Paavolainen mainosmiehenä aikaansa edellä

Monet turkulaiset muistavat kaupungin vanhan maamerkin kauppatorin varrelta. Silo luo suloa -valomainos kiinnitettiin paikalleen 1935 ja se loisti siellä lyhyttä katkosta lukuunottamatta aina 1980-luvun alkuun asti.

Nuo kolme sanaa, Silo luo suloa, ovat Olavi Paavolaisen (1903-1964) lyhyen mainosmiehen uran kestävin saavutus, klassikko.

Paavolaisesta mainosmiehenä kirjoittaa Henri Terho toimittamassaan esseekokoelmassa Paavolaisen paikat – Kohtaamisia Olavi Paavolaisen kanssa (SKS 2003). Terhon essee Aamusta iltaan Silon suloissa on suorastaan hurmaava sukellus Paavolaisen mainosmiehen rooliin.

On totuttu siihen, että Paavolaisesta julkaistaan yhä lähes vuosittain joko faktaa tai fiktiota. Tänä vuonna en ole vielä havainnut yhtään uutta Paavolais-kirjaa, joten on luettava vanhoja.

Terhon toimittaman teoksen esseet ovat kautta linjan korkeatasoisia. Itseäni kiinnosti erityisesti Terhon essee, koska en ole tiennyt juuri mitään Paavolaisesta mainosmiehenä.

Olavi Paavolainen muutti keväällä 1935 Turkuun Kestilän Pukimon mainospäälliköksi. Ennen Turkuun muuttoaan hän toimi Helsingissä Suomen Ilmoituskeskuksen (ILMO) palveluksessa.

Kestilän rinnalle oli perustettu Kudos Oy Silo, joka erikoistui naistenvaatteisiin. Silon tekivät tunnetuksi erityisesti naisten silkkiset alusvaatteet. Ne pysyivät pitkään tehtaan päätuotteina.

Jotenkin sopii hyvin kuvaan, että Paavolainen keksi ensi töikseen Turussa nuo kolme sanaa: Silo luo suloa. Silo-kerrastoa mainostettiin niin kestäväksi, ettei se ratkea saumoistaan ”huikeimmassakaan sillassa tai jalanheitossa”!

Paavolainen oli kiinnostunut sekä omista että muiden vaatteista. Hän vaikutti kuulemma joka ainoan seurustelukumppaninsa pukeutumiseen.

Nuori Paavolainen kirjoitti Katri Valalle: ”Olen keikari, olen laverteleva, olen blaseerattu – sanalla sanoen liian sivistynyt. Olen niin sivistynyt, että muodikas paita ja kravatti merkitsevät minulle enemmän kuin kevätillan rusko tai runon kirjoittaminen.”

Paavolaisen Turun-vuoteen ajoittuu myös valokuvan läpimurto mainosten kuvastoon. Ja kuten tiedetään, Paavolaista kiinnosti jo varhain kuva.

Hän ennusti kuin profeetta, että ”kerran tulee aika, jolloin kuva surmaa kirjan”. Näinhän on pitkälti käynyt. Hän oli aikaansa edellä.

Olavi Paavolainen oli muotitietoinen salonki- ja tyylileijona, dandy, joka tuotteisti itsensä myös kirjailijana. Onpa häntä pidetty esikuvana jopa nykyajan muotiblogisteille, joille kuvat ovat tärkeämpiä kuin sanat.

Aika Turussa jäi vajaan vuoden mittaiseksi. Turkuun Paavolaista oli houkutellut myös seurustelu taiteilija Liisa Tannerin kanssa. Pariskunta asui yhdessä Alvar Aallon suunnittelemassa, moderniksi kehutussa Turun Sanomien talossa. Suhde hiipui ja Olavi palasi Helsinkiin.

Olavi Paavolainen halusi aina olla edelläkävijä, ajan hermolla. Esseekokoelmassa on Antero Jyrängin hauska kuvitelma, miten Paavolainen seuraisi nykypäivän menoa.

Ystäväpiirinsä keskellä Paavolainen kohottaisi Jyrängin mielestä tuon tuostakin käden otsalleen ja voihkaisisi: ”Hyvä Jumala! Eivätkö he ole mitään oppineet!”

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu