Waltarin jälkeläinen isoisänsä jalanjäljillä
Teatterimies Joel Elstelä, 62, tuli tunnetuksi kirjailijana kolmisen vuotta sitten, kun hänen romaaninsa Sirkusleijonan mieli (WSOY) päätyi Finlandia-ehdokkaaksi.
Jokaisessa Elstelä-jutussa muistetaan yleensä mainita, että hän on kirjallista sukua: äiti oli Satu Waltari, jonka isä Mika ei esittelyjä kaipaa. Joel kulkee isoisänsä jalanjäljissä ainakin siinä mielessä, että proosa on pitkää ja laveaa.
Joel Elstelän uusi teos Izak (WSOY 2024) on lähes 700-sivuinen tiiliskivi. Kun Mikan inspiraation lähteinä olivat usein Pariisi ja Istanbul, Joel on kiinnostunut Saksasta ja Berliinistä. Sirkusleijonan mieli kuvasi Saksaa toisen maailmansodan aattona, Izak puolestaan käsittelee saksalaista elämänmenoa ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä.
Izak Fasch on 33-vuotias baijerilainen kirjanpitäjä, keskimittainen, keskipainoinen ja tavallisuudessaan keskinkertaisen oloinen mies. Tunteitaan hän ei juuri näytä, koska siitä ”syntyy vain hankaluuksia” ja niitä Izak haluaa välttää viimeiseen asti.
Ominaisuuksiensa vuoksi Izak pääsee hoitamaan kenraalimajuri von Dustermannin asioita. Kenraali pitää siitä, että Izak on vaitelias, vaatimaton ja harmiton.
Mutta pinnan alla kuohuu. Izak rakastuu kenraalin nuoreen ja hehkeään vaimoon Ilseen, joka leikittelee nuoren miehen tunteilla.
Alunperin Elstelän olikin tarkoitus kirjoittaa Izakin ja Ilsen rakkaustarina, mutta romaani lähti laajenemaan kuulemma Ukrainan sodan takia ja sai ajateltua synkempiä sävyjä.
Kirjan mottona kuitenkin säilyi korinttolaiskirjeen vaikuttava sanoma: ”Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelten kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.”
Romaanin rakkaudet ovat useimmiten petollisia ja kavalia. Kun Izak kohtaa pyyteetöntä rakkautta, hän ei tahdo huomata sitä.
Romaanin avainhenkilöihin kuuluvalla kenraalilla on kemiantehdas. Liikutaan harmaalla alueella. Kaasun käyttö sodankäynnissä on kielletty, mutta kenraalin tehdas kehittelee kaasuaseita.
Izak pääsee kenraalin seurueessa Berliiniin, missä neuvotellaan asekaupoista ja tavataan jopa keisari Vilhelm II. Izak tekee laskelmia ja saa luottamustehtävän pitää seuraa Ilselle tämän ostos- ja opperavierailuilla. Izak kuittaa laskut ja kenraali maksaa.
Berliinistä tulee ikään kuin yksi romaanin henkilöistä. Elstelä intoutuu kuvaamaan kaupunkia yhtä innostuneesti kuin isoisä Mika tai tämän ystävä Olavi Paavolainen parhaina päivinään.
Kun käyttää paljon sanoja, joskus onnistuu loistavasti, toisinaan taas lauseista voi tulla ontuvien kielikuvien kavalkadi. Tällainen on Joel Elstelän Berliini:
”Tässä kaupungissa kuiskaa ja huutaa ihmeellinen, matalasti kumiseva ja vihlovana kirkuva jättiläismäisen moderni metalli-ihminen, ja tuon robottikoneen titaanisolujen, teräshiusten, oksidiaanikynsien laulu on nykyajan upea kantaatti.”
Onnittelen niitä, jotka heti ensi lukemisella ymmärsivät, mistä on kyse.
Izak on haltioitunut Berliinistä ja Elstelä lisää löylyä: ”Savua, polttomoottorin pakokaasua, kiveä, asfalttia! Pöyhkeilevää partaöljyä ohirientävien herrojen kauluksista! Flirttailevaa hajuvettä neitojen niskahiuksista ja kiireen hiostamista ranteista!”
Moni asia huipentuu Berliinissä. On monenlaisia valtapelejä, Tempelhofin harjoituskentällä tehdään julmia ihmis- ja eläinkokeita kaasuaseilla, ilmassa leijuu sodan uhka, jonka varjossa rakastetaan ja vihataan, vakoillaan ja juhlitaan.
Romaanissa vilahtaa sivuhenkilönä myös muuan nuori taiteilija, joka käyttää salanimeä Tristan. Hän on tietysti Adolf Hitler, joka tekee palveluksia kenraalille, vaikka onkin ”varsinainen lopun aikojen airut ja erikoisen vihainen nuorimies”.
Kenraali kyllästyy Adolfiin ja sanoo tuttavuutensa irti, vaikka ennustaa, että tästä suunpieksijästä kuullaan vielä: ”Ja sen verran häikäilemätön te olette, ettette taida kaihtaa mitään keinoja noustaksenne vallan tikapuita mahdollisimman korkealle.”
Izakin viimeisillä kymmenillä sivuilla tapahtuu paljon, tunnelma tiivistyy ja moni palikka loksahtaa kohdalleen. Draamaa riittää ja loppu palkitsee sinnikkään lukijan.
”Tässä kaupungissa kuiskaa ja huutaa ihmeellinen, matalasti kumiseva ja vihlovana kirkuva jättiläismäisen moderni metalli-ihminen, ja tuon robottikoneen titaanisolujen, teräshiusten, oksidiaanikynsien laulu on nykyajan upea kantaatti.
___________________________________________________________
Tuli mieleen Mika Waltarin haltioitunut fiilis 1920-luvun kaupunkiromantiikasta jota tietysti Olavi Paavolainen säesti. 🙂 Neonvalot sykkivät ja benziini tuoksui.
Ilmoita asiaton viesti
Sama tuli mieleen minullakin.
Ilmoita asiaton viesti
Waltari (1908-1979) oli 1920-luvulla todella nuori mies. Kuusikymppisen Elstelän yritys ”tehdä mikat” vaikuttaa hiukan kornilta.
En usko että moinen koneromanttinen hurmos periytyy, joten sen on oltava opeteltua.
Ilmoita asiaton viesti
Kirja menee lukulistalleni.
Tuomo Kokon kommenttia vähän myötäilen, mutta Joel Elstelän kirjalle pitää antaa ilman muuta mahdollisuus.
Blogin esittelyssä huomiotani kiinnitti viittaus Hitleriin (”Tristan”).
Mikäli ko. sivuhenkilö sijoittuu 1, maailmansotaa edeltävään Berliiniin kuten kirjan tapahtumat, jos oikein ymmärsin, on tässä ristiriita.
Hitler tunnetusti syntyi ja asui silloisen Itävalta-Unkarin alueella, 1907 hän muutti Wieniin pyrkiäkseen Wienin kuvataideakatemiaan pariinkin eri otteeseen, tuli hylättyä ja vietti lähes pummin elämää Wienissä vuoteen 1913 jolloin muutti Müncheniin jossa suoritti myös alokaskoulutuksen ja siirrettiin 1914 rintamalle.
Mielenkiintoinen asia on se, että ilmeisesti Wienissä 1913 alussa asui yhtä aikaa sekä Hitler, Stalin, Trotsky, Tito ja – Freud.
Näin ainakin mm. tämän lähtee mukaan.
https://www.bbc.com/news/magazine-21859771.amp
Hitler kuitenkin oli 1913 myöhemmin jo Münchenissä.
P.s. Mainittakoon että sain Mellerin edellisen kirjaesittelyn kommenttiini palautetta, mutta ei siitä enempää mikäli asia ei nouse muuten esille – siinä tapauksessa voin vastailla tässäkin foorumissa suoraan minulle tulleeseen viestiin, johon asianomainen sai vastaukseni saman tien.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjan tapahtumat ajoittuvat pääasiassa Münchenin liepeille vuonna 1913. Berliiniin kenraali seurueineen menee vain käymään asekaupoilla. Ja muistakaamme, että kyseessä on romaani.
Sanotaan vielä sekin, että Hitlerin käyttämä salanimi Tristan tulee tietenkin Wagnerin oopperasta Tristan ja Isolde. Aatu oli tunnetusti Wagnerin musiikin ihailija.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos selvennyksestä, sain sen käsityksen että Waltarin (Suuren Illusionin) Pariisin tavoin näyttämönä tässä on Berliini.
Tuon Wagner-yhteyden toki oivalsin, vähän teennäiseltä tuntuu.
Ilmoita asiaton viesti
En malta olla sanomatta, että blogikirjoituksen kirjoittajan nimessä on linkki aiempiin kirjoituksiin. Siten on helppo ”hypätä” katsomaan palautteita.
Ilmoita asiaton viesti
Voi Tarja, sieltä ei taida aueta näkymä ”suoraan minulle tulleeseen viestiin”, kuten yllä seisoo (tai istuu). Olisit vain malttanut. 😺
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän tv:n Trotski-sarjassa Bronstein käy Wienissä Freudin luennolla ihmettelemässä sitä, että Freudin mukaan kaikki yhteiskunnallinen elämä on pelkkää sukupuolivietin ilmentymää.
Aatuhan muuten lähti kutsuntoja pakoon Saksaan, eikä koskaan hakenut Saksan kanalaisuutta. Hän sai keisarin erikoisluvan lähteä sotaan. Tultuaan valituksi kansleriksi joutui junailemaan jonkin juridisen erikoisratkaisun, koska ei olisi ollut vaalikelpoinen – ei ollut Saksan kansalainen edelleenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Vai oliko niin, että hän ei varsinaisesti paennut kutsuntoja vaan halusi liittyä nimenomaan Saksan, ei Itävalta-Unkarin armeijaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hän ei ymmärtääkseni halunnut Itävalta-U:n armeijaan, koska siellä vilisi slaaveja, juutalaisia ja epämääräisiä madjaareja.Saksan armeijaan hän ei voinut mennä, koska ei ollut kansalainen. Sitten kun sota alkoi, niin hän pääsi erityisluvalla mukaan. Ainakin Shvejkin perusteella I-U:n armeija kyllä vaikuttaa olleen varsinainen pelleteatteri, eikä se sitten sodassa yksin pärjännytkään.
Ilmoita asiaton viesti
Elämänkertoja lukiessa ihmettelee usein kuinka mahdollisimman epätodennäköisestä ehdokkaasta tulee kuin sattumien summana jotain mitä lähtötietojen perusteella on mahdoton ennustaa – tai päinvastoin.
Hitlerin kohdalla boheemista epäonnistuneesta taidemaalarista kansojen johtajaksi ja massamurhaajaksi.
Pääselitys löytynee osin lapsuudesta, ankarasta, jopa sadistisesta isästä, jota Adolf ilmeisesti kuitenkin arvosti, kompensaation ja pätemisen tarpeesta, mutta myös ympäristöstä, ajan aatevirtauksista ja 1. maailmansodan luomasta henkisestä ilmapiiristä.
Ilmoita asiaton viesti
”… epätodennäköisestä ehdokkaasta tulee kuin sattumien summana jotain…”
– Hitler. Itävaltalainen tuntemattomuus, kurjat nuoruusvuodet, pettymykset, ajautuminen.
– Stalin. Georgialainen tausta, sairastelu lapsena, uskonnollinen koulutus.
– Napoleon. Eniten ”todennäköisyyttä” suurvallan johtajaksi aatelissukunsa vuoksi, mutta kotoisin Manner-Ranskan ulkopuolelta.
– Obama. Kenialaisen isän Havaijilla syntynyt poika, joka vietti suuren osan nuoruudestaan Indonesiassa.
– Kim Jong-un. Tällä kaverilla oli ammatti selvillä syntymän hetkestä asti!
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostavantuntuinen kirja.
Kannessa kuva Ernst Ludwig Kirchnerin (1880-1938) berliiniläisnäkymästä, kuuluisa taulu, tuolta ”rappiotaiteilijalta”, joka koki I MS:n juoksuhaudat, mureni, jäi vaille ymmärtämystä, päätyi suicideen, ja jonka tämä maalauksensa Berliner Straßenszene (1913-1914) myytiin Christie’s huutokauppakamarilla 38 miljoonan dollarin hintaan vuonna 2008. Lienee nyt MoMA:ssa.
Kustantajan tiedoissa Kirchner mainitaan kannen ”toisena suunnittelijana”.
Taulu tuo mieleeni näyttelykierrokset Wienissä, en ole varma oliko siellä Kirchnerin töitä, luullakseni oli ainakin Belvederessä. Hänen työnsä joutuivat ”tuhottavat”-listalle viimeistään 1937 rappiotaideluokittelussa, ja eloonjääneistä teoksista enin osa pelastettiin Rapakon taakse, missä töitä onkin amerikkalaisten museoiden repertuaarissa.
Oiva valinta Elstelän romaanin kanteen
Hiukan luntatessani havaitsin, että Kirchner ja Nolde, Pechtein ym. (Maailman Taiteen mukaan myös Akseli Gallen-Kallela) perustivat Die Brugge -ryhmän 1905 Dresdenissä ja pitivät näyttelyn 1906.
Ilmoita asiaton viesti