Trilleri taidemaailman pimeältä puolelta
Suomeen on vaivihkaa, kuin tyhjästä, ilmaantunut kansainvälisen tason trilleristi, jonka nimi ei taida sanoa suurelle yleisölle paljon mitään. Hän on Jyrki Erra, 73, arkkitehti, joka ryhtyi kirjailijaksi kypsässä iässä.
Erran juuri julkaistu Orjantappurakruunajaiset (Otava 2024) on trilleri taidemaailman pimeältä puolelta. Se on hänen neljäs teoksensa.
Joku saattaa muistaa, että Erra voitti vuonna 2021 Vuoden johtolanka -palkinnon teoksellaan Lyijyvalkoinen. Sekin käsitteli kansainvälisen taidemaailman monimutkaisia kiemuroita.
En ole lukenut Lyijyvalkoista, mutta kuvauksen perusteella se on kuin Orjantappurakruunajaisten sisarteos. Päähenkilökin on sama, suomalainen taidemaalari Axel Wallas, joka on maailman parhaita Caravaggion taiteen asiantuntijoita.
Jyrki Erran trilleri sai alkusysäyksensä Hesarin pikku-uutisesta vuodelta 2021. Siinä kerrottiin, että espanjalaisessa huutokaupassa halvalla kaupiteltu teos vedettiin myynnistä, koska heräsi epäilys, jonka mukaan taideteos olisikin arvokas Caravaggion maalaus.
Axel Wallas saa vihjeen kadonneesta Caravaggion (1571-1610) teoksesta. Hän lähtee Roomaan selvittämään tapausta. Taideteoksen etsintä on vaarallista puuhaa, sillä arvomaalauksesta ovat kiinnostuneet myös Italian rikkaat mahtisuvut, jotka taistelevat keskenään.
Wallas uskoo vakaasti, että Caravaggion 1500-luvulta asti pimennossa ollut teos löytyy Roomasta aikalaisen päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Rooman lisäksi seikkaillaan Venetsiassa ja ilmassa on tietysti myös ripaus romantiikkaa.
Arvotaiteessa liikkuvat suuret setelit. Ja missä iso raha liikkuu, siellä liikkuvat myös hämärämiehet. Onhan Suomessakin paljastunut arvotaiteen väärennyksiä, joita raharikkaat taiteen amatöörit ovat erehtyneet ostamaan.
Erran kirjan henkilöt tietävät, että vanhalla taiteella käytävä kauppa on huume- ja asekaupan ohella tuottoisin mahdollinen liiketoimi. Se on miljoonabisnestä, jossa voi helposti polttaa näppinsä.
Orjantappurakruunajaisten kantava teema on syyllisyys. Axel Wallaksen intohimo yrittää tuoda Caravaggion kadoksissa ollut teos julkisuuteen johtaa traagisiin tapahtumiin ja Wallas joutuu pohtimaan myös omaa syyllisyyttään.
Erra on selittänyt, että syyllisyyden ja intohimon teema on heijastuma Caravaggion elämän loppuvaiheesta – intohimoinen taiteilija sotkeutui rikollisiin puuhiin, jotka lopulta koituivat hänen kohtalokseen.
Kirjailija on paneutunut perusteellisesti siihen, mistä kirjoittaa. Hän tuntee Rooman ja Venetsian kadut ja talot niin, että voi vähän briljeeraillakin tietämyksellään. Paikoin teksti on kuin Rooman turistioppaasta.
Myös taidemaailman kuviot Erra hallitsee suvereenisti. Kun lukee hänen tekstiään, tuntee olevansa ikään kuin itseään fiksummassa seurassa. Kaikki hienot taidetermit eivät amatöörille aukea, mutta ei se lukemisen tahtia haittaa.
Jyrki Erra on hyvä lisä suomalaisten trilleristien kärkikaartiin. Hänen ei tarvitse lainkaan hävetä Ilkka Remeksen, Taavi Soininvaaran, Max Seeckin tai Tuomas Niskakankaan rinnalla.
Ilmoita asiaton viesti