Lentoarvotallennin

Lentoliikenteen turvallisuus kehittyy jatkuvasti. Kesäkuussa tuli voimaan säädös jonka mukaan lentoarvotallentimen tulee lähettää paikannussignaalia vähintään 90 päivää mahdollisen lentoliikenneturman jälkeen. 

Itse olen aina ajatellut, että eikö olisi järkevää, että nuo tallentimet irtoaisivat koneesta automaattisesti jos kone joutuisi riittävän syvälle veteen (esim. yli 3m.) – turhaan olen ajatellut sillä tuohan toteutuu jo nyt uusimmissa koneissa.

Koneissa on aina kaksi tallenninta. Toinen tallentaa lentoarvot ja toien ohjaamon keskustelun. Nykytekniikalla ei pitäisi olla mahdotonta ympätä yhden tallentimen tilaan tallennin joka tallentaisi molemmat tiedot. Ehkä koneissa jatkossa onkin kaksi tallenninta jotka molemmat tallentavat sekä lentoarvot, että ohjaamon keskustelun. Tuolloin sitten riittää kun toinen tallennin löytyy, jotta pystytään tutkimaan löytyykö niistä syy turmaan.

Komission asetus mm. lennonrekisteröintilaitteista.

 

JuhaniVehmaskangas

"perushullu professori"(?) mielipiteeni ovat kummallisia. <a href="http://www.vehmaskangas.fi" title="http://www.vehmaskangas.fi">http://www.vehmaskangas.fi</a> <a href="mailto:jussinposti@dlc.fi">jussinposti@dlc.fi</a>, p.045-2345936

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu