon” säveltäjä Angel Villoldo kavereineen tuli 1907 Pariisiin äänittämään mm. tämän kappaleen. Siellä oli tuolloin maailman parhaat levytysjärjestelmät. Levytysreissu meni muutamalla vuodella pitkäksi ja siellä em. kappalekin esitettiin ensi kerran teatterissa vasta 1908.
Ensimmäisen maailmansodan sotaväsymyksen jäljiltä tangomania suorastaan räjäytti maailman kulttuuri- ja huvitteluelämän. Tangosuuntia syntyi kuin sieniä sateella, näistä yhtenä esimerkkinä jälkijunassa vaikkapa suomalainen tango. Tangon kultakausi hiipui vasta 1950-luvulla, minkä yhtenä syynä varmaan oli avantgardistien kehittämän ’tango nuevon’ tunkeutuminen alalle. Tärkeimpänä ’uuden tangon’ kehittäjänä oli Astor Piazzolla.
Kautta aikojen maailman paras bandeneonisti Anibal Troilo oli perustanut oman orkesterinsa 1937 ja kaksi vuotta myöhemmin Astor Piazzolla tuli siihen kolmanneksi bandeneonistiksi aina vuoteen 1944 asti, jolloin heidän ”sinunkaupat” katkesivat. Piazzolla esitteli tuolloin Troilolle säveltämänsä ’uusi tango’ kappaleen, mihin Troilo ykskantaan ”No, bibe, eso no es tango” (poikaseni tuo ei ole tangoa). Siinä vaiheessa heidän tiensä erkanivat lopullisesti.
Selvyyden vuoksi Astor Piazzollan taustasta tässä kohtaa kerrottakoon, että nuorena hän oli mennyt Pariisiin opiskelemaan klassista musiikkia tunnetun Nadia Boulangerin johdolla. Syystä, jota en tiedä, opettaja oli jossakin kohtaa todennut suosituksenaan Piazollalle, että tämän kannattaisi jättää klassinen musiikki vähemmälle ja keskittyä tangoon. Aikanaan Piazzolla hakeutui Buenos Airesin Colon oopperan filharmoniseen orkesteriin soittamaan ja päästyään aamuisin kello neljä Troilon orkesterin kabareesta kiiruhti hän parin tunnin levon jälkeen oopperan harjoituksiin. Piazzollalla on siis vahva klassisen musiikin tausta ja se ilmenee häneen tangosävellyksissään, varsinkin vaikeutena tanssia niiden tahtiin lavatanssin pohjalta. Argentiinassa yllättävän monella ”show tangon” tanssijalla näyttää olleen balettitanssijan tausta.
Itse törmäsin tähän tangosuuntien väliseen kuiluun aikoinaan Buenos Airesissa Caminito-kadun kupeessa olevassa levykaupassa, jossa kyselin matkatuliaisia. Myyjä tarjosi kovasti Piazzollan levyjä. Kun yritin selittää toiveenani olevan jotain perinteistä, niin myyjä totesi puhuva ilme kasvoillaan: ” Ai jaa, tarkoittanet siis turistitangoa!”
Hei, tangon historiaa valaiseva artikkeli. Kiitos. Jotenkin juuri noin se perustarina eteni mm. Astor Piazzollan kohdalla. Suomessa ”keksittiin” suomalainen tango?
Kirjoitat: ”Orjakauppa osaltaan synnytti Pohjois-Amerikkaan jazzin ja Etelä-Amerikkaan tangon.” Voitko viitata missä mainitsemissasi kirjoista mainitaan, että tangon historia nivoutuisi Afrikkaan ja orjien historiaan niin vahvasti, että he ”synnyttivät” tangon?
Olen antanut itselleni kerrottavan, että USA:ssa orjilta kiellettiin rummut ja siksi siellä kehittyi blues (blues oli pohjana jazzille ja rockille, ext.), kun taas Brasiliassa rummut olivat sallittuja ja näin siellä orjat kehittivät lyömäsoitinpohjaista rytmimusiikkia. Afrikasta tuodut orjat rantautuivat pääasiassa Koillis-Brasiliaan ja siksi alueen ”mustamusiikki” poikkeaa mm. sambasta. ”Kartassasi” mainittu Candombe taas on afrikkalaisperäistä urugualaista kansanmusiikkia, ryyditettynä runsailla (50-100) rumpuseteillä.
Kiinnostaisi, missä mainitaan, että argentiinalainen tango olisi vahvasti kytköksissä juuri orjien taustaan? Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta itsellä on ollut käsitys, että tango olisi enemmänkin sekoitus Euroopan eri kulttuureista, joka sitten yhdistyi tangoksi juuri Argentiinassa, Buenos Airesissa kun ”… sekoitettiin tilkka Pariisia kuumaan vereen…” Etelä Brasilia (esim. Porto Alegre) on vahvasti eurooppalaistaustainen, Italiasta ja Saksasta, kuten ovat Uruguay ja ilm. myös Argentiina. Juttelin kerran hampurilaisen kaverini kanssa ja hän kertoi, että bandoneon olisi alkujaan saksalainen soitin ja mainitsipa kaupunginkin, mistä se on lähtöisin. En tosin juur nyt muista.
Ystävällisesti. ”Utelias”
Edit: Noh, Wikistä poimin tämän: Vuonna 1834 Carl Friedrich Uhlig rakensi Chemnitzissä ensimmäisen vaihtuvaäänisen saksalaisen concertinan, jossa oli 20 ääntä. Muutamaa vuotta myöhemmin Carl Friedrich Zimmermann aloitti Carlsfeldissä soittimien valmistuksen. Tästä huolimatta Heinrich Bandia pidetään bandoneonin keksijänä.
Ilmoita asiaton viesti
Ks.seuraava kommentti orjakaupasta.
Bandeneonista kerron dementoituneesta ulkomuististani:
Tosiaan Saksassa pienillä seurakunnilla ei ollut varaa ostaa kalliita urkuja, joten piti kehittää jokin halvempi soitin virrenveisuuta varten ja niin syntyi tämä concertina. Yksi Zimmermannin soittimista osui erään ruotsalaisen (saksalaisen?) merimiehen föliin, kun tämä oli ottanut pestin, jonka yksi määränpäistä oli Buenos Aires. Aavalla merellä oli aikaa myös soitella. Merimiehelle satamassa viinakset maistuivat siinä määrin, että hän jäi laivasta Buenos Airesissa ja rahatkin pääsivät loppumaan, mutta jano jatkui. Kyseinen merimies myi soittimensa yhdestä viinapullosta ja niin Argentiina sai ensimmäisen ’bandeneonin’. Soittimen rakenne selvitettiin ja siitä alkoi bandeneonin valmistus Argentiinassa, jossa ensimmäistä teollisesti valmistettua laitetta juhlittiin 16.2.1944. (¡Tango! s.138, kuva).
Ilmoita asiaton viesti
”Orjakauppa osaltaan synnytti Pohjois-Amerikkaan jazzin ja Etelä-Amerikkaan tangon.”
Olisin voinut jättää tämän kirjoittamattakin ja kirjoittaa selvemmin tai loivemmin, kun asia kerran oli muistinvaraista. Valitettavasti yli 90% kirjoistani meni kevään muutossa hävitykseen ja ulkonen kovalevynikin katosi jonnekin. Siinä meni pehmeäkantinen kirjakin, jossa oli paljon tähän liittyvä. Jotain löysin koneeltani vielä ja käytin Wikiä, kun keräsin vähän käytettyyn home.blogiin asiasta.
https://kaminiitto.home.blog/
’Orjakauppa, latinalaisen musiikin juurilla’
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kommentista. Kysyvä ei tieltä eksy. Näin se tieto lisääntyy – toivottavasti ei tuska. Ovathan argentiinalaisen tangon sanat joskus aika ”tuskaisiakin”, mutta eri tavalla kuin suomalaisen tangon lyriikka.
Ikään kuin olisin joskus kuullut tuon bandeneonin purjehdusmatkatarinan Atlantin yli (hyvin utuinen muistikuva). Olisitko joskus kirjoittanut siitä tänne? Erinomainen tarina ja mikä ettei olisi tosikin, merimiehille sattui ja tapahtui – silloin kun oli vielä oikeita merimiehiä.
Eikös tuo kirjojen pois heittäminen (luopuminen) vaadi hurjaa luontoa? Yritän terästäytyä ja heittää vek joutavimmasta päästä.
Hyviä tangoja kesän lavoilla.
p.s. Kuuntelin Tapani Kansan tulkitsemia argentiinalaisen tangon klassikoita. Hyviä käännöksiä ja tasokkaasti tulkittu suomalaiselta artistilta: ”Sataman lyhty taikoi värisuihkun mereen, ja niin kuin vesi samennuttaa anisviinan, se sotki tilkan Pariisia kuumaan vereen, löi siveään ja kokeneeseen saman piinan.”
Ilmoita asiaton viesti
Tapani Kansan levyn kappaleet ovat todella loistavia käännöksiä ikivihreistä argentiinalaisista tangoista. Esimerkiksi Caminito – Pikku tie on melkein parempi kuin alkuperäinen. Levyn ongelmaksi mielestäni tuli se, että Julio Iglesiaselta tuli samaan aikaan lähes samansisältöinen levy ja ne tavallaan kilpailivat keskenään. En tiedä oliko formaatin samankaltaisuudessa jotain kähinää.
Ilmoita asiaton viesti
Espanjan kielen taitajana kykenet vertailemaan sanoituksia. Ahti Taponen taisi olla tekemässä joitain käännöksiä ja olikohan hän asunut Argentiinassa? Tuosta en ole varma, mutta elämän makuista tekstejä teki.
Olet oikeassa, Kansa kulki Julio Iglesian jalan jäljissä. Silloin taisi olla menossa argentiinailsten tangojen boomi, sillä ellen aivan väärin muista, Richard Clayderman teki samaan aikaan pianoversiot samoista tangoista. Tapsa ja hänen levynsä olsisi ansainnut suuremmman huomion ja arvostuksen.
Ilmoita asiaton viesti