AITO DEMOKRATIA JA KRISTILLISYYS
AITO DEMOKRATIA JA KRISTILLISYYS
Riitta Kuismanen kirjoitti Koillissanomat lehdessä (20.2.20) seuraavasti: ”Kristillisiä arvoja vastaan on erityisesti hyökätty arvoliberalismin taholta. Arvoliberalismi haluaa irti kaikista normeista ja säännöistä…( Riitta Kuismanen).
Aivan!
”Menneiltä polvilta saamamme kallis perintö on myös vapauteen perustuva yhteiskuntajärjestyksemme. Jumalan sana on vuosisatojen kuluessa opettanut kansaamme kunnioittamaan järjestystä, oikeutta ja jokaisen ihmisen koskemattomuutta sekä vastustamaan sekasortoa ja väkivaltaa.
Kansamme käsitys vapaudesta ja oikeudesta on saanut ilmauksensa laissa. Oikeusjärjestyksen ylläpitämisen jumala on antanut valtion tehtäväksi” (Katekismus).
Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
Miten Jeesus suhtautui esivaltaan ja roomalaiseen sotaväkeen?
Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon:
”En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa” (Matt.8:5-13). Jeesus ei millään tavoin arvostellut häntä hänen sotilaan ammatistaan.
Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli ”hurskas mies”.
Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
Paavali jopa ottaa esimerkin sodassa palvelemisesta:
”Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut” (2.Tim. 2:4. Ei kannata tulla ”hengellisemmäksi”, kuin mitä Raamattu on.
Olen syntynyt rauhan aikana, joten en käytännössä ole kohdannut sodan kauhuja. Harvapa sotaa toivoo.Ja tappaminenkin olisi hyvin vastenmielistä.
Mutta onko meillä sodassa, kun meitä vastaan hyökätään, muita vaihtoehtoja: Puollustaa itseämme ja läheisiämme tai tulla itse tapetuksi.
Olen lukenut jostain, että ”älä tapa”-käsky voitaisiin kääntää myös ”älä tee murhaa”. Oikeuskäytännössäkin erotellaan nämä kaksi käsitettä.
Murha on harkittu teko, josta saa suuremman rangaistuksen.
Eikö jossain tapauksessa taposta saa vapauttavan tuomion, jos se on tehty itsepuollustukseksi?
”Esivalta ei turhaan miekkaa kanna” (Room. 13:4).
Olemme tavallaan nyt kovan paikan edessä, sillä toisaalta mietityttää, että jos vihollinen tulee vaikka omaa perhettä tappamaan, niin jäädäkkö kääntämään poskeaan.
—
Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaa.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.
Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta. Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
Mitä te ajattelette tästä?
Tapio Härkönen
Se että normit ja säännöt olisivat peräisin rautakauden paimentolaiskansan myyttikokoelma-kirjasta, on ontuva käsitys, jota konservatiivit jaksavat jankuttaa. Asia on paljon moniulotteisempi. Kyllä ihmis- ja tasa-arvon sekä demokratian ihanteet tulivat Valistuksen ajalta, jolloin nimenomaan pyrittiin eroon uskonnosta. Kirkko on päinvastoin ollut kautta historian luokkajaottelun ja valtaeliitin puolella, mitä nyt hiukan köyhäinapua antoi.
Vielä taidetaan tarvia muutama vuosikymmen kun konservatiivien ääni hiljenee luonnollisen poistuman myötä ja vielä elossa olevat ovat jo väsähtäneet ja hyväksyneet maailman ilman uskonnon kahleita.
Ilmoita asiaton viesti
Vuorisaarna on sairasta tekstiä.
Ilmoita asiaton viesti
Aate ja usko kuuluvat samaan veneeseen julisti aikanaan eräs, ministerinäkin toiminut demari.
Itse olen useissa yhteyksissä pohtinut uskon ja uskovaisten suhtautumista aseisiin ja tappamiseen…?
Esim. silloin kun, mm. abortin ja autanasian kiihkeä vastustaja, elämänsuojelija Räsänen riehaantui maanpuolustuskurssillaan omakohtaisestakin, jumalaisesta rynnääkkökiväärillä ampumisestaan ja osumisen taivaallisesta ihmeestä?!
– Liekö löytänyt rynnäkkökivääristä lääkärinäkin uuden instrumentin elämänsuojeluunsa?
Erään seurakunnan diakonissankin saivat maanpuolustushengen läpitunkemat reserviläiset ampumapenkalleen.
– Opettelimme rynnäkkökiväärillä ja kevytkonekiväärillä ampumista ja ihmeekseni sain luodit tauluun 150:stä metristä, ihasteli osumisensa taivaallista ihmettä diakonissakin.
Jatkosotamme hyökkäysvaihetta PAPIT nimittivät ristiretkeksi.
– Sen sijaan asemasotavaiheen aikana kiinnittivät huomionsa lähinnä kansan SYNTEIHIN…
Jatkosodan lopulla aseistettiin poikkeuksellisesti myös lottia.
Eraiden kirkkojen eteisissä oli asetelineitäkin.
Suomenniemen entisen PAPPILAN ulkovarastosta löytyi muutama vuosi sitten Mannerheimin (”Murha-Kustaan”), 1918 antama, kellastunut kuulutus: ” Jokainen jolta 8.päivää sen jälkeen kun tämä kuulutus on luettu maan KIRKOISSA, löydetään ilman asianomaista lupaa säilytettyjä aseita, tai joka tavataan armeijan selkäpuolelta, AMMUTAAN PAIKALLA!”
– Mm. kirkonmiesten johtamilla punavankileireillä ei raamatullista ARMOA tunnettu. Tulemme repimään vangeista moiset aatteet-ja ajatukset juurineen pois, oli kirkonmiesten johtamien leirien ”ojennusohjeet-ja motto!” Raamatunlauseita ja ”Tahko” pihkalan voimisteluohjeita riitti, mutta ei aina leivänpalaakaan ravinnoksi.
-KIRKKOKIN oli 1918 puolensa valinnut!
Ilmoita asiaton viesti
Rakkaus eikä Jumalankaan rakkaus ole hampaaton. Meillä ihmisillä on oikeus puolustaa hyviä elämänarvoja. Suomessakin on vaarana ihmisten passiivisuus ja se että hyviä elämänarvoja ja oikeudenmukaisuutta ei puolusteta. Valtapyrkimykset ja rahan valta, jos siihen ei liity oikeanlaista moraliteettia, ovat vaarana demokratialle ja kristilliselle elämännäkemykselle.
Ilmoita asiaton viesti