Parhaat käännöskirjat 2015
Mellerin listan kolmas ja viimeinen osa sisältää tämän vuoden käännöskirjojen kymmenen kärjessä. Listalla on vain sellaisia kirjoja, jotka olen lukenut tänä vuonna. Hyvää joulua kirjojen parissa!
Mellerin lista (3), ulkomainen kaunokirjallisuus 2015:
1. Michel de Montaigne: Esseitä. Osa 3, WSOY.
Kaikki M:n 1500-luvulla kirjoittamat esseet ovat nyt suomeksi. Kulttuuriteko! Yksi M:n viisaus joulun kunniaksi: "Minusta se mies, joka sanoi, että hyvään avioliittoon tarvitaan sokea vaimo ja kuuro mies, tiesi totisesti, mistä puhui.”
2. Jonathan Franzen: Purity, Siltala.
Kirjassa on jokaiselle jotakin: suuria seteleitä, rikkaita ja köyhiä, suuria tunteita, outoja perhesuhteita, vihaa ja rakkautta, on rikos ja rangaistus ja nykypäivän suuria kysymyksiä. Korkeakirjallinen viihdyttäjä, älykköjen saippuaooppera.
3. Peter Høeg: Susanin vaikutus, Tammi.
Tanskalainen velho Høeg on taitava, ellei suorastaan nerokas. Hän leikittelee ja sortuu välillä omaan näppäryyteensä eikä kaikkea kannata ihan vakavasti ottaa, mutta onhan kirja jälleen vahva näyttö Høegin taidoista.
4. John Williams: Stoner, Bazar.
Henkilökuva miehestä, William Stonerista, jonka elämä on täynnä epäonnistumisia. Kirjasta ei jää kuitenkaan ankeaa jälkimakua. Loppu on koskettava, kun syöpää sairastava Stoner uupuu ja kuolee kirja kädessään.
5. Michel Houellebecq: Alistuminen, WSOY.
Houellebecq on hävytön, poliittisesti täysin epäkorrekti, sovinisti ja kyynikko, mutta loistava kirjailija. Hän vie lukijaa, myös minua, kuin pässiä narussa. Hän liioittelee ja viihdyttää, mutta panee myös ajattelemaan.
6. Günter Grass: Grimmin sanat, Teos.
Grassin viimeinen teos on rakkaudentunnustus sanoille ja Grimmin veljeksille: "Hän (Jacob G.) himoitsi vain sanoja ja niiden kieliopillisia suhteita, sanoja jotka yhtyvät, käyvät vieraissa, lähtevät pakosalle ja kaipaavat kiinniottoa, sanoja, sanoja, yhä lisää sanoja, sanojen himo…"
7. Sergei Dovlatov: Haarakonttori, Idiootti.
Dovlatovin kirjat ovat pieniä helmiä. Hän on nobelisti Brodskyn mielestä ainoa venäläinen prosaisti, jonka kirjoja ei jätetä kesken. Hatunnosto haminalaiselle Idiootti-kustantamolle, joka on julkaissut D:n kirjat suomeksi, Matkalaukku on suosikkini.
8. Ian McEwan: Lapsen oikeus, Otava.
Tärkeä aihe, taitava toteutus. Brittikirjallisuuden kiintotähti kirjoittaa joidenkin asiantuntijoiden, kuten Jarkko Tontin mielestä parasta nykyproosaa.
9. Ryan Gattis: Vihan kadut, Like.
Väkivaltaa tihkuva kuvaus Los Angelesin kaduilta ja mellakoista 1992. Mellakat puhkesivat, kun kolme valkoista poliisia vapautettiin ja todettiin syyttömiksi mustan miehen hakkaamiseen. Monitahoinen, jopa järkyttävä kirja, jota en suosittele perheen pienimmille.
10. Raymond Carver: Mistä puhumme kun puhumme rakkaudesta, Sammakko.
Vuoden vaikuttavimmat novellit. Rosoa ja särmää riittää, pitää lukea myös rivien välit. Loppuratkaisu on aina yllättävä ja lukija voi itse kuvitella, miten tarina jatkuu.
Kiitosta vaan hyvistä vinkeistä. Tuon Williamsin Stonerin olen lukenut ja kovasti pidin. Oli todentuntua, elämisen ja olemisen makua aidon oloisesti.
Vähän turhan ahmimalla tuli luettua, pitkään jäi mieleen Stonerin elämä pyörimään.
Mielenkiintoista olisi jos saisimme Mellerin listan myös vanhemmasta kaunokirjallisuudesta, klassikoista ynnä muista
Ilmoita asiaton viesti
Numero ”4. John Williams: Stoner” on loistava kirja, vuoden löytö.
Päähenkilön elämä ei ole täynnä epäonnistumisia, eikä kirjojen parissa vietetty elämä ole epäonnistunut.
Kirjasta jäi mieleen lause (muistinvaraisesti): ”Hän etsi rakkautta ja hän löysi rakkauden, mutta hän luopui siitä ja päästi sen katoamaan toteutumattomien mahdollisuuksien kaaokseen”.
Ilmoita asiaton viesti
Arvioni Stonerista viime huhtikuulta:
http://jormamelleri.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttu…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vinkeistä. Täytyy laittaa joitakin tilauslistalla.
Grass on ollut eräs mielikirjailijani.
Jouluiloa kaikille lukijoille.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tietoa suomalaisista käännöskirjoista: http://www.hs.fi/ilta/25122015/a1450927261170?jako…
Ilmoita asiaton viesti