Tutkimuseettisistä ongelmista

Syksyllä 2006 evoluutiopsykologi Marc D. Hauser julkaisi merkittävän kirjan Moral Minds. Hänen tutkimusongelmansa voidaan muotoilla kysymykseksi: Jos moraali on kieli ja kieli on vaisto, mitä on merkitys?

Teoriaosassaan Hauser kehitti loogisesti hypoteesiä, jonka mukaan ihmislajilla on universaalimoraali samassa mielessä kuin Chomskyn kuvaama universaalikieli. Empiriaosassa hän julkaisi tuloksia niin sanotuista moral sense -testeistä: ne tuntuivat kertovan, että esimerkiksi tietyt valinnat aktiivisuden ja passiivisuuden välillä ovat kulttuurista riippumattomia.

Kuten Richard Rorty New York Timesin kirja-arviossa osoitti, teoriaosa ja empiriaosa eivät välttämättä kohdanneet parhaalla mahdollisella tavalla. Jäimme odottamaan parempia testejä Hauserin teorialle.

Pari vuotta myöhemmin kävi kuitenkin ilmi, että eräissä muissa, toisia kädellislajeja koskeneissa, tutkimuksissaan Hauser oli oikonut testituloksia tavalla, jotka johtivat suoranaiseen väärentämiseen.

Nämä tapaukset eivät sinänsä kosketa Moral Mindsia, mutta on helppo arvata seuraus: kukaan toinen evoluutiopsykologi ei vähään aikaan uskalla kehittää Hauserin hypoteesien testaamista, mikä kuitenkin olisi tärkeätä Jonathan Haidtin ja monen muun tutkijan ajatusten selventämiseksi.

Viime aikoina on tullut jostain syystä mieleen kysymys: kuinka moni muu tutkija onnistuu tekemään koko tieteenalalleen samanlaisia karhunpalveluksia?

jpvuorela
Tampere

Vuonna 1955 syntynyt toimittaja, yhteiskuntatieteilijä ja isoisä. Jazz forever.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu