Keskon Hotakaisesta ABC:n Viikilään

Elämme suuren ”kulttuuriskandaalin” keskellä. Kari Hotakainen ja kustantaja Siltala ovat antaneet kirjailijan uuden teoksen Helmi yksinoikeudella Keskon K-kauppiaiden myytäväksi. Helmestä tuli Pirkka-tuote.

Ruovedellä Vinhan kirjakauppias Pasi Vainio etsiskeli jo tulitikkuja, jotta voisi polttaa Hotakaisen koko tuotannon roviolla. Vainion liikekumppani Mikko Vartiainen toppuutteli. Päädyttiin kompromissiin, jonka mukaan Vinha panee Hotakaisen boikottiin ja poistaa kaikki hänen kirjansa myynnistä.

Vinhan Vainion mielestä Hotakainen, Kesko ja Siltala näyttävät keskisormea painetuilla kirjoilla eläville kaupoille. Kirjakaupat ovat ahdingossa. Hotakaisen kirjojen nimistä voi hakea osviittaa, miten tähän on tultu.

Kyseessä voi olla Luonnon laki, jossa Ihmisen osa on jäädä markkinoiden jalkoihin. Kukaan ei kai kuitenkaan rohkene väittää, että Jumalan sana olisi johdattanut ratkaisuun. Kyseessä taitaa sittenkin olla Hotakaisen Henkireikä, mutta aika näyttää kenelle lankeaa lopulta Syntisäkin rooli.

Etsin tietoa K-kauppiaiden nettisivuilta. Siellä kerrotaan, että Hotakaisen Helmi on kuin Pirkka-brändi: ”Se on läsnä erilaisten yksilöiden kaikissa elämänvaiheissa lempeästi, arkisesti ja aina ihmistä puolustaen.”

Ei siis syytä huoleen: Cittari hoitaa!

Runoutta voi nähdä kaikkialla, jopa K-kaupan nettisivuilla. Hotakaisen Helmi taistelee huomiosta tällaisessa ympäristössä: ”Kollarit, maiharit, pikkarit, korkkarit verkkarit, lenkkarit, hupparit, ponnarit ripsarit, putsarit, meikkien mestarit kaikki sun lempparit, suuntana Cittarit.”

Tuohan on mitä mainiointa käyttörunoutta, kuin mestari Hotakaisen, entisen mainostoimittajan, kynästä.

Hotakaisen K-diili ei ole ensimmäinen laatuaan. S-ryhmän huoltoasemaketju ABC ideoi, tilasi ja sponsoroi Finlandia-voittaja Jukka Viikilän kuunnelmasarjan Suomalaisuuden ABC, joka esitettiin vuonna 2017 Radio Novalla.

Kuunnelmasarjan pohjalta Viikilä kirjoitti kirjan Suomalainen vuosi (Otava 2018). Ilmeisesti häveliäisyyssyistä kirjan nimessä ei enää mainostettu ABC-ketjua, vaan viitattiin suomalaiseen vuodenkiertoon. Kirja oli vapaasti myynnissä toisin kuin Hotakaisen Helmi.

Kirjoitin tuolloin Uuteen Suomeen blogin, jossa pohdiskelin suomalaisen kaunokirjallisuuden tulevaisuutta https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/jormamelleri/252479-abc-viisauksia-agricolasta-viikilaan/ .

Veikkasin, että ehkä kirjailijat hankkivat tulevaisuudessa rahakkaita sponsoreita urheilijoiden tapaan. ”Kenestä Shellin kirjailija, kuka kelpaa Nesteen runoilijaksi? Keskolle saattaisi sopia joku pitkän proosan mestari, osuuspankeille historiallisten romaanien tekijä ja Lidl voisi palkata aforistikon.”

Ajattelin siis kuusi vuotta sitten, että Keskolle voisi sopia joku pitkän proosan mestari. Hotakainen lienee pikemminkin lyhyen proosan miehiä, mutta se on sivuseikka.

En ollenkaan yritä väittää olevani K-diilin idean isä, sillä tuskin Siltalan herrat ja Hotakainen ovat blogiani lukeneet. Tyydyn vain toteamaan, että olin kerrankin ajan hermolla, vahingossa tietenkin.

Hotakainen, Siltala, Kesko ja Vinhan miehet ovat tehneet palveluksen kirjallisuudelle, joka enää harvoin ylittää minkäänlaista uutiskynnystä. Huomiota tulee, kun huomiotalouden asiantuntijat ovat asialla.

Jos olisin Hotakaisen tai Siltalan veljesten housuissa, lahjoittaisin Vinhan kirjakauppaan kasan Hotakaisen Helmiä kirjailijan persoonallisella omistuskirjoituksella varustettuna.

Näitä hotakaisia Ruoveden kirjamiehet voisivat sitten myydä tiskin alta tai lahjoittaa kirjaharvinaisuuksina parhaille asiakkailleen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu