AITO DEMOKRATIA JA KRISTILLISYYS

AITO DEMOKRATIA JA KRISTILLISYYS

Riitta Kuismanen kirjoitti Koillissanomat lehdessä (20.2.20) seuraavasti: ”Kristillisiä arvoja vastaan on erityisesti hyökätty arvoliberalismin taholta. Arvoliberalismi haluaa irti kaikista normeista ja säännöistä…( Riitta Kuismanen).
Aivan!

”Menneiltä polvilta saamamme kallis perintö on myös vapauteen perustuva yhteiskuntajärjestyksemme. Jumalan sana on vuosisatojen kuluessa opettanut kansaamme kunnioittamaan järjestystä, oikeutta ja jokaisen ihmisen koskemattomuutta sekä vastustamaan sekasortoa ja väkivaltaa.
Kansamme käsitys vapaudesta ja oikeudesta on saanut ilmauksensa laissa. Oikeusjärjestyksen ylläpitämisen jumala on antanut valtion tehtäväksi” (Katekismus).

Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
Miten Jeesus suhtautui esivaltaan ja roomalaiseen sotaväkeen?
Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon:
”En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa” (Matt.8:5-13). Jeesus ei millään tavoin arvostellut häntä hänen sotilaan ammatistaan.

Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli ”hurskas mies”.
Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
Paavali jopa ottaa esimerkin sodassa palvelemisesta:
”Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut” (2.Tim. 2:4. Ei kannata tulla ”hengellisemmäksi”, kuin mitä Raamattu on.

Olen syntynyt rauhan aikana, joten en käytännössä ole kohdannut sodan kauhuja. Harvapa sotaa toivoo.Ja tappaminenkin olisi hyvin vastenmielistä.
Mutta onko meillä sodassa, kun meitä vastaan hyökätään, muita vaihtoehtoja: Puollustaa itseämme ja läheisiämme tai tulla itse tapetuksi.

Olen lukenut jostain, että ”älä tapa”-käsky voitaisiin kääntää myös ”älä tee murhaa”. Oikeuskäytännössäkin erotellaan nämä kaksi käsitettä.
Murha on harkittu teko, josta saa suuremman rangaistuksen.
Eikö jossain tapauksessa taposta saa vapauttavan tuomion, jos se on tehty itsepuollustukseksi?
”Esivalta ei turhaan miekkaa kanna” (Room. 13:4).
Olemme tavallaan nyt kovan paikan edessä, sillä toisaalta mietityttää, että jos vihollinen tulee vaikka omaa perhettä tappamaan, niin jäädäkkö kääntämään poskeaan.

Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaa.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.

Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta. Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
Mitä te ajattelette tästä?

Tapio Härkönen

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu