Ehdotus Nalle Wahlroosille
Kirjailija Jukka Koskelainen tekee Nalle Wahlroosille radikaalin ehdotuksen: Lahjoita yli puolet omaisuudestasi hyväntekeväisyyteen. Taustalla on Koskelaisen ajatus, että Wahlroosilla on liikaa rahaa: ”Hän ei ole rikas, vaan moninkertaisesti rikas. Mielestäni riittäisi, että hän olisi vain rikas”, Koskelainen kirjoittaa uudessa kirjassaan (Mahtava minä – Itsekkyyden voima ja vastavoimat, Atena 2017).
Nalle voisi Koskelaisen mielestä liittyä amerikkalaisten miljardöörien liikkeeseen ja tehdä kerralla kunnon lahjoituksen. Hän muistuttaa, että 2010-luvulla jo kymmenet yhdysvaltalaiset miljardöörit ovat ilmoittaneet lahjoittavansa puolet omaisuudestaan pois. Tunnetuimmat lahjoittajat ovat Facebookin Mark Zuckerberg ja Microsoftin Bill Gates.
Nalle voisi panna amerikkalaisia paremmaksi. Koskelainen maalailee, että lahjoitukset hoidettaisiin näyttävästi Wahlroosin kartanossa Salon lähellä. Asian kunniaksi järjestettäisiin suuri gaala, ja lehdistölle ”voidaan tarjota muutakin kuvattavaa kuin punaiset housut”.
Paikalle Koskelainen kutsuisi Esa-Pekka Salosen johtamat Lontoon filharmonikot, Bob Geldofin selittämään minne hän aikoo ohjata oman osuutensa ja muutaman muun huomattavan julkkiksen tuomaan hohtoa tilaisuuteen. Maailmanluokan tapahtuma siis.
Lahjoituksellaan Wahlroos hämmentäisi Koskelaisen mielestä pakkaa ja saisi ehkä seuraavalla kerralla äänensä paremmin kuuluviin, kun hän puhuu rationaalisen käyttäytymisen ja markkinoiden puolesta. Lisäksi hän toimisi tärkeänä esikuvana muille rikkaille.
Heti sen jälkeen kun Koskelainen on tehnyt ehdotuksensa ja ideoinut gaalan, hän tulee katumapäälle: ”Mutta eikö tämä kaikki olisi lopulta vain ison egon näytös? Eikö spektaakkelin motiivi olisi ilmiselvästi itsekäs?”
Björn Wahlrooos on yksi esimerkki Koskelaisen kirjassa, jonka teemana on itsekkyys. Tämä aikahan on monen suulla nimetty itsekkyyden aikakaudeksi, mutta kuten Koskelainen huomauttaa, itsekkyydestä on valitettu aina.
Yli viisituhatta vuotta vanhassa mesopotamialaisessa savitaulussa on teksti: ”Elämme huonoja aikoja, politiikka on korruptoitunutta ja yhteiskunta on hajoamassa.”
Jesaja Vanhassa testamentissa panee vielä paremmaksi: ”Sinun johtomiehesi ovat petollisia ja varkaiden kumppaneita, he kaikki rakastavat lahjuksia ja ahnehtivat lahjapalkkioita. Orvolle he eivät oikeutta hanki eivätkä aja lesken asiaa.”
Koskelainen kysyykin, ovatko itsekkyys ja muiden huomioon ottaminen ikuisessa sodassa keskenään vai olisiko empaattinen itsekkyys mahdollista.
Itsekkyys ei aina ole pahasta eikä epäitsekkyys hyvästä. Tässä välimaastossa kirjailija taiteilee ja tekee johtopäätöksensä: ”Jos lähtökohtana on, ettemme pääse itsekkyydestä koskaan kokonaan eroon, niin on parempi kanavoida itsekkyys mahdollisimman monen hyväksi.”
Koska kirjalla pitää olla teesi, Koskelainen keksi teesin, joka kuuluu näin: itsekkyys on vapauden hinta. Ja takakannen teksti huikkaa perään: ”Mutta hinnasta voidaan neuvotella.”
Facebookin ja Microsoftin luojat voivat toimia kuin vapaat lännen miehet pelkäämättä auttajiensa, koko maailman yksilöiden, vihaa, sen sijaan Wahlroos riskeeraisi koko elämäntyönsä jos alkaisi opettamaan auttajasukujaan.
Ehkä IKEA:n Kampras toimisi parempana esimerkkinä?
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni olisi hienoa jos rikkaat suomalaiset tukisivat taiteita ja tieteitä niin yhteiskunnalla riittäisi rahat paremmin vähävaraisten ja pakolaisasioiden hoitoon. Nyt moni taiteilija varsinkin on työtömyyskortistossa.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, kenestä tämän vuosisadan helsinkiläinen Amos Anderson tai tamperelainen Emil Aaltonen?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö aina aika ajoin ole toivottu, että rikas jakaisin omaisuutensa? Sen seurauksistakn on ollut juttua. Pian rahat saanut on ne hävittänyt ja rikas rikastunut uudelleen. Ei taida kannettu vesi kaivossa pysyä. Kyllä se olisi itse ansaittava.
Ilmoita asiaton viesti
Parhaiten rikas tai multirikas voi toimia niin, että opettaa rahoillaan toisetkin rikastumaan, eikä niin kuten nykyisin eliitti toimii, että sulkee muilta rikastumisen mahdollisuuksia.
Nalle on minusta toiminutkin ehdottamaani suuntaan, eli hänen kirjallinen tuotantonsa on oppikirjamaista pohdiskelua rikastumisen ja köyhyyden tasaamiseksi.
Nalle voisi luopua vapaaehtoisesti maataloustuestaan ja näin näyttää närhen munat tukipolitiikalle.
Ilmoita asiaton viesti
Ei hän voisi luopua maataloustuestaan, koska se on lakisääteistä.
Ja toisaalta sen summan lahjoittaminen jonnekin olisi aika populistinen ele.
Kyllä hän varmasti muiden rikkaiden tavoin tekee lahjoituksia huutelematta niistä julkisuudessa. Niin teki myös Niklas Herlin.
Ilmoita asiaton viesti
Tietääkseni moni maanviljelijä tuskailee niiden tukihakemusten kanssa, kun eivät raukat tiedä että se onkin heille lakisääteisen pakollinen tulo. Sitä ei siis tarvitse hakea lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesus sanoo Raamatussa: ”helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä taivaaseen”. Tämä on tulkittu yleensä niin, että rikas ei mitenkään voi päästä taivaaseen.
Mutta tuo ”neulansilmä” silloisten juutalaisten keskuudessa tarkoitti kaupunkien ympärille rakennetun muurin aukkoa, jossa viranomaiset suorittivat tarkastuksia eläimille, etteivät ne toisi kaupunkiin kulkutauteja. Toisin sanoen, ne joutuivat tarkkaan syyniin, mutta sisäänpääsyä ei estetty.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä minä olen aina ihmetellyt että kun puhutaan itsekkyydestä niin useimmin on kyseessä rikkaiden ihmisten itsekkyys. Tuketumatta tieteellisiin teorioihin ja ilman empiiristä todistusaineistoa väitän että varallisuudesta riippumatta kaikki yhteiskuntaluokat ja ihmisryhmät ovat yhtä itsekkäitä.
Niinkin että omasta mielestäni itsekkyys mikä liittyy rahaan ei edes ole pahinta lajia itsekkyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Matti, hyvä huomio. Yleensä itsekkäitä ovat ne muut. Ehkä peiliin katsomalla itsekkäitä löytyisi lisää.
Ilmoita asiaton viesti
No, tukeutumatta myöskään sen kummempiin teorioihin, on mielestäni aika selvää, että monen suuren varallisuuden alku on juuri siinä, että joku on itsekkäämpi kuin naapurit.
Ilmoita asiaton viesti
Itsekkyyden pahinta lajia esiintyy haluna kuulua valituista valituimpiin.
Demokratian ihanteeksi sanotaan jokaisen oikeutta tuntea olevansa valittu. Demokratian ongelma muodostuukin siitä etteivät kaikki siihen tyydykään, vaan haluavat olla valituimpia. Kuitenkin demokratiaa pidetään yleisesti ihmiskunnan kaikkein kehittyneimpänä hallintomuotona.
Jo silloin kauan ennen ”kaupungin jokaisen portin päälle olen asettanut miekan, ja se miekka on hiottu juomaan verta”, kuten Raamatussa kirjoitetaan (ehkä tarkoittaen sairaita kameleita?) yhä uudestaan vähän eri sanoilla toistaen, silti rakennelllaan aitoja ihmisten välille, vaikka tiedetään juutalaisten kohtalo.
Ilmoita asiaton viesti
pölkkypäistä logiikkaa. on parempi, etä wahlroos sijoittaa suoraan tai välilisesti rahojaan, jolloin talous kehittyy ja työllistää sen sijaan että lahjoittaisi niille, jotka käyttävät rahansa kulutukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen valtionuskonto ja eurooppalaisen ja myös amerikkalaisen (myös ja erityisesti miljardööri Trumpin joukoissa) elämäntavan kulmakivi on näihin asti ollut kristinusko. Kannattaa siis katsoa, mitä Raamatussa sanotaan rikkaista. Siellähän kerrotaan, että köyhien ja syrjäytettyjen kapinaa johtanut Jeesus meni ja kaatoi rahanvaihtajien eli nykykielellä banksterien pöydät.
Ja kun Jeesuksen opeista kiinnostunut rikas mies tuli Jeesuksen puheille ja halusi liittyä hänen joukkoihinsa, hän sai ohjeen: Mene ja lahjoita omaisuutesi köyhille ja liityu joukkoon. Se rikas mies tuli surulliseksi ja lähti pois.
Voiko enää selkeämmin kertoa siitä, miten taloudelliseen eriarvoisuuteen pitää suhtautua? On käsittämätöntä tekopyhyyttä lukea Raamattua hyppäämällä kevyesti yli noin ratkaiseva elämänohje.
Ilmoita asiaton viesti