Kuka pelkää nauravaa naista?
Liisa Walleniuksen romaani Naurun kuolema (Momentum Kirjat, 2024) tuli yllättäen ajankohtaiseksi aivan uudella tavalla, kun rehevästä naurustaan tunnettu Kamala Harris nimettiin demokraattien presidenttiehdokkaaksi.
Donald Trump tarttui heti Harrisin nauruun: ”Oletteko kuulleet hänen nauravan? Hän on hullu. Nauru kertoo paljon. Hän on hullu. Kutsun häntä nauravaksi Kamalaksi.”
Trump ei kiinnitä Harrisin nauruun huomiota sattumalta. Hän yrittää luoda mielikuvaa, että Harris on epäluotettava eikä häntä voi ottaa vakavasti.
Trumpin pilkan takana on ajatus, että vain hullut nauravat kovaan ääneen. Julkisesti nauravaa miestä pahempi on vain naurava nainen.
Donald-setä itse on aina hyvin vihainen. Hän näyttää julkisuudessa yleensä kiukkuiselta kuin perseeseen ammuttu karhu. Pelkääkö hän kenties nauravaa naista?
Liisa Walleniuksen romaanin päähenkilön, suomalais-hollantilaisen Hendrik Speelbergin, isä ei hallitse nauruaan. Kun muut kavahtivat Jakob-isän hohotusta, poika lumoutui niin, että hänestä tuli maailmankuulu naurututkija.
Hendrikin ura tutkijana ajautuu umpikujaan, kun kukaan ei suostu kustantamaan hänen uutta kirjaansa Naurun kuolema. Hänen edellinen teoksensa Rahvas nauraa, vaan herrat vienosti hymyilee suututti tiedemaailman ja suuren osan lukijoista.
Hendrik ei hellitä vaan muokkaa uuden kirjansa käsikirjoitusta Suomessa, Lappajärvellä, minne hänen isänsä muutti jo 1950-luvulla, meni naimisiin paikallisen naisen kanssa ja sai kaksi lasta.
Naurava Jakob löysi elämänsä tarkoituksen Lappajärven rannalla. Nyt isä makaa sairaana ja tekee kuolemaa hoivakodissa ja poika yrittää pelastaa tieteellisen uransa.
Naurun kuolema sisältää paljon lainauksia Hendrik Speelbergin julkaisuista. Hän on tullut siihen tulokseen, että nauru Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa loppuu vuosien 2140 ja 2152 välillä.
Jo nyt jokainen vallankäyttäjä valikoi tarkkaan naurunsa paikan. ”Kuvitelkaa hetki kenraalia hihittämässä joukkojensa edessä, niin ymmärrätte mitä tarkoitan.”
Vakavat kasvot viestivät alamaisille, että hallitseminen on raskasta ja vastuullista työtä. Vapaasta, huolettomasta naurusta on tullut tyhmyyden merkki:
”Villi, sydämen pohjasta ampaiseva nauru, joka paljastaa hampaat ja hytkyttää vatsaa, on vallanpitäjiltä kielletty. Tätä kirjoittamatonta sääntöä rikkoessaan jokainen hallitsija ja johtava poliitikko kadottaa hetkessä uskottavuutensa.”
Naisten tilanne on erityisen hankala, kuten Kamala Harrisin esimerkki osoittaa. Estoton, julkinen nauru kyseenalaistaa naisen auktoriteetin ja harkintakyvyn. Turvallisinta on välttää naurua kokonaan ja esittää sanottavansa vakavin ilmein, mielellään synkkänä.
Tutkija on havainnut, että vain viihdeohjelmien turhat julkkikset hohottavat enää ääneen. Väite saa vahvistusta, jos vaivautuu katsomaan esimerkiksi Ylen Jälkiviisaita. Siellä yksi entinen vallanpitäjä istuu leveässä haara-asennossa ja hohottaa kovaan ääneen omille jutuilleen.
Kielletyt paheet jatkuvat usein salaisina. Kirjassa kaavaillaan vapaan naurun taloja, joihin voisi sujahtaa salaa kuin bordelleihin. Ne olisivat ilotaloja sanan varsinaisessa merkityksessä, pimeän naurun taloja.
Liisa Wallenius (s. 1954) on kirjoittanut erinomaisen esikoisromaanin. Hän on koulutukseltaan eläinlääkäri ja kutsuu itseään sekalaisten tieteellisten julkaisujen suurkuluttajaksi. Se näkyy romaanissa kautta linjan. Pohjatyöt on tehty hyvin. Hän tietää naurusta paljon.
Naurun kuolema on hyvin kirjoitettu, panee ajattelemaan, liioittelee ja viihdyttääkin, vaikka enimmäkseen ollaan otsa rypyssä.
Se ei ole naurun asia, kun nauru tekee kuolemaa.
Olen miettinyt mikä sen Harrisin naurussa on niin kamalaa. Ehkä Trump on niin kuin muutkin miehet jotka ovat joskus päässeet vahingossa asemaan joka ylittää heidän ansionsa ja kykynsä – hän pelkää että hänelle nauretaan. Eikä muuten ihan suotta. En ymmärrä miten kukaan on voinut koskaan ottaa vakavasti sellaisia miehiä kuin Trump, Hitler ja Mussolini, joiden äänenkäyttö ja kehonkieli on aivan infantiilia.
Ilmoita asiaton viesti
Jos olisi omakohtaisesti ollut kuulemassa ja näkemässä vaikkapa Hitler-show’n Nurnbergin suurella areenalla kymmenientuhansien ihmisten porukassa, ”ymmärtäminen” olisi hyvinkin voinut väistyä massahurmoksen tieltä.
Mussolinin eleet ja ilmeet ovat todellakin lähikuvista katseltuina olleet silkkaa pelleilyä, mutta myös hän oli suurten yleisötapahtumien mies, jota tuohon aikaan katseltiin toritasanteelta kauas yläviistoon. ”Hyvin se Il Duce vetää… eiköhän hurrata joukolla tuolle esiintymiselle”!
Ilmoita asiaton viesti
Joukossa tyhmyys tiivistyy, näin se taitaa olla. Luin muuten hiljattain Elsa Moranten hienon romaanin La Storia, joka oli kuin ikkuna tavallisen ihmisen elämään Italiassa fasismin nousun ja tuhon aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olavi Paavolainenkin innostui niin, että muistaakseni kirjoitti olevansa todistamassa uuden uskonnon syntymistä.
Ilmoita asiaton viesti
Sitähän se oikeastaan olikin.
Ilmoita asiaton viesti
”Roskaväki rakastaa vahvoja miehiä. Roskaväki on kuin nainen!”
Benito M.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, jotkut naisetkin ovat roskaväkee. Ainakin ne jotka äänestävät Trumpia.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä, kuoleeko nauru maailmasta, mutta itselleni johtajan nauru luo vaikutelman ihmisestä, joka pystyy ja kykenee.
Otsa rypyssä kulkeva johtaja puolestaan herättää epävarmuuden tunteen, pystyykö hän suoriutumaan tehtävästään?
Ilmoita asiaton viesti
Donald Trumpin on hyvin vaikeaa luoda mielikuva hullusta vastaehdokkaasta naurun takia ollessaan itse aivan umpihullu
Ilmoita asiaton viesti
AI analysoi Liisa Walleniuksen romaania ”Naurun kuolema”.
”Liisa Walleniuksen romaani Naurun kuolema tarjoaa kiinnostavan ja ajankohtaisen näkökulman naurun rooliin yhteiskunnassa. Romaani yhdistää fiktion tieteelliseen tutkimukseen ja yhteiskunnalliseen kritiikkiin.
Keskeiset teemat ja analyysi:
Naurun politisoituminen: Romaani osoittaa, kuinka nauru on politisoitunut ja kuinka sitä käytetään vallan välineenä. Donald Trumpin esimerkki havainnollistaa, kuinka naurua voidaan käyttää manipuloimaan yleistä mielipidettä ja vähättelemään vastustajia.
Naisen nauru ja auktoriteetti: Romaani korostaa, kuinka erityisesti naisten nauru on yhteiskunnassa ongelmallista. Naisen odotetaan olevan vakava ja hillitty, ja nauru kyseenalaistaa hänen auktoriteettinsa.
Naurun tulevaisuus: Wallenius esittää dystopisen näyn tulevaisuudesta, jossa nauru on kielletty ja ihmiset elävät ”pimeissä naurun taloissa”. Tämä kuvaus on äärimmäinen, mutta se herättää ajattelemaan, kuinka yhteiskunnalliset paineet voivat vaikuttaa ihmisten ilmaisuvapauteen.
Tieteen ja fiktion yhdistäminen: Romaani yhdistää tieteellisen tutkimuksen fiktioon luoden uskottavan ja kiinnostavan maailman. Walleniuksen oma tausta eläinlääkärinä tuo lisäsyvyyttä romaanin käsittelyyn.
Yhteiskunnallinen kritiikki: Naurun kuolema on vahva yhteiskunnallinen kritiikki, joka haastaa vallitsevia käsityksiä naurun roolista. Romaani kannustaa pohtimaan, kuinka vapaasti voimme ilmaista itseämme ja kuinka tärkeä nauru on hyvinvoinnillemme.
Voimakkaat elementit:
Ajankohtaisuus: Romaani on erittäin ajankohtainen, sillä se käsittelee teemoja, jotka ovat tärkeitä nyky-yhteiskunnassa, kuten sosiaalinen media, identiteettipolitiikka ja vallan käyttäminen.
Provokatiivisuus: Romaani provosoi ajattelemaan ja haastaa lukijan omat ennakkoluulot.
Viihdyttävyys: Vaikka romaani käsittelee vakavia teemoja, se on myös viihdyttävä ja mukaansatempaava.
Johtopäätös:
Naurun kuolema on rohkea ja ajatuksia herättävä romaani, joka käsittelee naurun monimuotoisia merkityksiä. Romaani on tärkeä muistutus siitä, kuinka tärkeää nauru on ihmiselle ja kuinka sitä tulee suojella.
Että semmottis, ha ha haa 😉
Ilmoita asiaton viesti
Johtopäätöksen osalta teksti on harvinaisen selväsanaista tekoälyä. Yleensä AI vain jaarittelee niitä näitä.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan ovat taitavia kun osaa kysyä 👍
Ilmoita asiaton viesti