Ensimmäiseksi tarvitaan rohkeutta

Reijo Ruokanen

Tahdolla maailman ympäri – Ari Huuselan tarina

 Kustannusosakeyhtiö Otava 2021, 227 sivua

 Kansi: Tuomo Parikka /Kannen kuvat: Jari Salo

 

Lukukokemus

Purjehdusta ei yleensä ole pidetty kovin katsojaystävällisenä urheiluna, mutta avomerikilpailujen seuranta on viime vuosina noussut uudelle tasolle.  Marraskuussa 2020 alkaneesta Vendée Globe -yksinpurjehduksesta maailman ympäri välitettiin ajantasaista kuvaa järjestävän organisaation kanavalla. Sosiaalisesta mediasta löytyi tiheään välähdyksiä kilpailuun osallistuvilta veneiltä. Kun mukana on suomalaisia, ainakin jotkut lehdet ovat tarjonneet lukijoilleen juttusarjoja heidän etenemisestään. Ari Huuselan yksinpurjehdus maailman ympäri IMOCA-luokan veneellä Vendée Globe -kisassa päättyi onnistuneesti maaliin Ranskan Les Sables-d`Olonneen maaliskuussa 2021 kestettyään 116 päivää. Reijo Ruokasen kirja (Tahdolla maailman ympäri – Ari Huuselan tarina) ilmestyi lokakuussa 2021, joten Vendée Globe -kokemuksia pystyttiin hyödyntämään siinä tuoreeltaan.

Mitä uutta jälkikäteen kirjoitettu kirja voi tuoda jo kilpailun aikana raportoituun?  Reijo Ruokanen on ratkaissut asian katsomalla kohdettaan laajemmasta näkökulmasta. Vendée Globe -kilpailun kulku on ainoastaan kirjan loppuhuipennus ja sitä edeltävät luvut kuvaavat Ari Huuselan pitkää tietä unelmansa toteuttamiseksi.  Purjehduskilpailut maailman ympäri tarjoavat poikkeuksellista näkyvyyttä ja kokemuksia. Sen vuoksi on aivan ymmärrettävää, että kokemuksia pyritään hyödyntämään mahdollisimman hyvin myös kilpailun jälkeen. Tätä tarkoitusta Reijo Ruokasen ja Ari Huuselan yhteistyönä syntynyt kirjakin mielestäni palvelee. Purjehdusprojektien toimintamalleja tuskin voi suoraan siirtää muihin hankkeisiin, mutta kokemusten välittäminen kirjan ja esitelmien muodossa on hyödyllistä. Kirjan julkistaminen osoittaa, että Ari Huuselan Vendée Globe -purjehduksen viestintään ja näkyvyyteen oli panostettu suunnitelmallisesti.

Reijo Ruokasen teos on vaiherikas tarina siitä, miten Ari Huusela toteutti unelmansa purjehduksesta maaliman ympäri.  Unelma, tavoitteen konkretisointi, projektin rakentaminen, rohkeus, sinnikkyys, ja asioiden toimeenpano nousevat kerronnan keskeisiksi teemoiksi.  Se työ, mitä tarvitaan ennen kuin lähtölinjalle pääsee, on oma ponnistuksensa ja itse kilpailun läpivienti on oma tarinansa.  Yksityiskohtaista aineistoa on kertynyt ilmeisen paljon pelkästään Vendée Globe -kilpailun käänteistä. Ruokanen on onnistunut tiivistämään niistä kirjaan keskeiset asiat.  Asiatietoa on silti runsaasti, tunnelmien fiilistelyä vähemmän. Teksti ei paneudu syvällisesti kaikkiin Huuselan Stark -veneen ominaisuuksiin eikä hienouksiin, vaan pysyttelee olennaisessa. Uskon, että kirja puhuttelee muitakin kuin intomielisiä purjehduksen ystäviä.

Mikä motivoi purjehtijoita osallistumaan useita kuukausia kestäviin ja fyysisesti sekä henkisesti äärimmäisen haastaviin kilpailuihin?  Ruokanen kirjoittaa, että Ari Huusela aloitti purjehdusuransa suoraan avomerikilpailuista.  Jos toiminnan ajurina ovat uudet ja isommat haasteet toisensa jälkeen, niin voin päätellä, että yksinpurjehdus maailman ympäri tulee ennen pitkää kuvaan mukaan.  Tämäkin tie vaatii aikansa, koska esimerkiksi IMOCA-luokan kilpaluihin vaaditaan melkoinen määrä purjehdusmaileja ennen kuin niihin pääsee edes osallistumaan.

Vuoden 2018 Route du Ruhm  -kilpailun jälkeen kuuntelin Ari Huuselan esitystä hänen purjehduksestaan kisassa Ariel 2-veneellään.  Jo tuolloin näki, minkälaisista palasista tällaisten projektien rahoitus oli koottava.  Mukaan tarvittiin suuria sponsoreita, mutta joukkoon olivat tervetulleita myös pienet tukijat euromäärisesti pienillä summilla.  Kirjan mukaan Ari Huusela oli laskenut, että Vendée Globe 2020-2021 -kilpailuun tarvittiin 2,5 miljoonan euron budjetti.  Sittemmin käytettävissä oleva budjetti kuitenkin kutistui 1,5 miljoonaan euroon.  Lehdistössä liikkuneiden tietojen mukaan Alex Thomsonin budjetti ylitti 20 miljoonaa euroa.  Raha yksin ei kuitenkaan ratkaissut. Harmillisesti Thomson joutui keskeyttämään kisan veneensä peräsimen rikkoontumisen takia.

Millä perusteella yritykset lähtevät sponsoroimaan Véndee Globe -tyyppiseen kisaan osallistumista?  Huuselan Vendée Globe -projektin yrityskumppaneiden kaupallisia intressejä kirjassa ei syvällisesti avata.  Jotakin sponsorien hankinnasta ja tavoitteista silti kerrotaan.  Route du Ruhm -purjehduksessa suomalainen yhtiö Neste Oil oli merkittävänä spsonsorina.  Kirjan mukaan Ari Huusela kertoi sponsorineuvottelussa, mitä projekti purjehtijalta edellyttää: ensimmäiseksi tarvitaan rohkeutta, toiseksi uskoa omaan unelmaan silloinkin, kun muut eivät jaksa luottaa siihen; kolmas edellytys on vahva yhteistyö (s.79).  Vendée Globe -purjehduksessa Huusela purjehti pääsponsorin mukaan nimetyllä Stark-veneellä. Kirjan kuvauksista päätellen Starkin sponsorointiprojekti onnistui mallikkaasti. Yleisesti ottaen Vendée Globe -kilpailun näkyvyyttä pystytään ja osataan hyödyntää parhaiten Ranskassa.  Sponsoreille isot purjehduskilpailut ovat luonnollisesti kaupallisia projekteja.

Vaikka projektiin ryhtyminen vaatii rohkeutta, tämä rohkeus ei merkitse turvallisuudesta tinkimistä. Varsinaisessa kilpailussa Ari Huuselan tavoitteena oli päästä turvallisesti maaliin vene ehjänä.  Vendée Globe -purjehduksen kärkisijoista kamppailuun olisi tarvittu foilaava vene, jonka runko nousee vauhdissa hieman veden pinnan yläpuolelle. Kisaan osallistui 19 foilaavaa venettä, mutta Starkissa foileja ei ollut.  Ari Huuselan turvallisuus edellä -asenne ja toimintatapa näkyy kirjassakin.  Asiasta kirjoittaminen on paikallaan, koska mm. kaikkiin Vendée Globe -kilpailuihin on liittynyt vaaratilanteita, havereita ja henkilövahinkoja.

Ari Huuselaa tukenut Vendée Globe -tiimi tiimi koostui vapaaehtoisista.  Kaikesta päätellen purjehdusta tukenut ydintiimi toimi silti hyvin ammattimaisesti. Ei ihme, koska mm. Ari Huuselan luottomiehekseen mainitsema Jukka Jaskari ja monet muut tukijat ovat itsekin kokeneita kilpapurjehtijoita. Suomalainen purjehtijayhteisö osaa myös ”puhaltaa yhteen hiileen”.  Ari Huusela kuvasi asioiden selvittelyä venemessuilla: ”Yksi tunsi toisen, joka tunsi kolmannen ja niin edelleen” (s.148).

Kirjaa tarjoaa lukijalle Ari Huuselan tarinan kokonaisuutena ja samalla tiivistetyn kuvauksen hänen onnistuneesta Vendée Globe -purjehduksensa valmisteluista ja kilpailusta. Yksinpurjehdittavan veneen ominaisuudet, tekninen toiminta ja manööverit voivat olla asiaan vihkiytymättömille vieraita, mutta Reijo Ruokasen raportointityyli avaa niitä sopivasti lukijalle.

0
JuhaSavela
Kerava

taloustieteiden maisteri

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu